Fumidil B

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Fumidil B

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 14 jul 2008, 23:10

Het gaat er steeds meer op lijken dat de Nosema Ceranae een grote rol speelt in het verdwijnen van de wintervolken.

Nu leerde ik op mijn beginnerscursus vele jaren geleden dat je Fumidil B in het laatste wintervoer moest bijvoegen om de nosema de baas te blijven. Zelf heb ik het destijds nooit gebruikt, maar wellicht helpt dit middel ook tegen de Nosema Ceranae.

Ik zou danook graag willen weten of jullie weten waarom dit middel destijds uit de handel is genomen. En als het nog te krijgen is, of het ook tegen de Nosema Ceranae zou helpen.

mvrgr,
Els

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 15 jul 2008, 00:14

Het gaat er steeds meer op lijken dat de Nosema Ceranae een grote rol speelt in het verdwijnen van de wintervolken.
Is dat zoooo??? Els?

Overigens is goed regeren vooruitzien.

jp

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door Wim Joosten » di 15 jul 2008, 08:17

Els Kleijnendorst schreef:
Het gaat er steeds meer op lijken dat de Nosema Ceranae een grote rol speelt in het verdwijnen van de wintervolken.

Nu leerde ik op mijn beginnerscursus vele jaren geleden dat je Fumidil B in het eerste wintervoer moest bijvoegen om de nosema de baas te blijven. Zelf heb ik het destijds nooit gebruikt, maar wellicht helpt dit middel ook tegen de Nosema Ceranae.

Ik zou danook graag willen weten of jullie weten waarom dit middel destijds uit de handel is genomen. En als het nog te krijgen is, of het ook tegen de Nosema Ceranae zou helpen.

mvrgr,
Els
Hallo Els,
volgens mij zit het zo:
Fumidil B is een anti-bioticum, die destijds uit de handel genomen is, omdat het in de honing terecht zou komen wanneer dit middel op verkeerde tijdstippen toegediend wordt. En residuen van anti-biotica zijn niet toegestaan in honing.

Met vriendelijke groet,
Wim

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door LWPisa » di 15 jul 2008, 10:47

Yep Fumidil B valt onder de antibiotica wetgeving, het actieve bestandeel is fumagilline, een peniciline achtige stof. Het levert residuen op in de honing.

Een tijdje geleden was er discussie op de B-list over N ceranae en Fumidil...het is de moeite waard om in hun archief te gaan zoeken.

"Er steeds meer op lijken" zou voor mij niet genoeg zijn om nog een stof in m'n volken te gaan stoppen...ik ken (nog) geen publikaties die N.ceranae aanwijzen als een hoofdoorzaak voor sterfte. Op allerlei plekken waar men het vind is ook geen sterfte, op andere plekken weer wel...

Voor zo'n bacteriele aandoening kom je een heel eind denk ik door "rotatie" toe te passen en met goed genetisch materiaal te werken. Misschien moet je eens aan de Primorsky of aan ander survivor materiaal Els?

L

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 15 jul 2008, 11:33

Primorsky of aan ander survivor materiaal Els?
Heb ik ook al tegen haar gezegd: of mijn varroatolerante bijtjes. Al 6 jaar geen bestrijding toegepast en ze groeien uit hun voegen.
Echter Els is haar goedaardige schierbijtjes gewend. Maar goed Els elke bij kan steken[;)].

jp

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door Els Kleijnendorst » di 15 jul 2008, 13:18

Lennard,

OK, begrijp nu dat Fumidil absoluut geen optie is door de residuen. Het was ook maar zo maar een idee.

Ik moet voor mijzelf toch iets de schuld/oorzaak geven aan/van de verdwijningen van mijn volken de laatste 2 winters (verschillende standen), aangezien het geen stuifmeelgebrek, straling van zendmasten, vuil werken, vreemde zwermen, imkermateriaal van derden, te weinig wintervoer, etc. kan zijn.
Uit het recente onderzoek van Romée (Beefriends) is naar voren gekomen dat de Nosema Ceranae nu in bijna alle volken in Nederland is aangetroffen en ik verwacht dat ook het PPO-onderzoek hetzelfde op dit punt te zien zal geven. En toen kwam dat idee van Fumidil B op.

Lennard en JP,

tot nog toe is uit niets gebleken dat je de winterverdwijningen kan verhinderen door gele, zwarte, paarse, rose of wat dan ook voor bijen te nemen. Ongeacht de afstamming kan je in het vroege voorjaar kasten met veel voer, een super klein broednestje en een stuk of 40 dode bijen op de raat aantreffen. Tot groot verdriet van een ieder die het treft.

Ja, ook ik ben dit jaar als experiment begonnen met andere Carnica lijnen om eens te kijken of die soms betere weerstand hebben voor het onbekende dat de bijen 's winters treft.
En ja, in navolging van Hans vd Post, heb ik ook een paar F2 volkjes opgezet om te ondervinden of dàt soms helpt. Die zijn immers vaak wat feller, en niet alleen in gedrag maar hopelijk ook in weerstand (een soort 'straat' bijen (van 'straathonden', of op z'n Haags 'asbak-bijen') dus.)
En inderdaad, nu de nieuwe generatie werksters van bovengenoemde volken de overhand beginnen te krijgen, ik merk dat de volken pinniger (een understatement) worden.

Natuurlijk zal het schelen als je jouw bijen in een gebied houdt waar weinig of geen bijen van andere imkers staan. De overdracht door vervliegen of roven is dan immers niet mogelijk. Maar vooral in stedelijke gebieden met een hoge bijendichtheid is 'vreemd' bijenbezoek op de stand een feit. Daar komt nog bij dat er in de steden veel ongeorganiseerde imkers zijn, die niet op de hoogte zijn van actuele (of helemaal geen) ziektebestrijding.

Zo modder ik dus maar wat voort met mijn bijen, en kom af en toe met een halfzacht idee op het forum op de proppen. Het zei mij vergeven.

Met vriendelijke groet,
Els

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door LWPisa » di 15 jul 2008, 13:50

We modderen aan wat een hoop zaken betreft Els. Maar meer variatie is altijd goed in tijden van onzekerheid, je hebt gewoon meer kans dat iets het goed doet. ;)

F2 tot F-tig van je eigen bijen heeft als voordeel dat de ouders jouw omstandigheden en bedrijfsmethoden hebben overleefd. En waarschijnlijk zijn ze genetisch diverser dan de reinteelt van een eiland, die onder andere omstandigheden en door andere mensen is beoordeeld en misschien sterk ingeteeld is om bepaalde eigenschappen te versterken. Met een beetje geluk heb je buren met "overlevende" bijen.

Ikzelf zie al rijkhalzend uit naar 2009 dan weet ik meer over de variatie die ik bewust in mijn bestand heb gebracht. Iets wat al wel opvalt is dat sommige volken veel propolis gebruiken en andere niet en dat sommige volken heel "oranje" zijn en andere meer grijs of rood. De raatsituatie is hetzelfde voor alle units, nagenoeg alle raat ouder dan dit jaar is eruit en verbrand en door het kwistig suiker uitdelen zit iedereen op lichte raten. Moge de besten het overleven.

L

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 15 jul 2008, 18:28

Els en L.P.

Leuk stukje van jullie beide! Ik kom nog met een reactie.

JP

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door kreydt » za 02 aug 2008, 05:36

Ja, Els het werkt tegen N.ceranae. ( zie mijn bijdrage "CCD". In de volledige tekst worden de proeven verduidelijkt )

Het valt onder de strenge anti-biocide wet, maar niets belet je om eens het kanaal over te steken en bij de Britten te choppen ( ook een EU-land en valt onder het vrije vervoer in de EU en dus volledig legaal )

kg

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door Romée van der Zee » za 02 aug 2008, 13:24

Fumiligin is in staat om Nosema ceranae te onderdrukken, zo blijkt uit onderzoek van onze onderzoekspartner, het CAR uit Spanje. De sporen worden echter niet gedood, zodat het effect tijdelijk is. Ik ben met voorgaande schrijvers eens dat antibiotica in de Nederlandse imkerij vermeden zouden moeten worden.
Romée

ICR,Beemonitoring: http://www.beefriends.org

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten