Ook Ndl. de goede richting uit ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
mike
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 17 okt 2003, 22:06
Aantal volken: 70
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Londerzeel Belgie
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door mike » do 27 nov 2008, 18:29

Hier een situatieschets van bij ons in Wallonië.
Het is een presentatie in de taal van Molière

Mike


http://www.fsagx.ac.be/zg/Sujets_d_actu ... re2008.pdf

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door Dirk Blanken » do 27 nov 2008, 18:35

Arie,
Wat een onzinopmerking.
Elke imker is bereid om, zeker in zijn eige tuin planten te zetten die voor stuifmeel zorgen.
Dacht je nu echt dat mensen die oxaalzuur gebruiken tegen de kerst en daar hun kasten midden in de winter voor moeten open maken dit graag doen.
Het is in ieder geval een weinig giftig middel en er treedt geen resistentie op.
Persoonlijk heb ik nooit schadelijke gevolgen gemerkt van oxaalzuur en de mensen die vreselijke gevolgen voor de bijen voorspiegelen gaan ook uit van veronderstellingen.
Ik vind dat als je zo'n opmerking plaatst je in ieder geval moet vermelden hoe jij de varroa decimeert om krachtige volken in het voorjaar te hebben.
Ik gebruik consequent thymolkristallen in de zomer en gedurende twee jaar zag ik na de oxaalzuurdruppeling zeer weinig mijten vallen en sla deze behandeling daarom maar eens over dit jaar, want ik doe dat niet graag en alleen als ik denk dat het nodig is en veel imkers met mij.
De meeste imkers weten van mij hoe ik bestrijd maar ik weet het maar van zeer weinig mensen, dat te weten verlevendigt de discussie denk ik.
Dirk




dertiende

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door de vos roger » vr 28 nov 2008, 08:38

In aanvulling van de link die Mike ons bezorgde , een korte vertaling van de besluiten van het onderzoek van Gembloux:

- Imidacloprid (Gaucho, '¦) is niet verantwoordelijk voor de bijensterfte in België.

- In 79% van de opgevolgde volken zit er minstens één pesticide; in totaal werden er 18 verschillende pesticiden in de gecontroleerde volken gevonden.

- Het aantal vastgestelde acariciden (varroabestrijdingsmiddelen) hebben een verband met de bijensterfte in Wallonië.

- De voedingskwaliteit van het stuifmeel is bevredigend.

- Wel werd er in de volken voedseltekort (nectar en stuifmeel) vastgesteld tijdens drachtloze periodes.

- Varroa is de eerste verantwoordelijke voor de bijensterfte.

- Varroa blijkt bijzonder schadelijk bij aanwezigheid van:
. voedseltekort;
. pesticiden in chronische dosissen;
. virussen en andere ziekten;
. slechte weersomstandigheden.

- Bestrijdingsmethoden van de varroa vertonen cruciale tekorten.

- Voorstel bestrijdingsstrategie:
. langdurige behandeling na zomeroogst (type mierenzuur, thymol);
. korte behandeling einde herfst in afwezigheid van broed (Oxuvar).

- Zes heel schadelijke virussen zijn massaal in de volken aanwezig.

- Hun massale aanwezigheid is gelinkt aan de bijensterfte en de varroaoverlast.

- Impact van de virussen op door varroa verzwakte bijen is een vermoedelijke oorzaak van de massale sterfte.

- Gedurende de twee laatste jaar was er weinig sterfte bij de opgevolgde volken.

- Controle tijdens de herfst maakte duidelijk dat veel volken tekort hebben aan voedsel (nectar en stuifmeel) waardoor ze moeilijk door de winter zullen geraken.

- De bijensterfte is wellicht te wijten aan het slecht beheer van de imkers op het vlak van varroabestrijding en voeding.


De meeste Waalse imkers zijn het grondig oneens met de besluiten van prof. Haubruge (kan ook moeilijk anders als je de laatste paragraaf leest!).

Beste groetjes,



roger

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door marc » vr 28 nov 2008, 09:43

Die mensen doen schitterend werk maar het belangrijkste wat hier niet verteld wordt is dat de bijensterfte over alle geobserveerde volken niet meer dan 7.3% per stand betrof !
Dat komt overeen met de natuurlijke sterfte van bijenvolken.
En dan daar zware verbanden in zien, tot en met het slecht beheer van de imkers is terecht met de haren getrokken.

Je kan het ook anders zien : ondanks de varroa-aantasting (het slecht behandelen van de imkers), de virusbesmetting en de pesticiden, was er bijna geen sterfte !
Bayer en consoorten zullen het graag horen, want deze rapporten gaan natuurlijk hun eigen leven leiden.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door A.A. Staals » vr 28 nov 2008, 12:00

de vos roger schreef:

- Het aantal vastgestelde acariciden (varroabestrijdingsmiddelen) hebben een verband met de bijensterfte in Wallonië.









Roger
Bedankt voor de vertaling. Dit zegt mij niets. Kun je daar verder iets over zeggen.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 28 nov 2008, 14:25

marc schreef:
En dan daar zware verbanden in zien, tot en met het slecht beheer van de imkers is terecht met de haren getrokken.
Ik vind het op zijn minst opmerkelijk dat ik deze herfst bij twee lezingen de uitspraak heb gehoord dat , De huidige verdwijnziekte op deze volgorde toegeschreven wordt aan ; 1 De Imker 2 Varoa 3 virussen en dan pas Nozema en stuifmeel .

Ook bij Bijen(APENSTAART)wur neemt het aantal monsters dat opgestuurd wordt toe , met de melding ;Verdwijnziekte , ( okt 2008) In vrijwel alle gevallen was dit te relateren aan het hoge aantal mijten in de monsters .

Maar ik hoop dat deze winter meer duidelijkheid verschaft Ik citeer van Bijen(APENSTAART)wur uit het blad ;Bijen ,

Op basis van onze waarnemingen kunnen wij beredeneren dat de grootste boosdoener ,varoa en gerelateerde virusinfecties , dit najaar en in de winter voor meer sterfte zal zorgen dan normaal .

En jij elders op dit forum schrijft
;Dit jaar met zijn kwakkelzomer maar met een redelijke septembermaand, met goede pollendracht (althans hier), wil ik alvast een gewaagde prognose stellen dat de landelijke sterfte komend voorjaar lager zal liggen dan dit voorjaar"

En iedereen op dit forum schrijft over een goede pollendracht deze herfst.

Dus afwachten maar .

Voor mijzelf zie ik de uitwintering met vertrouwen tegemoet .

Jaap v P

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door LWPisa » za 29 nov 2008, 10:46

Ik ben ook benieuwd. De inwintering dit jaar ging voorspoedig met veel sneeuwbes en pollendracht. Als de lokale pollendrachten goed genoeg is qua eiwitvoorziening dan verwacht ik ook een goede uitwintering. Tenzij er een andere factor roet in het eten gaat gooien, we gaan het zien. Nog 120 nachtjes slapen jongens het schiet al op :)

L

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door wilde » za 29 nov 2008, 18:23

Jaap schrijft:
Ik vind het op zijn minst opmerkelijk dat ik deze herfst bij twee lezingen de uitspraak heb gehoord dat, De huidige verdwijnziekte op deze volgorde toegeschreven wordt aan ; 1 De Imker 2 Varoa 3 virussen en dan pas Nozema en stuifmeel.
Ja, dat is inderdaad opmerkelijk, want dergelijke uitspraken passen alleen iemand die daarnaar gedegen onderzoek heeft gedaan. Als dat zo is, is het jammer dat daarover geen overzicht van het onderzoeksproject, de bevindingen en de conclusies zijn gedaan.
Als het niet op iets dergelijks gebaseerd is, is dit opnieuw het algemene koffiedik-kijken waar we mee overstelpt worden de laatste tijd. Je kunt dan je publiek geven wat ze kennelijk willen horen en daarmee scoren. Helaas heeft het dan geen enkele waarde.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door Oude Essink » za 29 nov 2008, 21:06

Zoals Albert nu al bij herhaling opmerkt, Pietje vindt dit, Jantje vindt dat; de weg die je zoekt moet op degelijk onderzoek en niet op emoties gebaseerd zijn. Zolang niet beter voorhanden is, kies ik voor de gemene deler van wat tot nog toe bevonden wordt:
1. ik houdt de Varroa zo goed mogelijk onder de duim met zo weinig mogelijk chemisch geklooi en als het kan zo weinig mogelijk zuren.
2. ik houd de hygiëne zo goed mogelijk in stand: schone kasten en regelmatig ververst ratenbestand.
3. ik probeer voor zo goed mogelijke pollen aanvoer met name in de nazomer, als de winterbijen haar vet/eiwilichaam opbouwen.
"verdwijnziekte" heb ik nog niet gehad en ik hoop er maar het beste van. Bijen overwonnen in de loop van miljoenen jaren meer obstakels. [:)]

Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Ook Ndl. de goede richting uit ?

Bericht door wilde » zo 30 nov 2008, 11:38

Ja Hennie, ik ben het helemaal met je eens. Bij gebrek aan beter ga ik ook op mijn gevoel en op algemene kennis van de biologie van de honingbij af. Ik wacht wel met veel interesse de uitkomsten van lopende onderzoeken af. Ik hoop dat de echte wetenschappers met publicaties en adviezen zullen komen, die meer licht werpen op deze zaak dan de koffiedik-kijkers tot nu toe doen.

1. Jarenlang heb ik met plezier geïmkerd met Buckfastbijen. Toen ik in 2005-2006 minder sterk uitwinterde (geen dode volken, maar kleine) ben ik overgestapt op bastaarden. Rasbijen worden geteeld op bepaalde eigenschappen, zelfs met selectie op het uiterlijk en daarvoor zijn diverse technieken van inkruisen en inteelt. Daarmee worden vermoedelijk ook voor ons onzichtbare eigenschappen eruit gekweekt, die ze nodig hebben voor een sterk overwinteren. Tenminste dat is mijn gedachte, niet bewezen, maar op het gevoel en de waarneming dat ze minder sterk waren dan vroeger.

2. Stuifmeel is er bij mij in de buurt van het vroege voorjaar tot laat in het najaar volop. Dat kan geen enkel probleem zijn. Wat wel in het verleden een probleem was, is het reizen met de volken. Dat doe ik na 2007 ook niet meer, want het past niet in een bepaalde varroabestrijdingsmethode en het betrof altijd monoflorale culturen. Ik reisde op de 2e snee van de luzerne en dat is omstreeks eind juli-half augustus. Dan kregen de thuisvolken Apiguard, maar voor die luzernevolken werd het veel te laat. Daar is overigens dikwijls veel honing op te halen en dat mis ik nu ook, maar gelukkig ook het werk. Ik had van 8 volken gedurende ongeveer 20 jaren gemiddeld 200-300 kg honing. Wel wisselend en een enkel jaar met lage temperaturen weinig. De volken kwamen er de laatste jaren verzwakt van terug.
Nu staan ze allemaal permanent in een bijenstal op mijn erf.

3. Met ingang van 2006 ben ik overgegaan op een andere wijze van behandeling. Ik maak geen kunstzwermen meer, maar laat ze natuurlijk zwermen. Alleen volken waarin ik na een dag of 10 na de voorzwerm tuters en kwakers hoor, maak ik open en laat dan alle moeren inlopen. Als ik niets hoor kijk ik pas na 4 weken of er broed is. Sommige volken bijten de meeste doppen af en geven geen nazwermen. Met het tijdstip van de dag waarop ik dat doe heb ik geëxperimenteerd. Het zou na 17:00 uur moeten zijn om nazwermen te voorkomen. Nu vind ik een nazwerm geen enkel probleem, want die geef ik terug of ik zet die apart op. Ik breek de doppen nu meestal omstreeks 12:00 uur en het is me tot nu toe niet gelukt om een extra nazwerm af te dwingen op die wijze. Wat in de boeken staat moet dus met een flinke korrel zout worden genomen.
Moeren merken doe ik uiteraard ook niet meer, want dat heeft weinig zin als je bijna niet in de volken kijkt en knippen kan natuurlijk niet als je ze wilt laten zwermen.
Honing slinger ik nog slechts 1 x per jaar en dat is pas eind juli.

4. De voorzwermen en eventuele grote nazwermen worden apart opgezet. Dat geeft veel raatvernieuwing. Pas in het voorjaar verenig ik de volken en ruim dan de oudste raat op. Oude raten worden omgesmolten in een stoomwassmelter (voorjaar) of zonnewassmelter (zomer), zodat ziektekiemen door de hitte merendeels verdwenen zullen zijn.

5. Deze methode is een weldaad voor de bijen en voor mij. Ik kijk ze alleen in het voorjaar na zonder aanleiding, maar om ze op sterkte te brengen door vereniging, de bodem te reinigen en om schimmelraat te vernieuwen. Daarna nog alleen als het strikt nodig is en dat is heel weinig het geval. Ik let vooral op het gedrag op de vliegplank. Daar kun je vrij veel uit opmaken. In het najaar kijk ik ze na op voldoende voorraad. Honing uit de broedkamers slinger ik niet en dikwijls is er maar weinig bij te voeren. De bijen zijn zeer rustig op het erf, ook de felste stekers, want die heb ik inmiddels ook.

6. Door de broedloze periode van een week of 4 is er een natuurlijke mijtenbeperking. Die volken zou je met oxaalzuurspray kunnen behandelen, maar het is erg verstorend en te veel gedoe. Dat doe ik dus niet. Wel worden alle kale zwermen voordat ze in een kast komen met 3% oxaalzuuroplossing in water behandeld. Ik kiep zwermen in een plastic teil, laat ze tegen de wanden oplopen en besprenkel ze dan met een veger met het middel, hussel ze flink door elkaar en kiep ze dan direct in de kast.

7. Alle hoofdvolken krijgen 2 x Apiguard, te beginnen laatste week juli, direct na het afnemen van de honingkamers. Het geeft een flinke beperking van het broed, maar dat halen ze vanaf eind augustus weer in. Dan moeten bij mij de winterbijen worden gemaakt.

8. Alle volken krijgen in de laatste week van het jaar een behandeling met oxaalzuurverdamping of -druppels, afhankelijk van de soort kast. In bijv. 6-ramers is verdamping niet goed mogelijk.

Groet, Albert de Wilde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten