Mierenzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
ko visser
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 22 mar 2002, 19:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Mierenzuur

Bericht door ko visser » ma 28 jul 2008, 13:42

Ik heb vorige week dinsdag een Apidea mierenzuur plaat geplaatst, op de ramen van de bovenbak. Gevuld met 130 ml 65 % en 50 cm^2 open.
Zaterdag was blijkbaar de dampdruk voldoende laag dat de bijen de openingen begonnen dicht te kitten. Ik heb het sponslapje er uit gehaald en omgekeerd, want de propolis was er ook na een uur diepvriezer, niet goed af te halen. Daarna opnieuw gevuld met 130 ml mierenzuur ondanks dat het matje niet leeg was: je moest er niet te dicht met je neus op komen.
Ik kan het dichtkitten makkelijk volgen omdat ik op de bovenbak een lege honingrand gezet heb; het deksel heeft een kijkglas. Ik heb een lege rand geplaatst omdat ik denk dat als ik het deksel direct op de broedbak leg, de mierenzuur plaat te veel wordt afgesloten en er dan geen of nauwelijks verdamping is.
Wie heeft meer ervaring met deze verdamper? Volgens het Bijenhuis wordt de Nassenheimer verdamper niet meer verkocht; zal dus ook z'n nadelen heben.
Ik kan op het internet weinig vinden over het gebruik en de effectieviteit. De Apidea-plaat ziet er simpel uit en is niet duur. Terwijl dit een goede periode is, geen honingbakken, om te behandelen tegen varroa.


kv

depauws
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mierenzuur

Bericht door depauws » wo 30 jul 2008, 19:25

Ko

Je kan in de huidige periode ook volgende opbouw doen : broedbak, gaasrooster ( inox of plastic) , dan de apideaverdamper en uiteindelijk de afdekplaat.
De bijen kunnen dan niets dichtkitten.
Temperatuur is bepalend voor verdampingssnelheid, je moet zo'n 30cc per dag kwijt geraken om enig resultaat te hebben.
Groeten
S De Pauw

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mierenzuur

Bericht door de vos roger » do 31 jul 2008, 10:39

Ik vermoed dat bij verdamping van mierezuur niet alleen slecht is voor de mijten maar ook héél wat jong open bijenbroed verloren gaat.
Of heb ik het mis ?

roger

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur

Bericht door Minne Bonnema. » do 31 jul 2008, 22:19

Volgens het Bijenhuis wordt de Nassenheimer verdamper niet meer verkocht; zal dus ook z'n nadelen heben.
Ik kan op het internet weinig vinden over het gebruik en de effectieviteit
Wat voor nadelen ! Ik ken ze niet,maar zou ze wel willen weten.
Op de website van de "Eko-bijkers" staat wel een beschrijving van de Nassenheimer verdamper.
Roger kan wel eens gelijk hebben,met de temperaturen die we momenteel hebben,is de verdampings snelheid ( dampspanning )veel te hoog.
Vgr, Minne

ko visser
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 22 mar 2002, 19:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur

Bericht door ko visser » vr 01 aug 2008, 17:15

De Pauw: ik had zelf ook al gedacht gaas te gaan gebruiken. Maar ik laat de plaat nu maar zitten; daar is zelfs een voordeel aan. Als de dampdruk van het zuur (te) laag wordt gaan de bijen eerst aan de rand en daarna zelfs op de spons propolis kitten. Dan spuit ik 50 ml op de spons in de 9 gaten van de plaat. Dat heb ik dinsdag (29-7) en vandaag (1-8) ook weer gedaan. Dit komt toevallig in de buurt van de 30 ml die jij noemt. PPO zegt dat 30 ml per broedkamer gebruikt moet worden met een tussenperiode van 4 tot 7 dagen en dit 3 tot 4 x herhalen. Die 60 ml (voor 2 bakken) over 4 dagen heb ik geen grip op. Ik ben begonnen met 130 ml op de plaat en kijk nu wanneer de bijen willen gaan dichtkitten. Ik ga door tot er geen mijten meer vallen; gister lagen er nog 7 mijten op de plank, de controle over 2 dagen.
Waar baseer jij de 30 cc per dag op?
Roger: volgens Bijen(APENSTAART)wur (PPO) moet je in deze periode met weinig dracht en geen honingbak je volken met mierenzuur behandelen. Nu moet je zoveel mogelijk mijten de nek omdraaien om gezonde winterbijen te krijgen. Ik merk voorlopig nog niet dat de bijen broed aan het trekken zijn, al zit er behoorlijk wat broed in, ca 13 ramen. De bijen worden niet agressief , zelfs als ik het goedje voor hun neus op de spons spuit; ze lopen alleen weg. Volgende week, na ca 12 dagen, kijk ik naar het broed.
Minne: ik weet geen nadelen. Toen ik vroeg naar de Nassenheimer verdamper was die niet meer verkrijgbaar; vandaar mijn conclusie. Verdere informatie zou gegeven kunnen worden door ten Klei van het Bijenhuis. Ik had gehoord dat je met de Nassenheimer verdamper de hoeveelheid verdamping in de gaten kom houden en met het karton wat regelen. Waarom zeg jij dan dat Roger gelijk kan hebben?

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mierenzuur

Bericht door Minne Bonnema. » vr 01 aug 2008, 19:54

Niet meer leverbaar is geen reden om te veronderstellen dat er nadelen aan de verdamper zouden zijn.Als Roel niet met vakantie is zou hij moeten reageren, wat de oorzaak is van het niet meer verkrijgbaar zijn.
Inderdaad is de verdamping te regelen met het karton.Maar met de extreme hoge temperaturen, valt het niet mee 10 ml per dag te regelen. Mierenzuur is dodelijk voor de mijt maar ook niet zo gezond voor de bijen.
Vgr Minne

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten