varroa-tolerante bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:
varroa-tolerante bijen

Bericht door Gerard van Gastel » za 02 aug 2008, 18:18

Regelmatig lees ik (oa van Jelte Pieter en Piet!) dat ze 'varroa-tolerante' bijen zouden hebben.
Nu vraag ik me af wanneer je mag spreken van 'varroa-tolerante' bijen.
Als je "al 6 jaar" niet meer bestrijd zegt dat nog niets over de varroatolerantie (met ieder jaar broedloze afleggertjes maken kom je ook al een eind).
Wie kan me vertellen wat de 'eisen' zijn om ze 'varroa-tolerante' bijen te mogen noemen?
oa hoeveel wintersterfte heb je?
hoeveel volken zou je zo moeten hebben?
hoeveel varroa is acceptabel?
etc

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varroa-tolerante bijen

Bericht door Dirk Blanken » za 02 aug 2008, 19:34

Gerard,
Het is inderdaad kul om te zeggen ik heb ze al een aantal jaren niet behandeld dus zijn ze varroa-tolerant.
De rest van je vragen kan niemand beantwoorden.
Wel is het mij duidelijk dat als er goede omstandigheden zijn voor bijen de sterfte ook afneemt.
Virussen is een groot probleem.
Nosema cerana schijnt nu ook belangrijk te worden
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: varroa-tolerante bijen

Bericht door Hans van der Post. » za 02 aug 2008, 19:55

Nou Dirk dat is niet zo'n cul varroa tolerante bijen! Deze bijen hebben een hoger poetsgedrag dan gemiddeld. Ik heb het niet over de bijen van Piet of Jelte. Ga eens naar de site van Ed Pieterse daar wordt je wat wijzer. En het heeft niets met wintersterfte te maken dat is een heel ander verhaal.


Hans

J.L.Trip
Berichten:69
Lid geworden op:do 30 okt 2003, 10:28
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: varroa-tolerante bijen

Bericht door J.L.Trip » za 02 aug 2008, 21:06

Nu vraag ik me af wanneer je mag spreken van 'varroa-tolerante' bijen.
Op de site http://www.bienenzucht.de staat onderaan een verwijzing naar "Methodenhandbuch", een uitgave van de Arbeits Gemeinschaft Toleranzzucht.
Misschien werpt dat wat licht op de zaak.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: varroa-tolerante bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 03 aug 2008, 17:11

Regelmatig lees ik (oa van Jelte Pieter en Piet!) dat ze 'varroa-tolerante' bijen zouden hebben.
Nu vraag ik me af wanneer je mag spreken van 'varroa-tolerante' bijen.
Als je "al 6 jaar" niet meer bestrijd zegt dat nog niets over de varroatolerantie (met ieder jaar broedloze afleggertjes maken kom je ook al een eind).
Wie kan me vertellen wat de 'eisen' zijn om ze 'varroa-tolerante' bijen te mogen noemen?
oa hoeveel wintersterfte heb je?
hoeveel volken zou je zo moeten hebben?
hoeveel varroa is acceptabel?
Tja wisten we het maar!!
Allemaal interessantere vragen.
Het is niet zo (als Dirk B. beweert) dat niemand deze vragen kan beantwoorden. Zo langzamerhand weten we wel steeds meer. De tijd is de beste of meest wijze leermeester.
Natuurlijk spelen onderzoeks instituten een grote rol maar ook individuele imkers (zoals Piet, Maarten!! en ikzelf) pogen, welliswaar op een kleinschalige manier, om varroa tolerante bijen te kweken.
En daar heb je het al...want wat is nu een varroa tolerante bij?? Die discussie is eindeloos gevoerd hier op het forum 1 of twee jaar terug. Of eigenlijk ging het hier om het besef van de begrippen resistentie en tolerantie. Tolerantie betekent letterlijk verdragen. De bij verdraagt de varroa dus.....Hoe dat mechanisme in zijn werk gaat is nog helemaal onduidelijk. Er is wel veel geschreven over de mogelijk werking. Dit ga ik nu allemaal even niet herhalen.

Ongeacht het mechanisme werkt zijn er dus al een aantal imkers die al een paar jaar bestrijdingsvrij zijn en ondanks dat hebben ze nog steeds volken. Als ik voor mezelf spreek: ik heb nu een lijn te pakken die het prima doet. Goede broedaanzet, vitale volken en weinig uitval. In theorie zouden deze volken allang aan de varroa zijn moeten overgeleverd, cq. het loodje hebben gelegd (vergelijk ook de experimenten die op dit gebied zijn gedaan. Meeste volken zijn weg binnen drie? jaar).
Van belang is dan te weten hoe je imkert of moet gaan imkeren. Het schijnt dat de varroamijt een repoductie factor heeft van 1.2 in werksterbroed. Alleen werksterbroed in een volk is geen optie aangezien (veel) darren nodig zijn voor een succesvolle voortplanting.
Als je met een bijna varroavrije veger begint kun je het dus heel lang uitzingen (merk jij ook Gerard terecht op). Vandaar dat ik sinds vorig jaar darrenraat in mijn volken heb gehangen om de varroa meer de kans te geven en de selectie of varroa druk op te voeren. Ik houd ook de oude grote volken aan om te kijken hoe ze het doen onder die verhoogde varroadruk! Dit is volgens mij zeer belangrijk!! Zolang ze op deze manier stand houden zou ik val varroa tolrante bijen willen spreken.
Criteria zou ik stellen op:

1 Volk(en) moet(en) minimaal drie? jaar geen zichtbare schade ondervinden van (het aantal) varroa. Ze moeten zich gewoon kunnen doorontwikkelen, honing halen, zwermhoogte komen, etc..

2 Er mogen geen kunstmatige ingrepen door de imker uitgevoerd worden: geen bestrijding!! Maar ook geen darrenraat methode, K. arrest raam. Liefst niet reizen (zorgt voor minder varroa), liefst geen kranten gebruik bij vereniging (schijnt ook ten koste te gaan van varroa). Liefst niet voeren gedurende het seizoen.
Wel mag de imker het aantal varroa doen laten toenemen!: dus zwaar besmet volk verenigen met minder besmet volk. Extra darrenraat inhangen. Afvliegen. Etc.

3 Minimale aantal volken. Minimaal zo'n tien volken op 1 of liefst twee standen zou ik adviseren. Vaak wordt gedacht dat 1 'verwilderd' volk of een aangevlogen zwerm varroatolerant zou kunnen zijn. Kan natuurlijk maar beter is om de eigenschap in een tiental volken waar te kunnen nemen.

Verder hebben we nog simpele indicatoren die snel en gamakkelijk tot de selectie van varroatolerante volken leiden?? Nee, die zijn er (nog) niet helaas. Uitval van volken en zware varroa druk is de beste tool die je als individuele imker in handen hebt. Daarnaast zouden de niet-bestrijders toch echt eens varroa's moeten gaan tellen. Het is goed te doen en tellingen over langere tijd geven een indicatie over varroadruk. Ik reken me dat zelf ook aan overigens.

Eerst maar tot zover.
Denk er eens over na en misschien kunen we de criteria samen verder aanscherpen. Verder nodig ik elke imker (die ook helemaal klaar is met de bestrijding met allemaal middeltjes) om eens 1 stand met een paar volken niet meer te bestrijden. Echter (zoals Piet Jager ook al zei); vergis u niet, met name in het begin, vergt deze aanapak veel van de psychse van de imker. Het is niet leuk om je bijen soms dood te zien gaan.

JP

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: varroa-tolerante bijen

Bericht door LWPisa » zo 03 aug 2008, 22:40

Tja...wie zegt dat het de bij is die toleranter wordt...als we niet bestrijden selecteren we ook op een mijt die minder schade veroorzaakt...

L

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: varroa-tolerante bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 04 aug 2008, 00:00

Ha die Lennard...op vakantie geweest?
[;)]
Hoe dat mechanisme in zijn werk gaat is nog helemaal onduidelijk. Er is wel veel geschreven over de mogelijk werking. Dit ga ik nu allemaal even niet herhalen.
Tja is het echt relevant? Wat voor imkers eigenlijk relevant is het feit dat we niet meer hoeven te bestrijden en geen gif meer hoeven te gebruiken in onze volken. Laten we zeggen bijenhouden van voor 1984! Wat een genot. Bijenhouden zoals mijn opa deed. Eerlijk gezegd zal het me ook een worst zijn hoe het mechanisme werkt. Laat ik het zo zeggen het maakt me niet uit als de bij ondergeschikt is aan de mijt of andersom..in de zin wie zich het beste of snelste aanpast.
Ook ik denk dat we nog steeds teveel vanuit de honingbij redeneren ipv de bij maar goed dat ter zijde.

Maar is het dan echt niet relevant? Ja dat is het wel... weten we het mechanisme dan kunnen we gerichter selecteren. Desalniettemin ben ik ervan overtuigd dat gewoon niets doen zo'n sterke slectiedruk (op bij en mijt) dat het niet zijn uitwerking kan missen. Een positieve uitwerking die ik momenteel bij mijn eigen bijen kan zien!

JP

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varroa-tolerante bijen

Bericht door Dirk Blanken » ma 04 aug 2008, 20:00

Een bioloog die zegt: Het zal me worst zijn hoe het mechanisme werkt heb ik nog niet eerder meegemaakt!!!!
Het project van Ed Pietersen is van een goede aanpak en respecteer ik maar als ze straks een paar volken hebben die echt varroatolerant zijn hoe kan je hier dan mee verder.
De genetische basis is veel te smal.
Het zal nog een zeer lange weg zijn voordat het project werkelijk van betekenis zal zijn voor de algemene imkerij.
Ook Ed Pietersen weet niet hoe het afloopt.
Eigelijk moesten er 1000 Ed Pietersen of meer zijn dan had het project een betere kans van slagen.
Ik doe niet mee.
Als er nooit mensen waren geweest op deze aarde en dus de bijenstammen gewoon niet versleept waren was er geen enkel probleem geweest.
Als er nu plotseling geen mensen waren die bijen in de westerse maatschappij voornamenlijk uit hobby in stand hielden dan zouden er zeer weinig volken overblijven maar ze zouden zich weten te redden, en zich aanpassen.
Ook dat zou heel lang duren.
Natuurlijk maak Ed Pietersen gebruik van bijen die al heel lang contact hebben gehad met de varroamijt.
Toch denk ik dat het nog heel lang zal duren voordat bijenvolken in West Europa varroatolerant zullen zijn.
Voor de 2e keer deze zomer zag ik de Hoornaarzweefvlieg in mijn tuin, een prachtig insect.
Het vrouwtje van deze vlieg legt haar eieren in de nesten van de hoornaar.
Haar larven leven aanvankelijk parasitair op de larven van de gastheer, maar later van afval en dode larven.
Zoiets is niet in een paar jaar tot stand gekomen.
Wij met elkaar hebben de natuur zoals die bestond om zeep geholpen en we beginnen dat langzamerhand te beseffen.
Denken we nu echt dat we dit in een paar jaar weer kunnen keren.
Het enige wat we kunnen doen is de condities te verbeteren en afwachten en misschien worden we dan door veel te onderzoeken er wijzer van.
Voor dat onderzoek zijn biologen nodig, biologen die willen weten hoe alles werkt.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: varroa-tolerante bijen

Bericht door willem » ma 04 aug 2008, 21:06

Dirk Blanken schreef:
Eigelijk moesten er 1000 Ed Pietersen of meer zijn dan had het project een betere kans van slagen.
Ik doe niet mee.
Ik begrijp dat je het een gemiste kans vind Dirk maar je kunt je gewoon aanmelden bij Ed.
Groeten,Willem

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: varroa-tolerante bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 06 aug 2008, 23:06

Om even op het stukje van Dirk (die een fotocamera schijnt kapot te hebben geslagen??; dat was er wat er stond in die Telegraaf waarvan ik niet een lezer ben, maar mijn ouders wel) terug te komen: Natuurlijk ben ik geinteresseerd in het mechanisme erachter. Ik bedoel maar te zeggen; voor de imkers of voor het imkeren is het enige wat telt: een bestrijdingsloze imkerpraktijk. Als d ebijen maar niet meer dood gaan aan varroa.

De genetische basis is veel te smal.
Het zal nog een zeer lange weg zijn voordat het project werkelijk van betekenis zal zijn voor de algemene imkerij.
Ook Ed Pietersen weet niet hoe het afloopt.
Eigelijk moesten er 1000 Ed Pietersen of meer zijn dan had het project een betere kans van slagen.
Ik doe niet mee.


Dat hoeft niet zo te zijn!
Ed is nu aan het kijken of deze eigenschap op een grotere schaal ook invoerbaar is. Zo is broeder Adam ook eens begonnen. Juist de manier waarop Ed pieterse het aanpakt, zou Dirk B. met zijn buckfast bijen moeten aanspreken. Ik kan de kritiek daarom ook niet zo goed begrijpen.

Als er nu plotseling geen mensen waren die bijen in de westerse maatschappij voornamenlijk uit hobby in stand hielden dan zouden er zeer weinig volken overblijven maar ze zouden zich weten te redden, en zich aanpassen.
Ook dat zou heel lang duren.
Ook op het feit dat evolutie een zeer traag proces is....komt de wetenschap steeds meer van terug. Heb er al eens over geschreven hie rop het forum. Met name als er een hoge selectie druk is, hoeft het niet miljoenen jaren te kosten, maar kan evolutie in relatieve korte tijd plaats vinden. Zelf enkele jaren!
Weten die biologen maar mooi weer!

JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten