Amerikaans vuilbroed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Amerikaans vuilbroed

Bericht door labrador » vr 12 sep 2008, 11:13

DEN HAAG - Op de grens van Groningen en Drenthe zijn twee uitbraken van Amerikaans vuilbroed geconstateerd. Om verspreiding van deze voor bijen besmettelijke ziekte te voorkomen, kondigt minister Gerda Verburg van Landbouw per direct een vervoersverbod voor bijen af.

Het gaat om de plaatsen Buinerveen en Stadskanaal. Het vervoersverbod geldt in een gebied van drie kilometer rondom de uitbraken. Bij Amerikaans vuilbroed gaat het om een bacterie die het broedsel van bijen aantast. Sporen van de bacterie zijn zeer resistent tegen hitte en uitdroging

bron: telegraaf 12 september

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door jjmvaningen » vr 12 sep 2008, 13:57

Zie ook de site van het ministerie van LNV
(http://www.minlnv.nl)

""Vervoersverbod bijen rondom Buinerveen en Stadskanaal door uitbraak Amerikaans vuilbroed
Persbericht min LNV | 11-09-2008

In Buinerveen en Stadskanaal zijn onder bijen twee uitbraken van Amerikaans vuilbroed geconstateerd. Om verdere verspreiding van deze voor bijen besmettelijke ziekte te voorkomen, heeft minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) een vervoersverbod voor bijen vastgesteld. Het vervoersverbod geldt in een gebied van drie kilometer rondom de uitbraken.

Amerikaans vuilbroed is een ziekte van het broedsel van bijen. Het wordt veroorzaakt door een staafvormige, sporenvormende bacterie, de Paeni-bacillus larvae. De sporen van deze bacterie blijven lang kiemkrachtig en zijn zeer resistent tegen hitte en uitdroging. Voor Amerikaans vuilbroed bestaat geen Europese bestrijdingsplicht. Uitbraken van Amerikaans vuilbroed worden door de imkerij zelf bestreden.

De regeling gaat in om 18.00 uur.

Meer informatie
Tijdelijke regeling vervoersverbod bijen Buinerveen en Stadskanaal 2008""

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door LWPisa » vr 12 sep 2008, 14:30

Inpakken en verbranden.

Door de imkerij zelf bestreden?

Wat moeten "we" doen...regelt een orgaan van de NBV dat?

L

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Jan Kruit » vr 12 sep 2008, 16:53

Kijk eens op de site van wur.bijen.nl
http://www.pri.wur.nl/NL/publicaties/PR ... ies/bijen/

Drie documenten hoe een en ander geregeld is.

In Buinerveen en Stadskanaal is dat opgepakt door de Bijengezondheid Coördinatoren van Drenthe en Groningen.

Jan Kruit

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 13 sep 2008, 00:55

Jakkes,
komt akelig dichtbij. Was er een jaar of 5 geleden ook niet een uitbraak in Stadskanaal? Ik weet van een collega dat er niet zo ver over de grans bij Groningen dit voorjaar ook een uitbraak was van AVB.

JP

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Dirk Blanken » za 13 sep 2008, 22:18

AVB is zoals vele bijenziekten een zwakheidsziekte.
Het slaat pas toe als volken zwak zijn.
Dat volgt al uit het feit dat de sporen meerdere tientalle jaren kunnen overleven.
Volgens mij komen dus de bijenvolken er ook mee in aanraking maar slaat het pas toe als het de kans krijgt.
Verwaarloosde bijenstand in de buurt is vaak de oorzaak of een stortplaats met buitenlandse honing waar ze antibiotica gebruiken tegen deze zeer besmettelijke ziekte.
Invoer van deze honing moet hier dus gewoon verboden worden.
Maar het belangrijkste is zorg voor gezonde volken die kunnen een geringe besmetting aan.
Zeker dichtbij de aangetoonde besmetting, zwakke volken met weinig ontwikkeling opheffen.
Het reisverbod van 3 km uitbreiden tot 10 km.
En eigelijk was het beter om altijd max 10 km mogen te reizen.
Dan kon men het veel beter betomen.
Dirk

dertiende

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door jjmvaningen » do 02 okt 2008, 20:35

Derde uitbraak van Amerikaans vuilbroed in Drenthe
Persbericht min LNV | 18-09-2008

Door onderzoek naar aanleiding van de eerdere uitbraken van de bijenziekte in Stadskanaal en Buinerveen heeft de imkerij een derde uitbraak van Amerikaans vuilbroed geconstateerd in Drenthe. Deze nieuwe uitbraak is in een bijenkast bij Exloo. Om verdere verspreiding van deze voor bijen besmettelijke ziekte te voorkomen, heeft minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) het al geldende vervoersverbod voor bijen uitgebreid. De uitbreiding van het vervoersverbod gaat vanmiddag om 16.00 uur in.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 02 okt 2008, 23:57

Allereerst; geweldig werk Jan K. wat jij (en je collega) hebben verricht!!

Ik zou bij het melden van de eerste uitbraak nog een vraag stellen. Vergeten....Komt ie nu alsnog.
Ik zou vragen welke hei het betrof; mag ik concluderen Exloer heide? Of Buinerveen? Is daar een heide?

Hoe zijn jullie omgegaan met die heidevolken. Ben een paar jaar terug op de Exloer heide geweest (als toerist). Daat stonden toen plus minus 25 bijenvolken. Maar goed dat was toen. Konden alle volken terug worden getraceerd?
Binnen deze twee gebieden moeten alle bijenvolken door de imkers gecontroleerd worden op verschijnselen van Amerikaans Vuilbroed. Vier weken na het ruimen van de zieke volken (dat is gebeurd op 4 en 7 september) moeten de volken in de zone opnieuw worden gecontroleerd. Het is de vraag of dat nu nog gaat lukken. De verschijnselen kunnen alleen worden vastgesteld als er broed is in de volken. Is controle niet meer mogelijk dan wordt het vervoersverbod tot in het voorjaar van 2009 gehandhaafd, en kan dan gecontroleerd worden. Datzelfde deed zich voor bij de tot nu toe laatste uitbraak in najaar 2005 in Reeuwijk.
Afkomstig van site WUR.

Zonder in de zaak te mengen. Lijkt mij dat qua periode er nog voldoende tijd is. Lijkt mij dat er nog wel broed zit in de volken volgende week. Misschien niet zo leuk voor imker en volk om bij deze koude te volken te moeten openen. Of zie ik dat verkeerd?

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 03 okt 2008, 00:12

AVB is zoals vele bijenziekten een zwakheidsziekte.
Het slaat pas toe als volken zwak zijn.
Dat volgt al uit het feit dat de sporen meerdere tientalle jaren kunnen overleven.
Volgens mij komen dus de bijenvolken er ook mee in aanraking maar slaat het pas toe als het de kans krijgt.
Verwaarloosde bijenstand in de buurt is vaak de oorzaak of een stortplaats met buitenlandse honing waar ze antibiotica gebruiken tegen deze zeer besmettelijke ziekte.
Invoer van deze honing moet hier dus gewoon verboden worden.
Maar het belangrijkste is zorg voor gezonde volken die kunnen een geringe besmetting aan.
Zeker dichtbij de aangetoonde besmetting, zwakke volken met weinig ontwikkeling opheffen.
Het reisverbod van 3 km uitbreiden tot 10 km.
En eigelijk was het beter om altijd max 10 km mogen te reizen.
Dan kon men het veel beter betomen.
Dirk

dertiende
Moet er toch even op reageren.
Je zou kunnen zeggen dat min of meer elke ziekte het resultaat is van een zwakte. De zwakkeren (ouderen en jongeren) liggen het loodje doordat zij vatbaarder zijn voor ziektes. Toch kun je dat bij AVB volgens mij niet zo maar zeggen. Is het wel zo dat de desbetreffende imkers er zwakke volken op na hielden? Dit geschreven hebbende, wil niet zeggen dat ik propageer om zwakke volken aan te houden. Het spreekt voor zich dat elke imker naar beste kunnen en inzien vitale volken zou moeten beziten/kweken.

Een paar jaar geleden is er veel 'gedoe' geweest om AVB. Ik weet nog dat Dick Vunderink hem daar intens heeft mee bemoeit. Het ging toen om het wel of niet betalen van de stamping out methode door de overheid. De uitkomst daarvan weten we inmiddels. Ook zijn er toen in Bijen een reeks artikelen geweest over AVB (sporen) in Nederlandse volken. Plus minus 2% (uit blote hoofd) van de volken schijnt geinfecteerd te zijn (tja interessant om te weten wie de vectoren zijn). Dit percentage schijnt lager te zijn dan in omringende landen. Toen werd meende ik gesuggereerd dat dit komt door
de Nederlandse manier van aanpak: stamping out. Dus alles opruimen en vernietigen.
Ik ben er nog niet zo zeker van dat gezonde volken een 'geringe besmetting' aankunnen. (Citaat Dirk B.). Van wat? Van AVB??

JP

bee-watch
Berichten: 45
Lid geworden op: di 15 jul 2008, 19:32
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door bee-watch » wo 22 okt 2008, 17:26

Heden 22 oktober AVB geconstateerd in de Punt.
Dat is een plaats onder Groningen nabij Eelde.

Tevens een vervoersverbod ingesteld.

Is er een verband tussen al deze gevallen op de grens van Groningen en Drenthe.
Een belangrijk punt om eventuele bronnen te vinden.
Heeft men nu de volken dan nog los om te kijken naar conditie en omstandigheden van de bijenvolken?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten