Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:
Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door Bieboerke » zo 19 okt 2008, 18:40

willem schreef:
Bieboerke schreef: Hoe meer men gebruik maakt van dat zuur (oxaalzuur) hoe hoger de kans op besmetting van één of ander virus.
Hoe gaat dat dan??
Groeten Willem
Het chitinepantser van de bijen kan je niet beter vergelijken dan met onze huid. Die houdt allerlei bacteriën en virussen zo goed mogelijk buiten het lichaam en waar geen huid is verhindert een slijmvlies voor invasie van vreemde stoffen. Is die huid (of chitinepantser bij bijen) echter beschadigd wordt de kans op besmetting door die ontstane wonden groter.
Bij onze bijen wordt de kans op besmetting van één van de gevaarlijke virussen dus groter door het ontstaan van kleine wondjes tengevolge van beten van varroamijten en ook door overgebruik van oxaalzuur.
Marco

Robert
Berichten:24
Lid geworden op:vr 22 mar 2002, 21:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door Robert » zo 19 okt 2008, 21:16

Dezelfde (generatie) bijen aan een tweede druppelbehandeling blootstellen is hetzelfde als de bijen afzwavelen. DOor de opname van het oxaalzuur leggen ze het loodje bij de tweede behandeling. De verdampingsmethode waarbij de bijen geen oxaalzuur binnen krijgen kan men vaker gebruiken op dezelfde generatie bijen ZEGT men; het verdampen is wel veel gevaarlijker voor de imker vanwege de giftige dampen van oxaalzuur; dus zorg voor voldoende veiligheidsmaatregelen.

Dringend advies om de bijen nu niet te behandelen met oxaalzuur maar tussen kerst en oudjaar als de bijen (het meest waarschijnlijk) zonder broed zijn en bij voorkeur vast op de tros zitten (<5 graden).

Jacques; jou bijen hebben deze behandeling dus al gehad; ik zou dit jaar geen behandeling meer uitvoeren met oxaal; tenzij je nu alleen oxaalzuur verdampt, maar zeker niet meer druppelen!! Of verdampen wel verantwoord is durf ik niet te garanderen!!

Op de vraag of behandelen met oxaalzuur zin heeft in volken met broed wordt gezegd dat behandelen zinloos is. De mijten zitten in het broed en worden niet bestreden. De enige die je beschadigd zijn je bijen.
Direct na afname van de laatste honing mierenzuur gebruiken (liefst zo vroeg mogelijk in juli) en in december oxaaldruppelen zorgt (naast 100% raatvernieuwing en meestal jonge koninginnen) bij mij altijd voor een prima werking.

Succes


Robert

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door willem » zo 19 okt 2008, 22:46

Bieboerke schreef:
Het chitinepantser van de bijen kan je niet beter vergelijken dan met onze huid. Die houdt allerlei bacteriën en virussen zo goed mogelijk buiten het lichaam en waar geen huid is verhindert een slijmvlies voor invasie van vreemde stoffen. Is die huid (of chitinepantser bij bijen) echter beschadigd wordt de kans op besmetting door die ontstane wonden groter.
Bij onze bijen wordt de kans op besmetting van één van de gevaarlijke virussen dus groter door het ontstaan van kleine wondjes tengevolge van beten van varroamijten en ook door overgebruik van oxaalzuur.
Marco
Zo werkt dat niet. De larven worden "aangeprikt" door de jonge mijten in de gesloten broedcel en het virus, indien aanwezig, overgedragen. Het meerdere keren behandelen met oxaalzuur heeft dus geen invloed op de virus verbreiding hoewel ik me kan voorstellen dat de door virus besmetting toch al verzwakte bijen meerdere behandelingen niet overleven.
Dus hoe komen jullie en de lokale voorzitter er nou toch bij om de volken met oxaalzuur te behandelen als er nog broed is?
Bovenstaande vraag komt van Bart, ik ben benieuwd naar het antwoord.
Groeten, Willem

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door Lammert van Beek » ma 20 okt 2008, 12:56

Bart de Coo schreef:
Op dit forum heeft niemand minder dan Job van Praagh ook nog eens geschreven dat je oxaalzuur maar 1X per generatie mag toepassen. Dus je winterbijen tot 2X toe behandelen is niet slim, volgens Van Praagh.
Dat laatste is, zoals dat heet, een 'autoriteitsargument': een zeer bekende imker zegt het, dus het is zo. Maar je moet je als hobbyist toch ergens aan vastklampen, niet waar? Groet, Bart
Ik weet niet of Job van Praagh en de andere onderzoekers die hetzelfde zeggen (slechts éénmaal per bijengeneratie oxaalzuur toepassen) deze bewering baseren op (eigen) waarnemingen of op 'theoretische'

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door Bieboerke » ma 20 okt 2008, 18:00

willem schreef: [broxaalzuur.
Marco
Zo werkt dat niet. De larven worden "aangeprikt" door de jonge mijten in de gesloten broedcel en het virus, indien aanwezig, overgedragen.
Willem e.a.,
Ik heb het hier niet over de aangevreten/aangepikte larven maar over de volwassen individuen die verwond raken door "mijtenbeten" of door pantserbeschadiging een groter risico lopen. die zijn de eersten om het virus te bestendigen en te laten uitbreiden. Op het laatse imkerscongres is men zelfs overtuigt dat 1000 mijten per volk reeds dodelijk kan zijn wegens grote ontwikkeling van virussen waar een volk eerder 3000 tot 5000 mijten kon weerstaan.
Marco

dar
Berichten:92
Lid geworden op:di 15 jan 2008, 20:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door dar » di 21 okt 2008, 23:21

Met 8 volken op mijn stand,die ik gelijk behandeld heb volgens de darrenraad methode in het voorjaar,en met mierenzuur na de laatste keer slingeren telde ik ongeveer 50 mijten bij 7 volken en geloof het of niet in een volk ongeveer 5000 mijten!,en een week later weer 5000.Ik hoopte nog vroeg genoeg te zijn om nog gezonde winterbijen te krijgen ,het enigste wat ik kreeg waren verminkte bijen ,en in het volgende stadia overal bijen waaraan ik niets kon ontdekken tot op wel 20m van de kast, dit volkje gaat verdwijnen.
zo iets is mij ongeveer 15jaren geleden ook al eens gebeurd,
Ik heb toen al het broed verwijderd ,de overblijvende bijen behandeld
en een goed volk ingewinterd.
groeten Ad

ad van meurs

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door wilde » vr 24 okt 2008, 22:53

Het meerdere keren behandelen van dezelfde generatie bijen met oxaalzuur is sterk af te raden, omdat er wel degelijk schade optreedt. Ook het behandelen van volken met broed is niet erg verstandig, want het heeft weinig zin, omdat er veel mijten niet bereikt worden en de bijen door de etsende werking van het zuur onnodig beschadigd worden. Ik begrijp niet waarom er lieden zijn die het nodig vinden daarmee nog eens te gaan experimenteren. De adviezen daarover van experts zijn niet zo maar tot stand gekomen. Er zijn bovendien uitstekende (veel betere) alternatieven bijv. in de vorm van thymolproducten voor toepassing in de nazomer.

De bijen kunnen een eenmalige behandeling met verdamping of sproeien van oxzaalzuur redelijk aan. Leuk zullen ze het niet vinden, maar het is voor hun bestwil zullen we maar denken. Het gaat de imker om de generatie die erna komt en die is dan redelijk mijtvrij. Het is voor de bijen echter niet alleen de beschadiging van de chitinehuid die van belang is, maar ook inwendig zijn er ernstige gevolgen. Het epitheelweefsel van de middendarm wordt door oxzaalzuur aangetast en dat is waarschijnlijk kwalijker dan de chitinebuitenkant. Dat kan mogelijk ook gelden voor de koningin.

Zelf behandel ik 's zomers alle zwermen met een 3% oxzaalzuuroplossing die ik toedien met een stofveger met lange haren, die als een soort 'wijwater'-kwast dient doet. De zwerm wordt daartoe in een plastic kuip gekiept en ik wacht dan even tot ze tegen de wanden oplopen. Na de 'wijding' worden ze door elkaar gehusseld, zodat ze allemaal geraakt zijn. Eerder sproeide ik met een nevelspuit, maar die kon niet tegen het zuur en raakte daardoor defect. Zo heftig werkt het dus .....
De zwerm is dan redelijk nat en wordt dan zo in de nieuwe kast gekiept.

In de 2e helft december pas ik verdamping toe bij de meeste volken en bij enkele de druppelmethode. Dat laatste bij volken die voor de verdamping wat onhandig zijn gehuisvest, bijv. in 6-ramers of korven.

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door jjmvaningen » za 25 okt 2008, 18:12

wilde schreef:
Het meerdere keren behandelen van dezelfde generatie bijen met oxaalzuur is sterk af te raden, omdat er wel degelijk schade optreedt. Ook het behandelen van volken met broed is niet erg verstandig, want het heeft weinig zin, omdat er veel mijten niet bereikt worden en de bijen door de etsende werking van het zuur onnodig beschadigd worden. Ik begrijp niet waarom er lieden zijn die het nodig vinden daarmee nog eens te gaan experimenteren. De adviezen daarover van experts zijn niet zo maar tot stand gekomen.
De vraag blijft overeind:
"waar is wetenschappelijk, en niet in het wilde weg, aangetoond dat oxaalzuurbehandeling tijdens broedperiode (met herhaling na 2-3 weken) niet werkt."

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door Dirk Blanken » za 25 okt 2008, 19:16

Jacques,
Je stelt een vraag en de mensen die ervaringen hebben of die van mensen hebben met die ervaringen antwoorden je en zeggen niet doen.
Als jij dat dan toch wilt doen, geen enkel probleem, doe je eige ervaringen op en kwaak dan weer.

Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten