3e behandeling met hive clean

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
3e behandeling met hive clean

Bericht door remolen » di 09 sep 2008, 10:21

Na een telling vandaag na de derde behandeling met hiveclean lagen er erg veel varoa mijten op de la.

per dag zijn er bij het volk dat op 20 volle ramen zit 215 mijten gevallen.

en het volk dat op ongeveer 10 ramen zit per dag 60 mijten gevallen.

ik ga nog maar even door met Hive clean. De mijten vallen bij bosjes dus het lijkt wel goed te werken.
schrik alleen nog van de aantallen.

groet van Rene

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 09 sep 2008, 11:04

Hoi Rene,

Waarom gebruik je geen thymovar (of iets dergelijks)? Dan hoef je niet om de acht dagen je kast open te maken en de bijen te storen. Op een 20-ramer 2 plaatjes en op de 10-ramer 1 plaatje. (Lees de gebruiksaanwijzing voor alle zekerheid) Na zes weken de plaatjes er weer uit halen en je bent in één keer klaar.

Ik gebruik Hive-clean ook wel maar meer preventief en niet als bestrijdingsmiddel. Als ik vegers maak dan druppel ik ze na een paar dagen bijvoorbeeld met Hive-clean zodat ze een schone start maken.
Ook mijn reserve volkjes behandel ik er zo nu en dan mee maar dat is meer om de varoa druk laag te houden.

Nadeel van thymovar is wel dat ze (soms) het voer mindersnel opnemen.

Jaap

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door remolen » di 09 sep 2008, 19:51

Jaap van Assenbergh schreef:
Hoi Rene,

Waarom gebruik je geen thymovar (of iets dergelijks)? Dan hoef je niet om de acht dagen je kast open te maken en de bijen te storen. Op een 20-ramer 2 plaatjes en op de 10-ramer 1 plaatje. (Lees de gebruiksaanwijzing voor alle zekerheid) Na zes weken de plaatjes er weer uit halen en je bent in één keer klaar.

Ik gebruik Hive-clean ook wel maar meer preventief en niet als bestrijdingsmiddel. Als ik vegers maak dan druppel ik ze na een paar dagen bijvoorbeeld met Hive-clean zodat ze een schone start maken.
Ook mijn reserve volkjes behandel ik er zo nu en dan mee maar dat is meer om de varoa druk laag te houden.

Nadeel van thymovar is wel dat ze (soms) het voer mindersnel opnemen.

Jaap
als er zo veel vallen moet hive clean toch wel goed werken zou je zeggen ? Ik ben van plan gewoon nog 2 weken te behandelen met hiveclean ? of is dat niet verstandig ?

ook even stukje uit ander deel van het forum gekopieerd :
BeeVital HIVE CLEAN TEGEN VARROAMIJTEN

Uittreksel van een wetenschappelijke bijdrage van Dr.Helmut Horn (bijeninstituut Hohenheim Duitsland)
De resultaten van de Varroabehandelingen hebben laten zien dat de effectiviteit van Bee Vital Hive Clean in dezelfde orde van grootte ligt als die van Perizine.De werkzaamheid na drie behandelingen met mierenzuur (vastgesteld na een afsluitende eenmalige behandeling met 85% mierenzuur) lag bij Bee Vital Hive Clean tussen de 83,6 en 97,0%.Voor Bee Vital Hive Clean kon een gemiddelde effectiviteit van 93,9 +/- 4,1% vastgesteld worden en voor Perizine 92,3 +/- 4,0%
groet van Rene

depauws
Berichten:96
Lid geworden op:vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door depauws » di 09 sep 2008, 20:02

Remolen .
De informatie 215/dag bij de derde behandeling lijkt veel maar zegt eigenlijk niets.
Graag daarom bijkomende info :hoeveel vielen er na de eerste en tweede behandeling?
Hive is een behandeling met ondermeer 3%oxaalzuur denk ik, dus kan je verwachten dat de eerste dag erg veel mijten vallen en de volgende dagen wat minder, na een week kom je terug naar de natuurlijke val, dus dat ook tellen.

Het is mijn ervaring dat je niet moet tellen tot 215, dit wijst op een grote nauwkeurigheid maar is tijdrovend. Ik tel op zicht in de volgende stappen 1/2/5/10/20/50/100/200/500/1000. Binnen de 5 seconden heb ik een onderlegger bij één van deze waarden ingedeeld.

Het aantal wordt steeds de 1ste en 2de dag na behandeling genoteerd.
Een tweede behandeling moet steeds beduidend lagere cijfers opleveren.
Een derde behandeling moet nog veel minder opleveren anders is er iets mis met de behandelingsmethode.

Groetjes
Silvain

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door remolen » di 09 sep 2008, 20:42

depauws schreef:
Remolen .
De informatie 215/dag bij de derde behandeling lijkt veel maar zegt eigenlijk niets.
Graag daarom bijkomende info :hoeveel vielen er na de eerste en tweede behandeling?
Hive is een behandeling met ondermeer 3%oxaalzuur denk ik, dus kan je verwachten dat de eerste dag erg veel mijten vallen en de volgende dagen wat minder, na een week kom je terug naar de natuurlijke val, dus dat ook tellen.

Het is mijn ervaring dat je niet moet tellen tot 215, dit wijst op een grote nauwkeurigheid maar is tijdrovend. Ik tel op zicht in de volgende stappen 1/2/5/10/20/50/100/200/500/1000. Binnen de 5 seconden heb ik een onderlegger bij één van deze waarden ingedeeld.

Het aantal wordt steeds de 1ste en 2de dag na behandeling genoteerd.
Een tweede behandeling moet steeds beduidend lagere cijfers opleveren.
Een derde behandeling moet nog veel minder opleveren anders is er iets mis met de behandelingsmethode.

Groetjes
Silvain

ja daar zit ik dan. de eerste 2 behandelingen heb ik niet geteld. :S
ben ook nog maar beginner. ga nu wel altijd alles tellen en ook bijhouden op een kastkaart.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door remolen » zo 14 sep 2008, 22:30

behandeling 4 is een feit. vandaag de dode mijten geteld. 2 dagen na de behandeling .. bij het volk dat op 20 ramen zit liggen ongeveer 800 mijten.. dat is in 2 dagen. 400 per dag. das erg veel.

het volkje dat op 10 ramen (en iets meer) zit liggen ongeveer 240 mijten. das dus 120 per dag.. na een behandeling.


moet ik volgende week opnieuw behandelen ? of nu afwachten wat blijft vallen >?

groet Rene

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door m.kolsters. » zo 14 sep 2008, 22:39

Ja jij kan goed tellen ik kom zo ver niet ik stop eerder ,maar als er zoveel op liggen zou ik nog een keer of 2 behandelen.
Dit kan geen kwaad,alleen veel werk.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

depauws
Berichten:96
Lid geworden op:vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door depauws » wo 17 sep 2008, 21:00

Remolen.
Goed dat je telt, wij kunnen al wat nuttige informatie uit de cijfers halen.
Er waren 215 mijten gevallen op 9-9 na een 3de behandeling.
Op 14-9 behandel je opnieuw en er vallen 800 mijten ( op 2 dagen).
Het enige keiharde besluit : effectiviteit van de 3de behandeling was minder dan 20%, misschien zelfs veel minder.

Je moet je echt vragen stellen
- heb ikzelf iets verkeerd gedaan? ( te warm, te koud, te weinig...)
- is er iets mis met het product? ( een product dat geen 20% haalt kieper je beter in ....)

In elk geval mag je niet stoppen met een behandeling waarbij er nog 800 vallen en hoeveel zitten er nog in??????
Ik wil geen reclame of anti-reclame maken maar hier loopt iets mis.

Groeten
Silvain

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door A.A. Staals » wo 17 sep 2008, 21:28

depauws schreef:
Remolen.
Goed dat je telt, wij kunnen al wat nuttige informatie uit de cijfers halen.
Er waren 215 mijten gevallen op 9-9 na een 3de behandeling.
Op 14-9 behandel je opnieuw en er vallen 800 mijten ( op 2 dagen).
Het enige keiharde besluit : effectiviteit van de 3de behandeling was minder dan 20%, misschien zelfs veel minder.
Zo lang er nog broed in het volk zit kunnen er mijten uitlopen. Het enige wat je kunt zeggen is, dat het middel niet in het broed werkt. De effectiviteit kan best hoog zijn.

ad staals

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door LWPisa » wo 17 sep 2008, 22:47

Dat zijn veel mijten...maar dat hoeft geen ramp te zijn. Is het volk "vitaal" voor de rest? Zie je bijen met gedeformeerde vleugels of kruipers voor de kast?

Staat er op de bijsluiter iets over maximale behandeling of overdosering? Of over toepassing met of zonder broed? Organische zuren hebben een vrij nauw gebied tussen werkzaamheid en schade aan het broed.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten