oorzaken Nosema

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: oorzaken Nosema

Bericht door Ed Pieterse » zo 02 nov 2008, 10:32

Hallo Bart,
Er zijn mensen die beweren dat het niet gaat met vrieskou, maar als het RIVM het nu zegt en ook beweert dat er eiwitten zitten in nosema, dan weet ik het niet meer.
Er zijn ook mensen die beweren dat er gevaarlijke nosema-soorten zijn voor mensen maar de RIVM beweert van niet.
We moeten zoeken naar middelen die de nosema vernietigen, maar het middel moet natuurlijk niet erger zijn dan de kwaal. Ook herbesmetting moet uitgebannen worden. Dus ontsmetten is belangrijk. Dat caustic soda een gevaarlijk spulletje is geloof, maar dat is oxaalzuur en mierenzuur ook. Als je voorzichtig bent, kan er veeldenk ik dan. Het is een ééncellig levend organisme. Maar van inkapselen heb ik nog nooit gehoord, dat zijn bacillen als van AVB en miltvuur, die dat kunnen.
Ik heb een technische opleiding gehad, dus ik schaar me wat de kennis hierover betreft bij je aan.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: oorzaken Nosema

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 nov 2008, 10:51

Ik vind dit nu zo'n onderwerp wat we als imkers prima zouden kunnen aandragen om in aanmerking te komen voor onderzoeksgelden:
ontsmettingsefficientie van middelen tegen Nosema.

JP

Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: oorzaken Nosema

Bericht door Jozef Maier » zo 02 nov 2008, 12:25

In het voorjaar stonden mijn bijen op de appelen. Ze vlogen zeer goed en mijn volken waren relatief sterkt. Relatief zeg ik omdat ik vond dat ze niet echt sterk waren ten opzichte van andere jaren. Maar als ik dat vergeleek met de bijen van andere imkers in de omtrek mocht ik niet klagen. Hadden een honingopbrengst die we goed mogen noemen. Niet echt uitmuntend.

In mei vond ik dat mijn volken niet echt goed ontwikkelden. Er was voedsel, stuifmeel en broed in de kasten. Nochtans vond ik dode poppen aan de vliegplank. Ik kon geen oorzaak vinden dan dat het weer niet goed was.

In juni was het drie weken na elkaar slecht weer. De eerste dag dat ik mijn bijen kon controleren deed ik dat dan ook. Tot mijn grote ontsteltenis zat in de kast waar ik in het voorjaar nog een goede opbrengst mee had, geen bij meer. Alles weg. In de ramen trof ik gesloten broed aan, dood natuurlijk. Daar rond een krans van stuifmeel en voldoende honingvoorraad. De paniek sloeg even toe voor mijn andere volken.

Onmiddellijk controleerde ik ook deze. Gelukkig waren ze er nog maar ook daar geen grote volken meer. En ook daar dode poppen op de vliegplank.

Een vriend van me die analyse kan maken én die imker is, kwam stalen nemen en onderzocht deze. De conclusie was, Nosema besmetting graad 3. Niets doen zou zeker deze volken ten gronde richten. En dit in volle zomer met een goede dracht en voldoende stuifmeel in de kasten aanwezig. Gezien dit feit was het bijna zeker dat we te maken hadden met Nosema Ceranae . Om daar verder achter te komen zou DNA onderzoek nodig zijn geweest. Maar dit is een kostelijke aangelegenheid. Daar sta je dan. Veel hulp van de bevoegde instanties hebben we niet ondervonden. We kwamen niet verder als: 'er zijn veel imkers die dat hebben'

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: oorzaken Nosema

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 nov 2008, 18:16

Hoi Jozef,

een vervelend maar zeer geloofwaardig verhaal. Ook denk ik dat je voortvarend deze crisis de kop geboden hebt!! Ik hoop dat de ziekte wegblijft.

Ik ben meer een imker van, groeit het niet? Dan boeit me dat niet (meer)! In verleden zijn er wel eens volkjes bij mij afgestorven. Die ben ik dan kwijt. Ik bestrijd niet meer tegen varroa. Volken moeten hetzelf doen. Wel voer ik volken (maar ja welk imker niet). Na enkele jaren staan mijn volken er zeer sterk voor. Veel bijen in elk volk. Er is dus leven na de dood.

JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: oorzaken Nosema

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 03 nov 2008, 23:24

Beste Jozef,

om maar meteen met de deur het huis binnen te vallen. In een andere bijdrage schrijf je gepassioneerd!! over de zwarte bij (ik heb die bijdrage met rode oortjes gelezen). Ik neem aan dat de bijen in deze bijdrage die besmet zijn zijn met Nosema niet de zwarte bijen (koninginnen) betrof. Je had die zwarte K. neem ik aan nog niet ingevoerd.
Verder ben ik benieuwd of het feit dat de bijen die je had ziek zijn geraakt ook nog heeft bijdgedragen tot jouw keuze / overgang naar de zwarte bij!???

JP

Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: oorzaken Nosema

Bericht door Jozef Maier » di 04 nov 2008, 00:17

Beste JP,
Ik verwachte al zo'n vraag. Het schept inderdaad enige verwarring als je de stukken zo achter elkaar zou gaan lezen en je kent onze situatie niet.

Maar het antwoord is eigenlijk simpel: Wij, mijn zoon en ikzelf, hebben een reeks bijenstanden en die zijn toch wat van elkaar afgelegen. De ziekte bijen betreft één stand, het was met deze bijen dat we ook op de appelen hebben gereisd. Dat is wel de grootste stand.

De zwarte bijen heb ik thuis in mijn thuis stand. In de thuisstand staan de volken die ik het oog wil/moet houden. Ook de jonge volken staan daar. Volken waar ik afleggers wens van te maken enz. Tot op heden is alles op mijn thuisstand onder controle.
We hebben in de beurt enkele imkers die niets aan hun bijen doen wat betreft veredeling. Ze laten ze hun gang gaan en er zitten tussen die bastaards veel steekduivels. Er is een imker met een stand in vogelvlucht op zo'n 500m.

Ik heb al vele jaren bijen in de tuin en nooit problemen gehad. Tot enkele jaren geleden het erg was. We konden de tuin niet meer in of de dames kwamen ons tegemoet. Met de angel naar voor gericht. Deze volken heb ik onmiddellijk naar een andere stand geplaatst en van andere koninginnen voorzien. Maar ook onze buren hebben het te verduren gekregen en dat vond ik veel minder. Dit kon niet meer.

Wij kunnen hier dus jammer genoeg geen koninginnen meer laten bevruchten zonder de kans te lopen steekduivels aan te treffen. We zijn alles eens terug in de weegschaal gaan leggen.

We besloten om op zoek te gaan naar zwarte bijen. Een van de reden is dat de koninginnen van zwarte bijen op een ander tijdstip uitvliegen dan andere rassen, waardoor je ze nogal zuiver kan houden als je voldoende zwarte volken hebt. Een andere reden is dat deze dames ook vliegen bij slecht weer. Daarenboven had ik enkele volken gezien en deze waren zeer rustig en zeker niet steeklustig zoals de zwarte bijen soms worden afgeschilderd. Een ander, en dat is eerder een emotioneel punt, mijn oom grootvader en overgrootvader imkerden ook met zwarte bijen.

Zoals ik reeds vertelde we konden maar niet aan die zwarte koninginnen geraken. Door een reeks omstandigheden en de wens naar erg zachte bijen zijn we dan maar Buckfast koninginnen gaan aanschaffen. Een probleem was dat ik nogal vroeg in het jaar over koninginnen wens te beschikken omdat ik de Celle methode toepas.
Dat is een gelukkige beslissing geweest. De carnica's die ik nog op een bepaalde stand had staan hebben de winter niet overleefd. De Buckfast wel, maar die zijn nadien ziek geworden maar dit verhaal kan je reeds. Op een derde stand is alles deze zomer normaal verlopen. Met die verstande dat de zomer niet goed was en er niet veel honing te slingeren viel. Trouwens zo veel kasten heb ik er ook niet staan.
Je zal dan ook begrijpen als je steeds koninginnen moet kopen om zachte bijen te behouden, dan kan er wat keus zijn wat betreft ras. Zelf kweken zit er toch niet in, en de imkers in de omtrek laten ze toch maar vliegen.

Dit jaar hebben we dan de hand op enkele zwarte koninginnen kunnen leggen. We hebben deze volkjes op de thuisstand staan en gemaakt met bijen van de zelfde thuisstand. Deze stand is niet ziek of niet ziek geweest. De bijen van deze stand zijn in het voorjaar gecontroleerd geweest, juist omdat we er mee naar een bevruchtingsstand wilden gaan.

Ik hoop zo wat duidelijkheid geschapen te hebben. Als je nog vragen zou hebben dan wil ik deze graag beantwoorden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten