Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door Romée van der Zee » do 30 okt 2008, 18:01

Piet Jager schreef:
Voor het vaststellen van de varroadruk is een monitor meer geschikt, zoals ik deze landelijk uitvoer bij een groot aantal imkers met in totaal 250 volken
Landelijk telt Nederland ca 7000 bijenhouders met gemiddeld ca 5 volken = 35.000 volken

'Beefriends' doet onderzoek bij ca 50 bijenhouders met in totaal 250 volken.
Aan mijn opiniepeiling hebben 46 bijenhouders meegedaan met ca 230 volken.

Beide zijn veel te klein om een representavieve conclusie te kunnen trekken.
Nog niet 1% van het geheel!

- De opiniepeiling is een mening (geloof) over de oorzaak
- ICR/Beefriends doet op afstand semi-wetenschappelijk onderzoek op basis van kastkaart-gegevens.

Beide worden beoordeeld voor wat ze waard zijn.
Meer hebben we momenteel niet in huis!

!Piet





Piet zou je de artikelen die ik schreef over de Monitor Bijensterfte nog eens willen nalezen. De uitspraken naar aanleiding daarvan zijn representief en gebasseerd op een grote groep imkers en bijenvolken.
De varroadruk telling die ik aanhaalde bij de interpretatie van de uitkomsten is gebaseerd op een representatieve steekproef. Het, volgens protocol, meten van de varroadruk leidt tot een op meten berustende, statistisch verantwoordde uitspraak.
Kortom, ik kan me niet in je conclusies vinden.
Romée

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door A.A. Staals » do 30 okt 2008, 18:03

Nog een opmerking uit de publicatie van Rommee:
Voor amitraz bleek er eveneens een significant verschil, imkers met meer sterfte gebruikten juist vaker amitraz.

Dit is verklaarbaar: Vaak gebruikt in volken met broed (verdampen door middel van salpeterlapje). Dan worden alleen de mijten op de bijen gedood en niet in het broed.Deze bestrijding is dus niet effectief. De ontwikkeling van de winterbijen veloopt dan niet varroa "vrij". Gebruikt in de broedloze periode(werkt dan uitstekend) is men te laat. Wat salpeter met de bijen doet blijft een vraag. Toch zegt men: IK heb goed bestreden.

ad staals

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door Gerard Boswinkel » di 04 nov 2008, 22:31

Hoi Romée en andere geïnteresseerden,

Het heeft even geduurd maar hier is dan toch een reactie van mij. Afgelopen zondag had ik al een heel relaas getypt, maar vlak voordat ik het stuk wilde verzenden, raakte ik een verkeerde toets aan en weg was mijn stukje.

Allereerst Romée begrijp ik heel goed dat je een aantal vragen niet kunt stellen in je enquête, omdat anders de respons te laag wordt. En dat heeft natuurlijk weer invloed op de betrouwbaarheid van je onderzoek. Dit betekent dan ook dat het aantal conclusies dat je uit de enquete kunt trekken minder is dan je eigenlijk wel zou willen.

Nu dan even een verdere inhoudelijke discussie over het antwoord dat je mij hebt gegeven. Jij schrijft:
Hoe waarschijnlijk is jouw stelling nu, dat de mijtendruk in de volken in de groep van imkers met hoge sterfte hoger gelegen moet hebben, ondanks gelijke bestrijding.
1. In het september artikel in Bijen toon ik aan dat de bijensterfte in de Randstad significant hoger lag dan in de provincies Gelderland en Overijssel. Dit werd bevestigd in de vergelijking tussen de afdelingen Hollands Midden en Enschede waartussen het onderscheid eveneens significant was. Het gelijk van jouw stelling moet inhouden dat de mijtenconcentratie in de Randstad significant hoger lag. Of dat de imkers in de Randstad dezelfde bestrijding slechter uitvoeren.
En dit zou nog best eens zo kunnen geweest zijn ook. Daarvoor wil ik dan toch eerst even terug naar de winter van 2006/2007. Die zul jij je zeker ook nog wel herinneren. Er zijn tijdens die winter nauwelijks nachten geweest beneden de 10°C. Hierdoor is het zeer aannemelijk dat de bijen in de winter niet broedvrij zijn geweest en daardoor de bestrijding met oxaalzuur minder effectief. Het aantal mijten in het volk na de winter zou dus wel eens hoger kunnen zijn geweest dan wenselijk. Vervolgens hebben de bijen in het voorjaar van 2007 het broednest veel sneller uitgebreid dan gewoonlijk en is daardoor de besmettingsgraad sneller toegenomen dan gebruikelijk. Aangezien er in het westen van het land een echt zeeklimaat met zachte winters heerst en in het oosten van Nederland in de winter lagere temperaturen heersen dan in het westen, zou het wel zo kunnen zijn! M.a.w. de mijtenconcentratie in de Randstad zou best eens significant hoger kunnen zijn.

Met bovenstaande tekst heb ik ook direct jou punt 2 behandeld. Want ondanks dat de imkers op dezelfde manier en hetzelfde tijdstip heeft bestreden, is op dat moment de mijtenconcentratie in het volk al boven de schadedrempel gekomen (meer dan 30 mijjten per dag), waardoor er toch sterfte is opgetreden.

Verder schrijf je:
Opvallende uitkomst van de meibemonstering was, dat de mijtendruk in dit onderzoek dit voorjaar laag was, hetgeen ik in mijn artikel ook vermeld. [GB: en iets verder op] Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen uit West Europa signaleren imkers dat er weinig mijten op de onderleggers vielen dit jaar.
Daarvoor wil ik je toch even meenemen naar de Infobrief nummer 26 (10 oktober) die wordt uitgegeven door onderzoeksinstituten in Münster en Mayen:
Im allgemeinen waren die Imker mit dem Zustand ihrer Völker zufrieden und bewerteten
auch den Varroabefall unterdurchschnittlich (Infobrief 24/2008). Leider müssen wir davor warnen, nun zu blauäugig in den Winter zu gehen. Aus einigen Bereichen des Landes werden uns derzeit hohe Varroazahlen gemeldet. Die Imker sind aufgerufen, mit Bodeneinlagen den Varroabefall ihrer Völker weiterhin im Auge zu halten und auf keinen Fall eine Winterbehandlung auszulassen. Die warme Witterung und die überall
im Lande blühenden Senfflächen halten die Bienen in Brut und führen zur Vermehrung der
Milben. Nicht zu vernachlässigen sind Zuflüge von Milben über Räuberei und Verflug.
Dit heb ik zelf dit jaar ook mogen waarnemen. Ik heb nl. dit jaar veel darrenbroed gesneden gebruikmakend van een in drieën gedeeld broedkamerraam. In de voor midden juli weggesneden darrenraat, heb ik bij controle nauwelijks mijten kunnen ontdekken. Echter de darrenraat die ik begin en midden augustus heb weggesneden was veel zwaarder aangetast door de varroa. Als ik een schatting mag maken was denk ik 1 op de drie darrencellen die ik geopend heb, besmet.

Even verderop schrijf je:
Ik verwonder mij erover dat een imker die heel precies is in zijn bestrijding, bij optredende bijensterfte, dan toch de conclusie trekt dat er bij hem in de bestrijding iets is misgegaan, zoals in jouw geval. Ik heb overigens respect voor het feit dat je deze kwetsbare opmerking maakt!
Dit is zeker te verklaren Romée. Zoals ik al vaker heb aangegeven werk ik al een aantal jaren met de Nassenheider horizontaal. Deze mierenzuurapplicator bevalt mij goed. Echter het is mij gebleken dat de hoeveelheid mierenzuur die per broedkamer verdampen moet, bij de behandeling van volken op twee broedkamers, niet voldoende is. Daarom heb ik contact gezocht met de uitvinder van de Nassenheider (Bruno Becker), en die heeft mij duidelijk gemaakt, dat ik een grotere vertikale lont voor de Nassenheider moet gaan gebruiken. Deze lont heb ik dit jaar gebruikt en ik heb direct geconstateerd dat de effectiviteit van de Nassenheider beter wordt. Vooral de mijten in het broed worden beter gedood.

Dan nog even over onze buren:
Het is voor de onderzoekers van het door jou genoemde Duitse monitor project ook nog geen uitgemaakte zaak dat de varroa de achterliggende oorzaak is.
Toch vind ik het dan vreemd dat zowel Gerhard Liebig (zie mijn eerste stuk) en ook Friedrich Pohl de wintersterfte die wij ondervinden, terugvoeren op de varroa. Als voorbeeld hiervan wil ik graag even een stukje tekst uit het DBJ van juli 2007 citeren van Friedrich Pohl en Werner von der Ohe met als titel Varroa '“ Symptome richtig deuten:
Endstadium: Leere Bienenbeuten

Der Anblick von an Varroa eingegangenen Bienenvölker ist geisterhaft: Häufig findet der Imker nach der Einfütterung nur noch leere Waben in der Beute. Vereinzelt stehen gebliebene Brutzellen können ebenfalls angetroffen werden. Noch flugfähige Bienen haben das Volk verlassen und sich mit ihrer Milbenlast wohl möglich in andere Völker eigebettelt. Auf dem Beutenboden liegen nur vereinzelt Bienen und Milben '“ vielen Imkern sind das Entsetzen und das Unverständnis über die Krankheitsverlauf anzusehen. Scheinbar plötzlich und unerwartet ist das Bienenvolk abgestorben.
Toch denk ik dat onze denkbeelden niet mijlen ver uit elkaar liggen. Naar mijn idee kan Nosema wel van invloed zijn maar dan wel eerst als varroa het volk heeft verzwakt. Ik sluit mij daarbij aan bij hetgeen Josef Maier schrijft in het onderwerp '˜Oorzaken Nosema'. Tijdens een Duits congres heeft hij gehoord:
Daar kregen we nogmaals de bevestiging dat een ziekte als Nosema het gevolg is van iets anders. Met andere woorden Nosema is geen oorzaak maar een gevolg.
En zo denk ik er ook over.

Groeten'¦'¦'¦'¦'¦'¦'¦'¦.

Gerard Boswinkel

PS 1: Afgelopen zaterdag heb ik mijn varroaladen schoon gemaakt voor het bepalen van de natuurlijke mijtenval. De uitslagen zal ik hier meedelen.
PS 2: Het zou verboden moeten worden dat imkers zo'n lange reactie schrijven op dit forum [;)]

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door A.A. Staals » wo 05 nov 2008, 08:12

Gerard
Je scrijft:


Vervolgens hebben de bijen in het voorjaar van 2007 het broednest veel sneller uitgebreid dan gewoonlijk en is daardoor de besmettingsgraad sneller toegenomen dan gebruikelijk.

Een snelle uitbreiding is niet van invloed wel een eerdere start. Het aantal mijten in een volk is afhankelijk van het aantal aanwezige mijten en het aantal malen dat ze kunnen instappen. (opm. bij een snellere uitbreiding neemt juist de besmettingsgraad af.)

ad staals

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door marc » wo 05 nov 2008, 13:14

Ad, de varroadruk zoals je hem uitlegt klopt als momentopname voor een paar weken. Als bv. in augustus de eileg stokt bij de moer zal er in daaropvolgende weken inderdaad een verhoging van varroadruk zijn, maar ook varroa's hebben hun levenscyclus.
Wanneer najaar-winter-voorjaar zoals in 2006-2007 langdurig zacht blijven resulteert dat in winter en voorjaar in een hogere varroadruk dan in andere jaren met normalere winters.

Gerard die graag naar de Duitse onderzoeken refereert geeft er dan een 'aangepaste' uitleg aan.
Maar Gerard als die varroadruk in winter-voorjaar 2006-2007 toch hoger lag dan andere jaren, waarom dan minder sterfte dat voorjaar ?
Het antwoord ligt voor de hand : het was een schitterend najaar voor de bijen, er kwam stuifmeel binnen tot in december (uitgezonderd armere drachtgebieden natuurlijk). Hun vitellogenine gehaltes lagen zeer hoog, hun ziekteweerstand was goed. Kortom de volken bestonden voornamelijk uit goed doorvoede langlevende VITALE bijen.
Ook dat jaar gingen hier alle bijen (toen 45 volken) met natuurlijke varroa-vallen van dikwijls ver boven de 30 mijten/dag de winter in. Voorjaar 2007 was hier geen enkel volk dood, en niet alleen hier.

Het probleem bij alle hedendaagse onderzoeken is dat er een massa gegevens vrijkomen over varroa-aantasting, virussen, bacteriën, sporen van bestrijdingsmiddelen enz... Allemaal dingen die je exact, al dan niet onder microscoop, kan zien en meten.
Zolang men echter niet het volledige 'veld' kan onderzoeken blijft men verbanden leggen met wat men tot dan weet.

Er dient dringend werk gemaakt te worden van :
- hoe valideer je de optimale voeding in een drachtgebied
- wat zijn juist de behoeften van een bij om ziektebestendig op te groeien en te blijven
- welke zijn de verschillende eigenschappen van ons pollenaanbod
- welke stoffen zijn daarbij belangrijk voor de opbouw van de ziekteweerstand
- hoe meet je de vitaliteit van een bij...

Als je maar een beperkt zicht hebt op het volledige veld dan leg je al snel de woorden van Jozef Maier :
...Daar kregen we nogmaals de bevestiging dat een ziekte als Nosema het gevolg is van iets anders. Met andere woorden Nosema is geen oorzaak maar een gevolg...
uit alsof die oorzaak de varroa is, al weten die wetenschappers verdomd goed waarom ze 'iets anders' zeggen en niet varroa, wat Gerard er van maakt.

Ook de Nosema ceranae is net als de varroa een zwakteparasiet met gevolgen voor de bij als ze verzwakt is.

De onvolledigheid van Romée's onderzoek is juist, hoe kan je immers in een vragenlijst een beeld vormen over de hogergestelde onopgeloste vragen. Bovendien vinden alle imkers over het algemeen hun drachtgebied goed, als ze maar bolletjes zien binnenkomen en vooral nectar [:)].
Maar alle onderzoeken zijn zeer nuttig, je moet je niet afvragen of een onderzoek direct de oorzaak van de sterfte gaat blootleggen maar wel 'wat zouden we allemaal missen als we de gegevens van dat onderzoek niet hadden ?'.
Vroeg of laat zullen alle onderzoeken wel samenkomen in één punt.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door A.A. Staals » wo 05 nov 2008, 15:18

Marc

De voeding van de bijen is belangrijk zonder twijfel. Voor de voeding van onze bijen zijn we jammer genoeg afhankelijk van anderen. Wat wij als imker zelf aanplanten levert nauwelijks een bijdrage aan de voeding van onze bijen. We zullen het, wat dat betreft, moeten doen met wat onze omgeving geeft. Alleen aan het rendement van mijn bijen kan ik zien of het goed gaat. Als ik geen uitval heb is het niet belangrijk of ze gezond zijn of een beetje meer gezond. Het enige wat ik kan doen om geen uitval te krijgen en (veel) sterke volken te hebben is de varroa goed bestrijden. Door de jaren heen is het nut hiervan gebleken.

ad staals

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door marc » wo 05 nov 2008, 18:04

Helemaal mee eens Ad, maar we kunnen in ons drachtgebied veel meer bereiken dan we denken. We moeten er wel meerdere personen of groepen of instanties bij betrekken.
We kijken met zijn allen zo graag naar grote broer Duitsland, wel er wordt daar veel gedaan voor een betere leefomgeving, meer diversiteit en voedselaanbod voor de bijen.
Kijk maar eens naar bv. http://www.bluehende-landschaft.de. Er loopt trouwens momenteel een actie daar waarbij op elke standaard Duitse honingpot 5 cent wordt afgedragen aan projecten.
Waarom kan dat hier niet ?

Het kan toch niet ons doel zijn om onze bijen eeuwig te blijven behandelen tegen varroa. Voor Gerard is de horizontale Nassenheider methode ideaal om bijna alle mijten uit het volk te halen.
We hebben hier als test in 2006 een 4-tal kasten aan die methode onderworpen. Mijten vielen er bij hopen maar als je dan je broed voor en tijdens of na de behandeling bekijkt : alle open en gesloten broed DOOD, bijen die op uitlopen stonden met de tong uit de bek, geen eitjes te bespeuren want moeren volledig van de leg af tot meer dan een week na de behandeling, 1 moer op 4 dood...
Volgens mijn voorzichtige raming geef je het volk een aderlating van een 35000 à 50000 bijen, wat is je varroa-winst bij deze.
Nochthans werd behandeld volgens voorschrift en duurde het 14 dagen tot het bakje leeg was, geen sprake dus van een snellere verdamping of te hoge temperaturen met te grote pieken.
Volgens de voorschriften dienden we deze behandeling nog 2 maal te herhalen. Ik heb ze na de eerste behandeling weggegooid, dat doe ik mijn bijen nooit meer aan.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door Piet Jager » wo 05 nov 2008, 20:11

Dag Marc,

Het viel niet mee, maar 'k heb het terug kunnen vinden!
"De varroa is niets, het terrein is alles"
Het sluit perfect aan bij jouw visie!

Zie:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=6818

!Piet

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 05 nov 2008, 21:50

Hoi Ad en Marc,

(APENSTAART)ad: Jij schrijft:
Een snelle uitbreiding is niet van invloed wel een eerdere start. Het aantal mijten in een volk is afhankelijk van het aantal aanwezige mijten en het aantal malen dat ze kunnen instappen. (opm. bij een snellere uitbreiding neemt juist de besmettingsgraad af.)
Helemaal mee eens. Echter aan het eind van het seizoen is het aantal mijten in het volk, doordat ze eerder zijn gaan broeden, wel groter. Dus meer beschadigde bijen en meer slechtere winterbijen.

(APENSTAART)marc: Jij schrijft:
Maar Gerard als die varroadruk in winter-voorjaar 2006-2007 toch hoger lag dan andere jaren, waarom dan minder sterfte dat voorjaar ?
En inderdaad Marc, bij een aantal volken gebeurde dat ook bij mij in het jaar 2007. Ik heb dat jaar al rond eind mei bijen voor mijn kasten aangetroffen zonder vleugels. En één ding is zeker, en daar geef ik geen andere draai aan, het DWV is rechtsstreeks gekoppeld aan varroa. (zie boek Friedrich Pohl).

Jij schrijft ook nog even het volgende:
Gerard die graag naar de Duitse onderzoeken refereert geeft er dan een 'aangepaste' uitleg aan.
Kun jij mij even aangeven welke 'aangepaste' uitleg ik waaraan geef? Als dit de Nosema betreft, is dat mijn mening.

En verder:
Het antwoord ligt voor de hand : het was een schitterend najaar voor de bijen, er kwam stuifmeel binnen tot in december (uitgezonderd armere drachtgebieden natuurlijk). Hun vitellogenine gehaltes lagen zeer hoog, hun ziekteweerstand was goed. Kortom de volken bestonden voornamelijk uit goed doorvoede langlevende VITALE bijen.
De e-mail van Paul Jungels die ik geciteerd heb in mijn eerste bijdrage aan dit onderwerp, geeft een ander beeld dan jij in bovenstaand citaat schetst.

Verder schrijf jij in een andere reactie:
We hebben hier als test in 2006 een 4-tal kasten aan die methode onderworpen. Mijten vielen er bij hopen maar als je dan je broed voor en tijdens of na de behandeling bekijkt : alle open en gesloten broed DOOD, bijen die op uitlopen stonden met de tong uit de bek, geen eitjes te bespeuren want moeren volledig van de leg af tot meer dan een week na de behandeling, 1 moer op 4 dood...
Ik heb al eens eerder een reactie op deze bewering gegeven. Volgens mij ben jij vergeten te voeren voordat je de methode toepast. Door te voeren, zorg je ervoor dat de afstand tussen de mierenzuurverdamper en het broednest vergroot wordt. Hierdoor heeft het broed minder last van de mierenzuur. Ik heb nl. nog geen dode moeren hoeven te betreuren bij het gebruik van de Nassenheider horizontaal.

Even een vergelijking: Toen ik in het eerste jaar dat ik imkerde, de Aalstermethode toepaste, ging er natuurlijk van alles mis. Ik had zwermen en één van jonge moeren ging niet aan de leg. Ik pas die Aalstermethode dus niet meer toe en heb alle zesramers bij het grofvuil gezet[;)]?

Groeten....................

Gerard

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door marc » wo 05 nov 2008, 22:45

Dag Gerard,
om het wat overzichtelijk te houden antwoord ik in het groen [:)]
En inderdaad Marc, bij een aantal volken gebeurde dat ook bij mij in het jaar 2007. Ik heb dat jaar al rond eind mei bijen voor mijn kasten aangetroffen zonder vleugels. En één ding is zeker, en daar geef ik geen andere draai aan, het DWV is rechtsstreeks gekoppeld aan varroa. (zie boek Friedrich Pohl).

Dat bij jouw nog sterfte voorkwam kan best, maar als je het landelijk bekijkt lag de sterfte veel lager dan andere jaren (iedereen beter behandelt tegen varroa ?)
Er valt veel te lezen overal. Eén van de criteria waarop PPO zich begin dit jaar baseerde om te stellen dat de vorige sterfte voor 70% (dacht ik) te wijten was aan varroa, was juist het waarnemen van bijen met vleugelgebreken. In mijn ogen gaat het om een ingeburgerde kwakkel. Als je de oude literatuur erop naslaat, ga gerust terug tot 1800, dan vind je daarin al volken met vleugelgebreken. Je hoeft zo ver niet te gaan, iedereen heeft wel een Schotman in huis liggen. Ik raad je aan om punt 1597 over de broedziekten eens te lezen. Van varroa was er toen nog helemaal geen sprake !

Kun jij mij even aangeven welke 'aangepaste' uitleg ik waaraan geef? Als dit de Nosema betreft, is dat mijn mening.
Ik had het over de zin van Jozef Maier die je gebruikt om de varroa als oorzaak aan te duiden.
Ik heb al eens eerder een reactie op deze bewering gegeven. Volgens mij ben jij vergeten te voeren voordat je de methode toepast. Door te voeren, zorg je ervoor dat de afstand tussen de mierenzuurverdamper en het broednest vergroot wordt. Hierdoor heeft het broed minder last van de mierenzuur. Ik heb nl. nog geen dode moeren hoeven te betreuren bij het gebruik van de Nassenheider horizontaal.
Het was begin september, nog voor de inwintering. In de ganse maand augustus valt hier nog wat te rapen dat ze mogen houden maar bewust bijgevoederd voor de behandeling heb ik niet.
Er moet dan ook serieus worden bijgevoederd, veronderstel ik, als je een echte bufferkrans boven het broed wil opbouwen. Is dit geen 'slome' uitleg van de uitvinder als antwoord op de grote bijensterfte met zijn methode ?
Ik weet ook niet dat ik dat verplicht voederen toen in de aanwijzing gelezen heb, is misschien ondertussen in het begeleidend schrijven bijgezet. De testen gebeurden toen op Dadant Blatt kasten en ik weet dat het broed over de volledige hoogte van een broedraam (30 cm) dood was. Dus ik kan me moeilijk voorstellen dat een voederkrans van enkele cm boven het broed veel soelaas gaat brengen.


Ook zonder varroaprobleem zal er bijensterfte zijn.
De gebieden waar nog geen varroa voorkomt leveren het bewijs. Dezelfde symptomen bij de sterfte als hier : leeggevlogen kasten, een kluitje dode bijen rond een moer, dikwijls nog broed, DWV alom aanwezig... maar geen varroa in de buurt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten