Amerikaans vuilbroed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Oude Essink » do 23 okt 2008, 18:59

Naar aanleiding van een vroegere uitbraak schreef ik een stukje vergezeld van een herkenningsfoto:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5233
.
ik zie dat de foto een rood kruisje oplevert: hier de goede url:
.
Afbeelding
De broedcellen verkleuren naar donker bruin; dekseltjes zakken in en krijgen openingen; het broed stinkt naar rotte vis; de luciferproef geeft de laatste indicatie van AVB. Voor medicatie is het veel te laat; volk ruimen en met kast en al verbranden; onmiddellijk de betreffende instanties bellen (deze verzorgen ook de ontruiming)
.





Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Jan Kruit » vr 24 okt 2008, 07:39

Toch even een korrectie op je verhaal Hennie.
De door jouw bedoelde instanties ruimen zeker niets op.
Het is een verantwoordelijkheid van de Imker.
In het nu gehanteerde protocol, te vinden op bijen(APENSTAART)wur, is genoemd om de materialen af te voeren naar een vuilverbrander.

Thuis een vuurtje stoken mag trouwens al niet eens meer.


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Oude Essink » vr 24 okt 2008, 10:07

Van "Stamping out" naar "aan ons lot overlaten" of liever "bijen aan haar lot overlaten": jammerlijk, een heilloze ontwikkeling![V]
Sinds jaar en dag ben ik lid van de Imkerverein APIS Rheinland Westfalen; Gesteund door de universiteit in Münster hebben ze daar een z.g. Bijengezondheidsmobiel; imkers kunnen, tegen een bescheiden vergoeding, de hulp ervan inroepen als een veearts AVB geconstateerd heeft en grondige reiniging van de bijenstand moet plaats vinden

"Bienen-Gesundheits-Mobil (BiG-Mobil)
Das BIG-Mobil hat einen festen Platz in der Sanierung von Bienenständen und der Standhygiene gefunden.
Die Tierseuchenkasse finanziert seit 2008 den Einsatz des BIG-Mobils bei der tierseuchenrechtlichen Sanierung von Bienenständen. Es kann nach Absprache mit dem Veterinär angefordert werden. http://www.apis-ev.de


Zou bij ons zoiets niet kunnen? Je kunt die ellende toch aan individuele imkers niet overlaten: het vereist deskundigheid en geeigende materialen.


Afbeelding

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door A.A. Staals » vr 24 okt 2008, 17:03

Oude Essink schreef:
Zou bij ons zoiets niet kunnen? Je kunt die ellende toch aan individuele imkers niet overlaten: het vereist deskundigheid en geeigende materialen.


Hennie
Nee zoiets kan bij ons niet. De meeste Nederlandse imkers zijn te zuinig, kunnen alleen zeuren over contributie verhoging en suikerprijs. Een fonds in het leven roepen om in zulke gevallen problemen op te lossen dan geeft niemand thuis. Ik zou voorstellen per gehouden volk een X bedrag in een pot zodat de Nederlandse imkers bij een AVB uitbraak het probleem goed kunnen aanpakken.

ad staals

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Oude Essink » vr 24 okt 2008, 17:45

zou vanuit een centraal punt georganiseerd moeten worden en er zou een juridisch waterdicht einde moeten komen aan de z.g. "vrijblijvendheid"; één imker die weigert mee te doen en toch de gelegenheid heeft er volken op na te houden, kan een voortdurende herbesmetting van zijn omgeving veroorzaken. Einde verhaal en wachten tot het een keer goed misloopt?[V] Ik vrees van wel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door martin b » vr 24 okt 2008, 21:53

Einde verhaal en wachten tot het een keer goed misloopt? Hennie hier kunnen we inderdaad op wachten, het is niet de vraag of maar wanneer het gebeurd. Zolang niet alle neuzen in een richting staan kunnen we geen vuist maken. Vooral bij zo iets belangrijks als ziektes bij de bijen verwacht je toch dat het gezonde verstand van de imker naar boven komt. DUS NIET. Iedereen denkt natuurlijk dat hem of haar dat niet overkomt, tot het noodlot toeslaat zoals nu met AVB. Dit gun je niemand, maar als het je gebeurd en je heb geen vangnet waar je op terug kunt vallen is het dubbel zeur. Laat het dan wat kosten, iedereen kan in de situatie komen dat hij/zij er gebruik van moet maken. laat dat fonds er maar komen zeg ik. En de kosten, ik druk op elke potje honig een kwartje bij op en vermeld op het etiket dat het bestemd is voor hulpbehoeftige imkers.

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Ed Pieterse » za 25 okt 2008, 09:25

Laten we eens beginnen met een verplichte registratie van alle bijenvolken. Hoewel dat ook geld kost is dat een must om uitbreiding van ziekten te kunnen voorkomen.

Verder ben ik een groot voorstander van zo'n fonds, dat misschien via de NBV opgezet kan worden.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Jan Kruit » zo 26 okt 2008, 16:59

Jammer mijne heren dat jullie niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden binnen de nog in Nederland aanwezige Imker verenigingen.
Er is een een vergoeding voor het ruimen van AVB besmette volken.
Dit is bij de overgang van de overheid naar de sector besproken.

Zelf ben ik wel een voorstander van de registratie van imkers. Wel of geen lid van een vereniging, maakt niet uit.
De ervaring als BGC met de AVB uitbraak in Groningen en Drenthe zou dit vele voordelen hebben gehad.
Ook de standplaatsen van de bijen zou geregistreed moet worden.
Alle imkers hebben hun bijen niet in de tuin staan.



Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Johan Borgeld
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 21:16
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Johan Borgeld » zo 26 okt 2008, 20:45

Hoi Jan,

Ben ik mee eens dat er een soort meldingspunt komt waar Imkers kunnen aangeven waar hun volken naar toe reizen. Dit zou mijns inziens landelijk geregeld kunnen worden.

Groet Johan Borgeld, ook uit het Hoge Noorden

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 26 okt 2008, 21:36

Beste mede imkers,

even een totaal reactie:
Een registratie van de plaatsen waar bijenvolken staan ziet er theoretisch gezien handig uit...maar praktisch gezien zie ik veel obstakels. Het registratie systeem hiervoor wordt ben ik bang een niet up to date te houden gebeuren.
Hoe ga je met tijdelijke standen om? Hoe ga jij met niet georganiseerde imkers om?? Hoe ga je met bepaalde einzel gangers om??
Wel zou ik me nog kunnen indenken dat vaste standplaatsen (bijenhallen en stallen) in kaart gebracht worden. Maar ja zijn de meeste niet al bekend?? Plaatselijke imkers zijn vaak goed op de hoogte van de imkers in de buurt. Vaak is 95% van de imkers goed te traceren.
Ik denk dat een wettelijke registratie plicht, zoals veehouders dat kennen, veel leed zou kunnen oplossen. Ik snap niet waarom dat wetelijk gezien niet verplicht kan worden gesteld.
Een meldingspunt waar reizende imkers terecht kunnen lijkt mij ook in de praktijk on- of lastig uitvoerbaar.


jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten