Ook Ndl. de goede richting uit ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door Oude Essink » zo 30 nov 2008, 12:52

Hallo Albert,
Boeiend en duidelijk verhaal over jouw huidige werkwijze; wij zijn economisch onafhankelijk van onze bijen en kunnen het ons veroorloven ideëler te imkeren met bijen die wij niet meer van hot naar her slepen, die niet een maximum aan productie hoeven op te leveren en die niet meer beperkt worden door lijnenteelt e.d. maar zich kunnen aanpassen aan de omgeving waarin wij ze houden. Het grootste verschil in onze werkwijze zit hem nog in de Varroa behandeling.
Jij volgt een meer rigoreuze weg, zoals door de instituten wordt aanbevolen; ik pas altijd in voorjaar en voorzomer de darrenraatmethode toe, maar behandel verder alleen als een voor mij te hoge mijtenval daar aanleiding toe geeft. En dat is dan Thymol in de nazomer na het slingeren en een hoogst enkele keer oxaal (druppelen in de winter). Te hoge mijtenval is voor mij een 100tal mijten op de plank na een maand; of na een paar dagen als ik Thymolplaatjes heb gelegd. Volgens mij houden de volken het aantal mijten ( met wat darrenraat hulp) zelf redelijk binnen de perken, al jaren. Het zou een keer mis kunnen gaan, maar dat heb ik er dan wel voor over. met groet,

Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door wilde » zo 30 nov 2008, 13:28

Het uitsnijden van darrenraat heb ik in het begin ook nog wel eens gedaan, maar niet volgens een bepaald plan, maar als ik een mooi verzegeld stuk tegenkwam bij een controle of bij doppen breken. Al mijn volken hebben een speciale darrenraat. Dat is een niet bedraad raam met een extra horizontale middenlat. De bijen bouwen daarin meestal darrenraat. Het raam hangt 3e van links in de onderbak. Dit jaar had ik een volk dat in maagdelijke darrenraat honing had opgeslagen, volledig verzegeld. Toen werd ik toch wat hebberig en dat heb ik als raathoning uitgesneden. Normaal snij ik de raat van het bouwraam bij de voorjaarscontrole weg, zodat ze weer een leeg bouwraam hebben. Op dat tijdstip (half maart) is er echter nog geen darrenbroed.

Het uitsnijden van darrenraat doe ik niet meer, omdat ik er zeer weinig (soms zelfs geen) mijten in kon vinden. De darren hebben ze bovendien nodig. Ook het uitsnijden van die raat vergt enkele keren kijken, want het broed moet geheel verzegeld zijn. Dat is een actie en verstoring die ik dus niet meer doe.

Groet, Albert de Wilde

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 30 nov 2008, 15:21

wilde schreef:
Ja, dat is inderdaad opmerkelijk, want dergelijke uitspraken passen alleen iemand die daarnaar gedegen onderzoek heeft gedaan. Als dat zo is, is het jammer dat daarover geen overzicht van het onderzoeksproject, de bevindingen en de conclusies zijn gedaan.
Als het niet op iets dergelijks gebaseerd is, is dit opnieuw het algemene koffiedik-kijken waar we mee overstelpt worden de laatste tijd. Je kunt dan je publiek geven wat ze kennelijk willen horen en daarmee scoren. Helaas heeft het dan geen enkele waarde.
Beste Albert en andere schrijvers over dit artikel.

Ik vind het nog steeds bijzonder jammer dat iemand die NOOIT eens bij lezingen aanwezig is ,van anderen die in het buitenland onderzoek doen en werkzaam bij gerenommeerde instituten , naar bijen , bijenziektes en behandelings methoden , deze onderzoekers dan bestempelen als koffiedikkijkers en tweederangs sprekers.
Onderzoeken in deze zijn er zeker geweest , en gepubliceerd , maar dringen dan niet door tot Imkerend Nederland . En dan kappen op imkers die wel lezingen bijwonen en deze kennis uit willen dragen .

Bovendien doe je zelf ook aan koffiedik kijken , ik citeer ;

Tenminste dat is mijn gedachte, niet bewezen, maar op het gevoel en de waarneming dat ze minder sterk waren dan vroeger.
Iets wat je zelf elders hier boven schrijft .

Mag ik bovendien concluderen dat jij en Oude Essink het eigenlijk met die stelling ( dat de Imker op de eerste plaats als oorzaak komt ) eens zijn , omdat jullie de behandeling van jullie volken zo uitvoerig beschrijven ,dan de varoa , omdat die beschrijving anders nergens dan op varoa bestrijding slaat en voor mij geen nieuws is .

Ik ken vele imkers die het anders doen , en dramatische ervaringen hebben .


Jaap v P


.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door wilde » zo 30 nov 2008, 15:43

Bovendien doe je zelf ook aan koffiedik kijken , ik citeer ;

Tenminste dat is mijn gedachte, niet bewezen, maar op het gevoel en de waarneming dat ze minder sterk waren dan vroeger.
Jaap, ik ben geen wetenschapper die iets beweert, maar geef eerlijk aan dat ik het niet weet. Als je dat koffiedik-kijken wilt noemen vind ik dat prima. De essentie is niet wat ik vind, maar wat kennelijk anderen beweren die een ruim gezag hebben in imkerskringen. Wat het te maken heeft met het wel of niet bezoeken van vergaderingen ontgaat me helaas. Ik laat me niet door ondeskundige praatjes het bos insturen en heb daar niets te zoeken zolang er niet wat wetenschappelijks verteld wordt. Als jij die wetenschappelijke publicaties kennelijk wél kent doe je ons veel te kort door niet te vermelden waar die gepubliceerd zijn en door wie.
Mag ik bovendien concluderen dat jij en Oude Essink het eigenlijk met die stelling ( dat de Imker op de eerste plaats als oorzaak komt ) eens zijn , omdat jullie de behandeling van jullie volken zo uitvoerig beschrijven
Voor mij mag je dat zeker niet concluderen. Voor Hennie kan ik niet spreken. Mijn wijze van imkeren stem ik nu gewoon voor een groot deel af op de natuur, omdat ik niets beters weet, maar dat heeft geen enkel verband met enige stelling dat de imkermethode bepalende factor 1 is voor wat betreft de verdwijnziekte (CCD). Ik heb geen last van CCD en heb het ook nooit gehad, maar anderen imkeren anders en hebben ook geen last. Weer anderen hebben wel veel verliezen, maar staan bekend als voortreffelijke imkers. De kennis of kwaliteit van de imker is dus hoogstwaarschijnlijk geen punt dat een significante factor uitmaakt bij het wel of niet verliezen van bijenvolken door CCD. Ik zag wel iets zwakkere volken omstreeks 2005-2006, maar weet de oorzaak niet want ik imkerde jarenlang op dezelfde wijze. De methode of de kwaliteit van de imker lijkt vooralsnog volkomen irrelevant in deze kwestie. Voor mij staat het ook allerminst vast dat de Varroamijt de grote boosdoener is als het op verdwijnziekte aankomt, want daar hebben we al meer dan 20 jaar mee te maken, terwijl CCD van recente datum is. Dit soort gedoe is het 'echte' koffiedik-kijken als je wel die conclusies trekt zonder ondergrond.

Groet, Albert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door Oude Essink » zo 30 nov 2008, 16:46

Hallo Jaap,
Waarom voel jij je aangesproken? Over de oorzaken verdwijnziekte zijn meerdere theorieën, die alle wel ergens in onderzoek haar oorsprong vinden. Ik ben nog geen echt wetenschappelijk onderzoek tegengekomen dat verder komt dan hypotheses en iedere zichzelf respecterend wetenschapper begint daarmee. Jij hangt de veronderstellingen van PPO aan en dat is jouw goed recht; ik zal nimmer beweren, dat jij verkeerd bezig bent; weer anderen houden het op de Oosterse nosema en gaan naar bestrijding daarvan op zoek: uitstekend; moeten zij doen; wie weet, of hun werk naderhand niet doorslaggevend zal blijken; zolang zij echter de PPO geleerden niet hebben overtuigd, blijf ik, die er geen zinnig woord over kan zeggen, omdat ik de aangevoerde argumenten niet kan beoordelen, met onzekerheid zitten.
Derhalve imker ik zo goed mogelijk en let op de belangrijke punten die ik noemde. Ik heb absoluut niet de illusie, dat ik effectief "verdwijnziekte" bestrijd, maar zal dat onmiddellijk aan mijn belangrijke punten toevoegen, zodra daar enige wetenschappelijke eenstemmigheid over is. Dat nu is mijn goed recht.
Dat ik deze keer over mijn Varroabestrijding uitweid, komt omdat ik Albert toeschrijf, met wie ik lang geen discussie hierover voerde; heeft niets met mijn ideeën over bestijding verdwijnziekte te maken.
In Februari zal ik ongetwijfeld op de Apisticus in Münster de vorderingen op enige Duitse instituten horen; ik hoop op een doorbraak, maar heb er ( nog) een zwaar hoofd in.

Afbeelding

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door lamheuv » zo 30 nov 2008, 19:32

Hallo allemaal,

Naar wat ik zo lees, observeren jullie goed, of proberen dat in ieder geval, of jullie bijen in harmonie leven.

Sjef van der Steen van PPO Bijen (tegenwoordig een andere afkorting, die ik vergeten ben) heeft, vorig jaar, een lezing gegeven in Ruinen.
Ook hij vertelde dat, bij onderzoek is gebleken, dat de bijen die in harmonie leven, weinig tot geen last van de verdwijnziekte hebben.

En dat observeren kun je leren.........

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 30 nov 2008, 21:16

Dit is de laatste keer dat ik op dit onderwerp reageer , want een welles nietes spelletje heeft niemand iets aan .

Albert .

Ook ik ben geen wetenschapper , en zal dit ook nooit worden op mijn leeftijd .Wel heb ik ruime ervaring in het Imkeren .

Als ik nu en dan een Duits spreker citeer die ik gehoord heb ,lees ik van jou altijd de opmerking ; Ik laat me niet door ondeskundige praatjes het bos insturen en heb daar niets te zoeken zolang er niet wat wetenschappelijks verteld wordt.

Of dit nu een professor uit Duitsland is , of een bekend bijenteeltvoorlichter uit Duitsland ,of iemand uit Nederland , doet bij jou helemaal niet ter zake , waarschijnlijk geloof je alleen jezelf.

Dat deze zaken niet bekend zijn ,dat moet je niet aan mij vragen maar aan de organisatie waarvan je lid bent ,die kunnen daarover publiceren .

Jij noemt de verdwijnziekte hier C.C.D. dit wordt door de meeste deskundigen zeer in twijfel getrokken , omdat onze manier van Imkeren nogal wat verschilt met de Amerikaanse toestanden .

Een Amerikaanse Imker verteld : In januari van Idaho naar Californie in Maart naar Washington in mei naar Nord Dakota . en in November terug naar huis , Dagen en dagen reizen duizenden kilometers .

Voor mij staat het ook allerminst vast dat de Varroamijt de grote boosdoener is als het op verdwijnziekte aankomt, want daar hebben we al meer dan 20 jaar mee te maken,

De Eerste mijten gingen dan ook dood van TABAKSROOK .

Oude Essink

Ik voel mij niet aangesproken door de verdwijnziekte , wel direct daarbij betrokken
De reden hiervoor is dat hier de belangen van de Imkerij op ons dorp zeer groot zijn .
Er worden ongeveer 130 volken ingezet voor de bestuiving waarvan zes Imker/Tuinders ,
die bij mij om informatie komen .
Ik weet ook wel dat er over de zogenaamde verdwijnziekte vele theorieën zijn , er gaan ook vele wegen naar Rome , maar niet allemaal .

Ik heb in 2004 een lezing bijgewoond van een bekend Duits onderzoeker ,Viroloog , (volgens Albert een ondeskundig praatje want dat zijn het allemaal )Ik zal een paar zinnen citeren

;In de koninginnenteelt is gebleken dat er verschillen in vatbaarheid voor virusziekten voorkomen tussen de volken ". en ; Zeer belangrijk is ook om de varoamijten te bestrijden . Daarmee wordt een zeer belangrijke ( verspreidings ) vector van virussen uitgeschakeld ".
Daar ik net te maken had met verdwijnziekte heb ik dit ter harte genomen , en wij hebben geen verdwijnziekte meer .

Tot slot ik ben Geen onderzoeker maar wel een Imker met beide benen op de grond .


Jaap v P

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door Ria van den Berg » zo 30 nov 2008, 22:17

Albert de Wilde schreef :
3. Met ingang van 2006 ben ik overgegaan op een andere wijze van behandeling. Ik maak geen kunstzwermen meer, maar laat ze natuurlijk zwermen. Alleen volken waarin ik na een dag of 10 na de voorzwerm tuters en kwakers hoor, maak ik open en laat dan alle moeren inlopen. Als ik niets hoor kijk ik pas na 4 weken of er broed is.

Het doet me goed dit te lezen. Toen de varroa mijt in het westen van Nederland kwam, besloten wij om te proberen "zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven" en dit komt overeen met wat je in #3 beschrijft. Toen we in 1997 naar Canada emigreerden hadden we bijen, die nog nooit tegen varroa waren behandeld. Ondanks de "verkettering" door mede imkers. Hopelijk kunnen we naar zo'n systeem terug gaan als we weer hobby imkers zijn. We zien aan collega's hier, die meer en meer de bestuiving ingaan en overwinteren in het zuiden van British Columbia hoeveel problemen ze daar mee in huis (en naar hun buren) halen, maar de rekeningen moeten betaald, het is een economische keuze. Daarom zijn hobby imkers belangrijk, zij kunnen veel meer experimenteren en meer tijd aan hun volken besteden.
Jaap, je moet ook leren vertrouwen op je eigen inzicht en niet alleen af gaan op onderzoekers. Leen is iemand die op intuitie imkert en ik verzamel alle informatie die ik kan vinden, toch ligt het gelijk vaak bij hem.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door wilde » ma 01 dec 2008, 10:07

Dat deze zaken niet bekend zijn, dat moet je niet aan mij vragen maar aan de organisatie waarvan je lid bent, die kunnen daarover publiceren.
Jaap, je moet geen onzin schrijven. Jij beweert in een eerdere tekst dat er 'deskundige wetenschappers' zijn die uitspraken doen op lezingen over CCD-sterfte. Als jij niet de moeite neemt om publicaties van die lieden te lezen en ze alleen maar napraat, dan heeft niemand daar iets aan. Ik ben lid van de NBV, maar daar hoef ik echt niet te gaan vragen naar die (afgeronde) onderzoeksprojecten met bevindingen en conclusies. Dat is om de eenvoudige reden dat die er tot op heden niet zijn. Als een inleider dus stellige uitspraken doet over dit onderwerp is het op gebakken lucht gebaseerd.
Als een inleider op een lezing op zijn of haar gevoel wat zegt over de verdwijnziekte en er nadrukkelijk bij zegt dat het niet gebaseerd is op gedegen onderzoek, maar op algemene kennis en ervaring, heb ik daar ook vrede mee, maar dat zou ik dan met de nodige korrels zout nemen. Ik heb ook een mening over bepaalde zaken door nuchter te observeren, te redeneren en rekening te houden met de biologie van de honingbij. Dat wil echter allerminst zeggen dat ik ook gelijk heb. Iedere inleider die maar wat roept met de pretentie van een wetenschappelijk tintje, dat niet gerechtvaardigd is, ja, wat moet ik daarmee? Dan ga ik inderdaad liever op mijn eigen gevoel en lange ervaring af.

Groet, Albert

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door Ed Pieterse » ma 01 dec 2008, 11:24

Nog even terugkomend op de volgorde, waarin men denkt dat de oorzaak van CCD plaatsvindt.
Er zijn zeer goede imkers, die toch last hebben van CCD. Een ervan had van de 70 volken die hij had, er 7 over na de winter.
Dus geen imkers op de eerste plaats, maar waar de andere oorzaken horen te staan is nog steeds de vraag. We zijn daar nog lang niet uit, al wordt er zeer professioneel naar gezocht. We moeten niet in termen denken van "volgens mij" en "ik geloof dat".
En het grijze gebied ligt hooguit in de normale sterfte van 5 tot 10%.
Nu is de sterfte met pieken bij diverse imkers. Die pieken zijn niet normaal en lopen inderdaad op tot bijna 100%.

Ed Pieterse

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten