Biologische bestrijding Varroa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:
Biologische bestrijding Varroa

Bericht door macwlem » di 09 dec 2008, 17:26

In deze donkere dagen met zijn lange avonden wordt door mij heel wat afgelezen.

Nu op dit moment de varroabestijding middels oxaalzuur zo actueel is op dit forum (en de daarmee samenhangende discussie hoe (on)gezond e.e.a. is), vroeg ik me af hoe het met de resultaten is gesteld van de biologische bestrijding van varroa.

Zo was er een paar jaar geleden sprake van een schimmelsoort die vrij succesvol werd ingezet in de bestrijding van Varroa. PPO Bijen heeft er toen ook eens een kleine melding van gemaakt maar verder heb ik er nooit meer iets van vernomen. Of zoals een andere biologische bestrijding met behulp van pseudoschorpioenen. Kortom wat is de stand van zaken, wie weet meer en zijn er nog andere manieren?

Groet,
Willem

__________________________
All that we see or seem is but a dream within a dream!

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Biologische bestrijding Varroa

Bericht door LWPisa » di 09 dec 2008, 17:51

Hoi Willem,
De schimmel zit nog in een teststadium maar daar horen we weinig meer van.

Pseudoschorpioenen zijn leuke beestjes (ook als bioindicator misschien voor gifstoffen in de kast?) maar ze zijn niet effectief voor mijten op bijen.

Wat vrij effectief schijnt te zijn is het wegsnijden van darrenbroed door een aan de honingbij gelinkte soort aap met weinig haar. (Daar kan je over discusieren omdat er dan ook selectie plaatsvindt op mijten die in werksterbroed voortplanten).

Maar zonder gekheid, ik zal als ik meer tijd heb m'n licht opsteken.

Wat vind jij biologische bestrijding...proberen de mijtenpopulatie kleiner te maken zonder gebruik van "stoffen"?...vallen warmtebehandelingen daar ook onder?

L
ik zal eens nieuwe data over schimmels opzoeken als ik meer tijd heb.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Biologische bestrijding Varroa

Bericht door Bart de Coo » di 09 dec 2008, 22:01

Check ook eens onze Cinematheek! Daar vind je bijvoorbeeld:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9296

Mijten bestrijden met... poedersuiker!


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Biologische bestrijding Varroa

Bericht door macwlem » za 13 dec 2008, 19:59

LWPisa schreef:
Hoi Willem,

Wat vind jij biologische bestrijding...proberen de mijtenpopulatie kleiner te maken zonder gebruik van "stoffen"?...vallen warmtebehandelingen daar ook onder?
Bedoel je methodes als deze? http://home.scarlet.be/~pin04317/bio.htm

groet,
Willem

__________________________
All that we see or seem is but a dream within a dream!

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Biologische bestrijding Varroa

Bericht door LWPisa » zo 14 dec 2008, 22:47

Ja de Duitse Apitherm enzo. Mooie methoden maar bewerkelijk en prijzig qua apparatuur. Die waar je de bijen in een gesloten systeem zet is het best te controleren/beheersen.

L

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Biologische bestrijding Varroa

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 15 dec 2008, 19:52

Hoi Willem,

In het begin van de jaren 80 hebben er in de bijenbladen artikelen gestaan over de arrestraammethode. Bij deze methode plaats je de koningin op één broedkamerraam die aan beide zijden is afgesloten met een moerrooster. Na een week verplaats je de koningin naar een tweede raam dat eveneens wordt afgesloten met moerroosters. Na weer een week (dit is dus twee weken na het begin van de methode) wordt de koningin weer op op een nieuw broedkamerraam geplaatst ook weer voorzien van de moerroosters. Gelijktijdig wordt het eerste broedkamerraam, dat nu alleen maar gesloten broed bevat uit de kast genomen en vernietigd. Na weer een week (derde week) wordt de koningin weer vrij gelaten en het tweede raam uit het volk genomen en vernietigd. Weer een week later (vierde week) wordt het laatste arrestraam uit het volk genomen en vernietigd.

Volgens de bedenker van deze methode heeft deze bio-technische varroabestrijdingsmethode een effectiviteit van ± 93%. Tevens wordt de zwermstemming in het volk gedoofd.

Groeten................

Gerard

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Biologische bestrijding Varroa

Bericht door LWPisa » ma 15 dec 2008, 20:00

Een vergelijkbaar proces (zonder geklooi met arrestramen) staat in de laatste oplage van "Bijenhouden". Bestaat vooral uit het gepland verwijderen van broed met hetzelfde effect als het arrestraam.

L

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Biologische bestrijding Varroa

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 15 dec 2008, 21:01

Bij deze methode plaats je de koningin op één broedkamerraam die aan beide zijden is afgesloten met een moerrooster....
Gerard, weet niet of jij destijds deze methode zelf hebt uitgeprobeerd, ik echter wel. Deed het 3x, en iedere keer kostte het mij de moer omdat de bijen haar achter het rooster weg wilden hebben (of wellicht 'hing' zij zichzelf in het rooster op omdat zij meer ruimte wenste).

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Biologische bestrijding Varroa

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 15 dec 2008, 21:08

Hoi Els,

Jij schrijft:
Gerard, weet niet of jij destijds deze methode zelf heb uitgeprobeerd......
Ja, ik heb deze methode ook één maal geprobeerd. Toen ik na een week de moer probeerde te verhuizen naar een ander broedkamerraam, vloog ze, bij het verwijderen van het moerrooster, zo van het raam af. Ik heb haar niet meer teruggezien. Ik hoorde later van imkers uit de buurt van Utrecht die toen veel ervaring met deze methode hadden, dat ik de moer met de plantenspuit nat had moeten maken. Dit stond in de handleiding van de methode niet vermeld.

Echter, in het Deutsches Bienenjournal van vorig jaar, stond een 'maandpraatje' van iemand, die deze methode nog steeds met succes gebruikte.

Ik vond ook dat deze methode zeker genoemd moet worden bij de biologische methoden. Hoewel ik ook denk dat in Nederland niemand deze methode nog toepast.

Groeten...................

Gerard

ardine
Berichten:5
Lid geworden op:di 08 jul 2008, 13:15
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Biologische bestrijding Varroa

Bericht door ardine » di 16 dec 2008, 10:30

Hallo,

"Hoewel ik ook denk dat in Nederland niemand deze methode nog toepast."

Toevallig ken ik 2 imkers, die zelf niet zo snel op dit forum zullen reageren, die al jaren de arrestmethode toepassen, daar heel content over zijn en met zeer weinig verliezen imkeren.
Zij vernietigen het afgenomen broedraam niet, maar behandelen het met mierenzuur en gebruiken het om nieuwe volken op te zetten.
Mocht er belangstelling zijn dan wil ik wel een keer achterhalen hoe het precies in zijn werk gaat en er melding van maken op het forum.

vriendelijke groet
Ardine

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten