herbesmetting (vervolg op 'wat vertellen geuren')

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

herbesmetting (vervolg op 'wat vertellen geuren')

Bericht door Astrid Schoots » vr 19 sep 2008, 12:31

LWPisa schreef:
Domweg bestrijden zonder dat je weet of er iets inzit zou ik niet doen, je belast je bijen dan voor niks. (...)
Vergeet niet dat we naar een situatie toe willen (moeten) waarbij bijen en mijten zonder bestrijding en zonder veel schade samenleven. Als je voortdurend met paardenmiddelen bestrijd kom je er nooit achter of je bijen OF je mijten (!!!) zich aan het aanpassen zijn.
Varroa moet last krijgen van zichzelf, de "virulente stammen" moeten door hun eigen eigenschappen (sterven van hun gastheer) kapot of zich aanpassen. Als we voortdurend alles schoonmaken (wat nauwelijks mogelijk is) kan die selectie nooit plaats vinden.
Als je bijen het niet uithouden met een minimale bestrijding moet je je eens afvragen of je wel een goede bij of bedrijfsmethode hebt.
Maar het ging over geur.
L
Hier ben ik het helemaal mee eens; zo verstandig dat ik het nog eens citeer!
(En nog even over die vreemde geur: die komt inderdaad van klimop: heb je hem eenmaal geroken, vergeet je het niet gauw meer). Dus nu maar verder reageren in een nieuwe topic.

Aan de argumenten van L wil ik nog toevoegen, dat ik op de verschillende bijenstanden altijd hetzelfde zie: het ene volk kan aardig onder de varroa zitten, terwijl de buurvolken dan nagenoeg schoon kunnen zijn. En dit ondanks de uitwisseling van bijen, die veel plaatsvindt.
Werksters vervliegen, zij vliegen bij de buren binnen: zeker bij sterke wind, rijke dracht of identieke kasten. Darren buurten ongehinderd, tussen volken maar zeker ook tussen verschillende standen: onderzoek met gemerkte darren heeft aangetoond dat zij gedurende hun leven via verschillende bijenstanden tot 90 km verder kunnen terechtkomen, via verschillende darrenverzamelplaatsen.

Dus herbesmetting is in principe aan de orde van de dag, en vervoersverbod binnen 3 km is een schijn-oplossing. Maar een gezond volk verjongt en vernieuwt zich constant, en bij ziekte gaat dat in een hoger tempo om de ziekte eruit te werken. En dat moet je ondersteunen. Een besmet volk is vaak ook zwakker (niet altijd) en moet je dan extra verzorgen: volle stuifmeelraat van de buren geven / schone raat geven / krap zetten / laten bouwen / beetje drijfvoeren / evt. hive clean geven. En natuurlijk varroa bestrijden, dan verbetert zo'n volk zienderogen. Zo niet, dan zo gauw mogelijk de moer vervangen.

Het is net als bij mensen: als je vatbaar bent heb je zo een verkoudheid te pakken, ben je fit dan deert andermans gesnotter je niet.. De moraal: alleen bestrijden als het nodig is, en dan nog met beleid.
Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten