Amerikaans vuilbroed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 26 okt 2008, 21:45

i
Zou bij ons zoiets niet kunnen? Je kunt die ellende toch aan individuele imkers niet overlaten: het vereist deskundigheid en geeigende materialen.
Ik ben het helemaal eens met jou Hennie! Wie niet??

Momenteel is in de buurt waar mijn bijen staan AVB aangetroffen. Deze discussie is voor mij nu dus erg actueel aangezien ik direct met de aanpak van AVB te maken heb. Ik ben ook erg benieuwd hoe en wat er nu allemaal precies gaat gebeuren t.a.v. de bestrijding van de AVB haard. Ik heb niets tegen het systeem van vrijwillige bijengezondheidscoordinatoren die in elke provincie opereren. Volgens mij kan dit systeem prima werken. Bovendien worden ze aangevoerd door Bijen(APENSTAART)wur, een deskundige organisatie. Ik denk dat het een goede oplossing is bij een overheid die zich steeds meer terug trekt.

Jan Kruit schreef:
Er is een een vergoeding voor het ruimen van AVB besmette volken.
Dit is bij de overgang van de overheid naar de sector besproken.
Jan,

geldt deze vergoeding voor de gehele stand van een getroffen imker (inclusief materialen) of alleen voor (het) besmette volk(en).

JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Jaap v.Popering » zo 26 okt 2008, 21:53

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Beste mede imkers,

even een totaal reactie:

Ik denk dat een wettelijke registratie plicht, zoals veehouders dat kennen, veel leed zou kunnen oplossen. Ik snap niet waarom dat wetelijk gezien niet verplicht kan worden gesteld.
Bij de veehouderij heeft men het omstreden oormerk in moeten voeren om dit voor elkaar te krijgen , ik zie mijn bijen nog niet vliegen met zo'n oormerk :D
Bovendien hoe plaats je de wilde volken in : b.v spouwmuur , een holle boom , boven in gebouwen

Moeilijkheden zullen altijd blijven ook na registratie .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 26 okt 2008, 23:31

En toch denk ik dat een wettelijke verplichte registratie (van imkers en niet van standen!) zou kunnen helpen. Dan moeten ongeregistreerde imkers ook registreren. Ze kunnen dan ook beter worden aangepakt. Verder zijn onbekende standen dan makkelijker op te sporen.

JP

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Ed Pieterse » ma 27 okt 2008, 09:57

De registratie van de volken zou opgedragen moeten worden aan de gemeente. Die kan daar een vergoeding per volk/per stand voor kunnen vragen. Dat hoeft geen grote som te zijn, maar het is wel belangrijk.
De einzelgangers krijgen een boete. Het is LNV, die hiervoor een wetje moet maken en opdragen aan de gemeenten.

Ed Pieterse

Voortwis
Berichten:31
Lid geworden op:ma 05 mei 2003, 22:39
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Voortwis » ma 27 okt 2008, 10:15

Ed Pieterse schreef:
Laten we eens beginnen met een verplichte registratie van alle bijenvolken. Hoewel dat ook geld kost is dat een must om uitbreiding van ziekten te kunnen voorkomen.

Verder ben ik een groot voorstander van zo'n fonds, dat misschien via de NBV opgezet kan worden.

Ed Pieterse
Wat de registratie betreft hoeven al helemaal het wiel niet meer uit te vinden: bij onze zuiderburen gebeurt dit al vanaf 2006. Zie: http://www.konvib.be/registratie/Verpli ... 20FAVV.htm
Misschien dat zij ons hier eens willen laten delen in hun ervaringen. [?]

Dick te Voortwis

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 27 okt 2008, 12:24

De registratie van de volken zou opgedragen moeten worden aan de gemeente. Die kan daar een vergoeding per volk/per stand voor kunnen vragen. Dat hoeft geen grote som te zijn, maar het is wel belangrijk.
De einzelgangers krijgen een boete. Het is LNV, die hiervoor een wetje moet maken en opdragen aan de gemeenten.
Ed Pieterse

Het is een optie. Maar met alle respect, ik denk niet dat gemeentes hier op zitten te wachten.

JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 29 okt 2008, 12:36

Uit de nieuwsbrief van Bijen(APENSTAART)wur:
Voor het eerst een AVB melding AAN een imker in plaats van DOOR een imker
Via het nummer in de lijst konden wij de herkomst herleiden van het positieve monster, en contact opnemen met de imker. Deze wist nog van niks.
Volgens mij is er wel eens eerder een monitoringsronde gweest (in de tijd van Dick Vunderink?). Ik weet niet of daar toen preventief besmette volken aan het licht zijn gekomen.
Ik vind het echt positief nieuws dat de imkerij een dergelijk (AVB)monitoringssysteem heeft. Mocht het er ooit af gaan dan vind ik dat de imkerij een dergelijks monitoringsbeleid zelf zou moeten bekostigen. Elke x aantal jaren zou er een x% van de imkers aan moeten meedoen. Misschien niet steeds dezelfde imkers.

JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten