Oorzaak varroa bekend

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oorzaak varroa bekend

Bericht door Dirk Blanken » vr 19 dec 2008, 19:12

Toch denk ik Ria dat het verschijnsel oudere mensen imkeren en maar weinig jonge mensen,
niet moet worden onderschat.
Ik heb voor het eerst weer eens een serieuze leerling in 2009.

Ik denk dat over een aantal jaren er meer beroepsimkers zullen zijn met verwante bezigheden.

De mensen die bestuivingsvolken nodig hebben schaffen de volken zelf aan en laten een Oosteuropeaan als imker opleiden.

Veel volken op één plaats is niet mogelijk in Nederland daar is de "natuur" te arm voor.

Ik ben benieuwd hoe het er over een jaar of tien uit ziet.

Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oorzaak varroa bekend

Bericht door Oude Essink » za 20 dec 2008, 09:50

'˜Oude mensen zijn minder snel geneigd nieuwe methodes op te pakken om ziektes te bestrijden en zien ook niet altijd even goed wat er in hun volk gebeurt.
De discriminatie is gelegen in de twee opmerkingen in het gegeven citaat. Als oud mannetje zou ik kunnen stellen, dat nieuwe methodes niet persé goed zijn omdat zij nieuw zijn en zou nog toe kunnen voegen, dat (naar mijn gevoelen)de jonge generatie erg roekeloos omgaat met het welzijn van bijen; mijn oudemannetjes respons op zijn tweede opmerking is, dat ik het niet nodig heb wekelijks mijn kasten open te breken om te weten wat er in mijn volken omgaat.Blacquière zal dat generaliserende onzin vinden, zoals ik zijn opmerking onwetenschappelijk ongenuanceerd en puberaal vind. Deze wijze van analyseren brengt ons geen stap verder.

Afbeelding

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oorzaak varroa bekend

Bericht door lamheuv » zo 21 dec 2008, 18:46

Kennen jullie Tjeerd ?
Iedereen weet toch dat journalisten schrijven wat ze willen horen ?
Daarnaast de boel uit de context lichten......
Vaak zonder verstand van zaken schrijven..........

Daarnaast denk ik dat Dirk het goed ziet.
Afgelopen jaar hebben wij de bijen bij een rode bessenteler staan voor de bestuiving. Deze teler heeft een aantal Vietnamezen en Polen in dienst. Tegen Laus, mijn man, heb ik het er destijds al over gehad, dat het nog wel eens zo ver kan komen, dat de Polen, imkerende familieleden of bekenden gaan inschakelen, om voor bestuivingsvolken te zorgen.

En.............laten we eerlijk zijn..........vaak heeft de (a.s.) bijenhouder "huisje, tuintje, beestje" voor elkaar, voor hij met imkeren gaat beginnen.
Met alles wat je aanpakt moet je omgeving je niet tegenwerken, maar stimuleren, om er een succes van te kunnen maken...........

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Oorzaak varroa bekend

Bericht door wilde » vr 26 dec 2008, 00:00

Kennen jullie Tjeerd ?
Iedereen weet toch dat journalisten schrijven wat ze willen horen ?
Daarnaast de boel uit de context lichten......
Vaak zonder verstand van zaken schrijven..........
Dat zijn toch nauwelijks valide argumenten. Het is een onzinnig en beledigend verhaal. Tjeerd is echt niet voor de eerste keer een journalist tegengekomen. Hij heeft dit zo beweerd en gewild dat het ook zo in de krant kwam. Als het anders is kan hij hier of op de site van Bijen-WUR reageren, maar ik ben bang dat het niet zal gebeuren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten