varroa vrij?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
varroa vrij?

Bericht door maartenkleijne » wo 15 okt 2008, 12:49

In het lijntje over een zwerm in september komt de vraag weer boven naar varroavrij volken. Nu heb ik zin om een paar punten samen te vatten
in stellingen:

1. Als er volken bestaan met heel veel varroa, veel varroa, minder varroa weinig varroa etc. is het statistisch vrijwel zeker dat er ook volken bestaan zonder varroa. Maar dat is een risico dat de meeste imkers niet durven nemen.

2. De gastheer evolueert altijd sneller dan de parasiet: de poaarsiet moet zich aanpassen. In geval van varroa is de gastheer eigenlijk de imker: de imker evolueert en gaat grote hoeveelheden gif gebruiken. De varrao past zich aan en wordt destructor.

3. Toen de imkers overschakelden van korven op kasten moetsen de bijen zich gaan aanpassen en opnieuw leren omgaan met ziektes en plagen Achtereen volgens gingen de bijen vijwel ten onder aan b.v. trachee mijt en nosema. Geen probleem: de bijen passen zich uiteindelijk wel aan, zoals ze dat de laatste paar miljoen jaar steeds gedaan hebben.

4. Als de imkers bij de korven waren gebleven met zwermen en broedpauzes hadden de varroa's nooit een kans gekregen. We hebben grote kasten gemaakt, met heel grote volken zonder broedpauzes: en ideaal milieu voor de varroa's.

5. Vroeg of laat (uiterlijk binnen 20 jaar vanaf 1990) gaat de varroa weer verdwijnen, zoals er nu al veel imkers zijn die zonder bestrijding het goed redden, en zoals de trachee mijt ook verdwenen is.





gr,
maarten

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varroa vrij?

Bericht door Oude Essink » wo 15 okt 2008, 13:45

uiterlijk binnen 20 jaar vanaf 1990 gaat de varroa weer verdwijnen
Hé optimist, dat is over ruim één jaar, seizoen 2010. Als dat zou kunnen!![:)]!![:)]

Afbeelding

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: varroa vrij?

Bericht door LWPisa » wo 15 okt 2008, 14:29

Totaal Varroa vrij zie ik niet gebeuren...de kans op "zachtaardige" Varroa is denk ik groter dan die op een totale collaps van volken...hoe snel dat gaat hangt af van het trio imker/bij/mijt...nog even los van andere ziekten/pesticiden/weersinvloeden...

L

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: varroa vrij?

Bericht door maartenkleijne » wo 15 okt 2008, 14:48

"Hé optimist, dat is over ruim één jaar, seizoen 2010. Als dat zou kunnen!!!!"

Ja Hennie, maar dan heb ik het over de natuurlijke varroabesmetting en niet over de varroa destructor die kunstmatig door de imkers zelf is geschapen. En die ook weer snel ten onder zou gaan zodra de imkerij ophoudt haar kunstmatig -door intensief bestrijden- in stand te houden.



gr,
maarten

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varroa vrij?

Bericht door jawi » wo 15 okt 2008, 15:31

Zo snel gaat evolutie toch niet?

Jan-Willem

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: varroa vrij?

Bericht door maartenkleijne » wo 15 okt 2008, 15:46

JW, we hebben het hier niet over evolutie maar over imkerximme combinaties met hun bedrijfsmethodes die het wel of niet volhouden.
Met de trachee mijt en met nosema duurde het ongeveer 20 jaar voordat de 'foute' imkerximme combinaties waren uitgestorven en het probleem min of meer was opgelost.

En L heft gelijk: zowel van trachee mijt als van nosema is er nog altijd iets aanwezig. Dat zal vast met varroa ook zo gaan; alleen hebben we er dan geen last meer van.
Hoewel: soms doen we iets fout en dan krijgen de bijen alsnog nosemaproblemen.

gr,
maarten

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: varroa vrij?

Bericht door de vos roger » wo 15 okt 2008, 19:03

Maarten jij bent werkelijk een grote optimist!
Ik wou dat ik je kon geloven,maar......????
De huidige Nosemavorm is jammer genoeg ook niet meer de Nosema van jaren geleden.Ik vrees dat deze nieuwe vorm nog een stuk erger is dan de varrobesmetting bij een volk.

roger

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varroa vrij?

Bericht door Dirk Blanken » wo 15 okt 2008, 21:17

We wachten het af hoe die nieuwe nosema vorm zich al verspreid heeft.
de bestrijding ervan is ook nog niet bekend.
Ik heb begrepen dat het nu wordt onderzocht in hoever de nosema serana zich al heeft geworteld, en of het een bijdrage levert aan de verhoogde sterfte tijdens de herfst en winter.
Dirk


dertiende

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: varroa vrij?

Bericht door LWPisa » wo 15 okt 2008, 23:51

Maarten is niet zozeer een optimist als wel een realist...de kans op een toleranter samenleven is gewoon groter dan die op "totaal geen ziekte" of "alle volken dood". Er zal sterfte zijn en het zal een tijd duren. De tolerantere bij is misschien niet dezelfde bij als die we nu hebben.

Omdat wij mensen zo kort leven zien we alleen momentopnames van de evolutie. De bij en voor dat geld alle leven heeft een lange geschiedenis met ziekten en parasieten en soms is er een tijd lang veel uitval maar uitgestorven is ze niet. De imkergeneraties voor ons maakten zich ook druk om ziekten en de generaties na ons zullen dat ook doen.

Met Nosema apis zijn er ook meer en minder gevoelige bijen, ik verwacht dat dat op termijn voor N.ceranae niet anders is.

Maarten daar zeg je wat met je punt 3. Parasieten evolueren meestal sneller dan gastheren (generatieduur etc) maar...je kan de imker ook als gastheer beschouwen zoals jij zegt. Dat levert een interessant 3e level voor "evolutionaire selectiedruk" waar ik ns even goed over na moet denken... wordt vervolgd ooit...

L

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: varroa vrij?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 16 okt 2008, 01:06

Hoi Maarten,
er zijn inderdaad! forumdeelnemers die een fijne neus hebben voor onderwerpen die tot de verbeelding spreken:
varroa vrij geformuleerd in 5 stellingen. 1 is interessant, 2, 3, 4 en 5.
Ze zijn allemaal prikkelend. Ik kom er zeker nog op terug.
Ik wil stelling 6 deponeren:

Er is een discrepantie (in tijd en middelen) bij het zoeken of 'telen' van een varroa tolerante bij tussen imkers en (semi-)wetenschappelijk instituten. Deze discrepantie veroorzaakt dat de imkerij blijft hangen in een varroa bestrijding met hoofdzakelijk gif.

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten