Oorzaak varroa bekend

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Oorzaak varroa bekend

Bericht door leendert » di 25 nov 2008, 14:26

Daarnaast ziet de Wageningse bijenexpert voor Nederland nog een oorzaak en dat is de '˜verdwijnziekte' van de imkers in Nederland zelf. Net na de oorlog waren er nog 30 duizend imkers in Nederland, nu zijn er nog zo'n zevenduizend van wie de meesten hobbyist zijn. Het aantal professionele imkers is op een hand te tellen. '˜Er komen nauwelijks meer jonge mensen bij. Het is een hobby van oude mannetjes geworden', aldus Blacquière. Dat heeft volgens hem invloed op de kennis en het onder controle houden van ziektes. '˜Oude mensen zijn minder snel geneigd nieuwe methodes op te pakken om ziektes te bestrijden en zien ook niet altijd even goed wat er in hun volk gebeurt. Ziektes kunnen daardoor sneller om zich heen grijpen.'


Zo, dat weten we dan....

Het complete artikel is te lezen in Intermediar:

http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1579689




Leendert van den Bosch

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Oorzaak varroa bekend

Bericht door A.A. Staals » di 16 dec 2008, 15:05



Zo, dat weten we dan....





Leendert van den Bosch
Leendert
Trek het je niet aan. Er zijn nog veel fanatieke grijsaards die het, zo te zien, nog wel zien zitten.
Deze raampjes zullen zij niet meer verslijten.

Afbeelding

ad staals

leendert
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Oorzaak varroa bekend

Bericht door leendert » di 16 dec 2008, 18:29

Leendert
Trek het je niet aan. Er zijn nog veel fanatieke grijsaards die het, zo te zien, nog wel zien zitten. Deze raampjes zullen zij niet meer verslijten.
ad staals


Hier verdwijnt niets aan de productie te zien....

Leendert van den Bosch

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oorzaak varroa bekend

Bericht door Ed Pieterse » di 16 dec 2008, 23:49

Het aantal imkers is drastisch verminderd, zoals ook het aantal beroepsimkers.
We moeten alleen niet vergeten dat bijenhouden tijd kost en dat je die tijd alleen kan missen als je met pensioen bent. Vandaar een stuk vergrijzing.
Ook is het zo dat 100 hobbyimkers tenminste één beroepsimker vervangen en dat doen ze meestal erg goed.

Volgens de EU hebben we hier in Nederland 80000 volken, maar als ik het probeer uit te rekenen zijn dat er maximaal 35000 tot 40000.
Er wordt erg met getallen gegoocheld en dat moeten we niet doen. Maar het gaat om geld en je kunt geld van de EU krijgen naargelang er bijenvolken in Nederland aanwezig zijn. Vandaar!!

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Oorzaak varroa bekend

Bericht door Bart de Coo » wo 17 dec 2008, 19:25

Scherp, Ed. Ik denk dat je gelijk hebt. Tjeerd zal wel weten hoe in subsidieland de hazen lopen. Dat pleit hem dan weer een beetje vrij.

Want zo op het eerste oog is het nogal een badinerende opmerking. Let op het wat discriminerende woord 'oud'. Alsof daar iets mis mee zou zijn. En dan dat verkleinwoord 'mannetje'. Terecht dat Leendert even in de pen klimt. Ik kan mij verder nauwelijks aan de indruk onttrekken dat juist die zogenaamde 'oude mannetjes' onze beste imkers zijn. Mijn leeftijd is nog steeds gemakkelijk te vermedigvuldigen met twee. Tot de tijd dat dat niet meer kan, ben ik als imker volkomen en volledig schatplichtig aan 'oude mannetjes'.

Tjeerd, het zal je misschien verbazen, maar zelfs over het forum durf ik ongezien te beweren dat de oude mannetjes in de meerderheid zijn, of althans de toon zetten. En lees eens wat ze schrijven. Wat een kennis en wat een vaardigheid om ziektes onder controle te houden!

Groet,

Bart

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Oorzaak varroa bekend

Bericht door LWPisa » wo 17 dec 2008, 23:04

Nou ja...het is ook wel zo dat een club "oude mannetjes" het imkeren heeft geleerd en gedaan bijvoorbeeld zonder Varroa en die trouw Apistan gingen gebruiken omdat er nog geen idee was hoe het anders kon. Of bijvoorkeur sterk ingeteelde bijen houden die wel heel zachtaardig en uniform zijn maar ziektegevoelig of anderszins defect.

Als er een link is tussen de categorie "oude mannetjes" en bijensterfte zou die ook onvermoede oorzaken kunnen hebben...misschien zitten de "oude mannetjes" merendeels in de buitengebieden/landbouwgronden en is de dracht erg verslechterd of hebben ze last van agro-chemie. Meer dan allerlei "jeugd" aan de stadrand of natuurgebied.

L

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Oorzaak varroa bekend

Bericht door Jaap v.Popering » do 18 dec 2008, 11:17

LWPisa schreef:
Nou ja...het is ook wel zo dat een club "oude mannetjes" het imkeren heeft geleerd en gedaan bijvoorbeeld zonder Varroa en die trouw Apistan gingen gebruiken omdat er nog geen idee was hoe het anders kon. Of bijvoorkeur sterk ingeteelde bijen houden die wel heel zachtaardig en uniform zijn maar ziektegevoelig of anderszins defect.


Laat ik nu toevallig een van die oude mannetjes zijn , ik voel mij zeer vereerd maar ben het met bovenstaande niet eens .

Toen ik vele jaren geleden begon met imkeren gingen de bijenvolken enkel dood door voedselgebrek .pas ik geloof rond 1982 was de varoamijt in Nederland , en de diagnoze werd gestelt door middel van TABAKSROOK .

Inmiddels zijn er wereldwijd zo'n 100 tal verschillende soorten mijten gevonden in de bijenkolonies .( citaat uit ;ziekten en belagers van de honingbij".)

Het volgende bestrijdingsmiddel was Perizine ( enkel winterbehandeling )
Toen pas waren de apistan strips aan de beurt .na resistentie in 2002 tegen( fluvalinaat)
is de grote ellende pas goed begonnen .

Met ingeteelde bijen ben ik het ook niet eens , mijn vader kwam net na de oorlog al met koninginnen van de HOFMAN lijn thuis.

Daarentegen heb ik ook imkers gekend die het 40 jarig lidmaatschap van de V.B.B.N.hebben gehaald en NOOIT een koningin hebben kunnen vinden , en in die 40 jaar ook geen honing hebben geslingerd. [:I]

Een oud mannetje [:(]

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Oorzaak varroa bekend

Bericht door LWPisa » do 18 dec 2008, 12:58

Jaap, "oude mannetjes" staat tussen aanhalingstekens. Zo jong ben ik ook weer niet ;)

De Hoffman lijn...Duitsers houden van stamboeken ja...jarenlang sterk(in)geteeld op voldoen aan de morfologische criteria en op zwermtraag zachtaardig honing halen...en toen kwam er een mijt (of andere ziekte)...en toen werkten de traditionele bestrijdingsmiddelen niet meer...en toen gingen de onaangepaste bijen dood...door de ziekten of misschien waren perizine en fluvalinaat ook van invloed?

Pas recenter zijn mensen gaan fokken op ziektetolerantie.

De "beste bij-imker-dracht combinatie" gaat overblijven. Als 1 van het trio niet goed is gaan ze kapot.

L

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Oorzaak varroa bekend

Bericht door Jaap v.Popering » do 18 dec 2008, 18:23

LWPisa schreef:
Jaap, "oude mannetjes" staat tussen aanhalingstekens. Zo jong ben ik ook weer niet ;)

De Hoffman lijn...Duitsers houden van stamboeken ja...jarenlang sterk(in)geteeld op voldoen aan de morfologische criteria en op zwermtraag zachtaardig honing halen
Ik heb het over ik dacht 1948 , toen was de Hofman lijn nog niet zo oud , en als je dan al zo'n koningin op je stand had , had je gelijk ander bloed in je bijen .

Om op die oude mannetjes terug te komen , Wanneer ben je eigenlijk een oud mannetje ???[;)]

Ik denk ook dat; Imker , dracht , en bijen ". de sleutel is om te blijven imkeren .

Jaap v P

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Oorzaak varroa bekend

Bericht door Ria van den Berg » vr 19 dec 2008, 04:25

Ik vind het een arrogante opmerking . Het probleem is niet alleen in Nederland en ook niet alleen onder de "oude mannetjes". Ik vraag me af of meneer Blacquiere zelf bijen houdt, of maar vanuit zijn ivoren toren blaas kaakt.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten