Stuifmeelmijt

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Stuifmeelmijt

Bericht door wilde » zo 14 dec 2008, 14:10

De laatste tijd oriënteer ik mij op parasieten en commensalen van de bijenkast.
De stuifmeelmijt wordt door sommigen beschreven als behorend tot de Tyroglyphidae en Glyciphagidae. Meerdere soorten dus.
Als ik in het Ned. Soortenregister kijk bestaan die geslachten van mijten niet.
Dat de mijten wél bestaan is zeker. Ze zullen dus een andere genus-naam hebben gekregen.
Weet iemand de wetenschappelijke naam (namen) van de stuifmeelmijt?

Groet, Albert

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Stuifmeelmijt

Bericht door LWPisa » zo 14 dec 2008, 17:31

Ai...taxanomie van mijten.

Er zijn veel hits voor genus Melittiphis maar ik weet niet welke mijt je bedoelt...die op de bodem of rondlopend...

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Stuifmeelmijt

Bericht door wilde » zo 14 dec 2008, 20:56

Ik bedoel ze beide, dus die van de raat en die van de bodem.
Ook Melittiphis kent het Soortenregister niet als genus. Hoe zouden ze dan wél heten?

Er zijn verschillende soorten. De mijt Melittiphis alvearius is ongeveer 0,8 mm lang en is een roofmijt van andere mijten in de bijenkast. Ik ken die mijt niet. De 'echte' stuifmeelmijt is slechts 0,3-04 mm lang, tenminste ik denk dat die de stuifmeelvoorraden verpesten kan. Je kunt ze ook in de mullaag van de bodem tegenkomen. Hoe die mijt heet weet ik niet en daarnaar was ik zoek. Of er van die kleine mijt nog verschillende soorten zijn weet ik ook niet, maar het zou me niet verbazen.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Stuifmeelmijt

Bericht door LWPisa » zo 14 dec 2008, 22:23

Waar staat het Nederlandse Soortenregister en is het wel up to date?
Ik kan me indenken dat revisie/updaten van stuifmeelmijten veel minder prioriteit heeft dan die van libellen of vlinders.

Staat er niks in de krochten van imkerforum.de ?

L

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Stuifmeelmijt

Bericht door wilde » zo 14 dec 2008, 23:14

Waar staat het Nederlandse Soortenregister en is het wel up to date?
Het is dit jaar geheel compleet voor alle organismen. Daar is veel publiciteit over geweest.
Je kunt het vinden op:
http://www.nederlandsesoorten.nl

Het is natuurlijk nooit geheel klaar. Er komen nieuwe onderzoeken en gewijzigde inzichten. Daarom denk ik dat de wetenschappelijke naam van het mijten-genus ook weer veranderd is, maar zeker weet ik het niet.
Ik ben momenteel ook bezig met kevers, die in bijenkasten voorkomen. Daarover is heel weinig bekend, maar ze zijn er wel, tenminste bij mij en zelfs redelijk talrijk. Dat zijn enkele soorten van verschillende geslachten, maar van sommige is het niet gemakkelijk om de naam te achterhalen. Zo'n moeilijk genus wil nog wel eens dikwijls gewijzigd worden. Ik heb het over Cryptophagidae en ik heb recent gehoord dat daarin binnenkort weer mutaties zullen plaatsvinden: enkele eruit en andere erin. Mijn bron is de beste expert voor die kevers in Nederland.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Stuifmeelmijt

Bericht door LWPisa » ma 15 dec 2008, 09:20

Oh ja...nou je het schrijft, die lijst. Ik durf te wedden dat allerei mijten er niet op staan, het is erg afhankelijk van de experts die er zijn want veel ("zinloze") mijten kennen we niet (goed).

Ik had verwacht meer Duits taxonomisch werk aan te treffen op het internet, er is vast iemand die daar grondig naar gekeken heeft de laatste 100 jaar.

L

H.S. Kok
Berichten:130
Lid geworden op:zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeelmijt

Bericht door H.S. Kok » di 16 dec 2008, 21:59

Weet iemand de wetenschappelijke naam (namen) van de stuifmeelmijt?
Beste Albert

Ik kom twee namen tegen:
- Carpoglyhus passularum, in Krankheiten der Biene van Zander en Bottcher. 1984
- Glyciphagus destructor Oud., in ziekten en plagen van de honingbij, maar dan in het Tsjechisch van Svoboda, Haragsimova, Hanko en Haragsim. 1968.

De foto van het schadebeeld in het Duitse boek is afkomstig van Haragsim en een soortgelijke foto staat in zwartwit in het Tsjechische boekje. Daarom denk ik dat beide namen verwijzen naar hetzelfde beestje. Wellicht dat met deze namen op internet meer is te vinden.

Met vriendelijke groeten

Henk Kok

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Stuifmeelmijt

Bericht door wilde » wo 17 dec 2008, 16:33

Bedankt Henk, helaas heeft het me niet geholpen. De genoemde namen komen niet voor in het Soortenregister en Google-scores komen meestal uit op roofmijten. Ik zal het Soortenregister zelf benaderen, want zeker is dat een soort stuifmeelmijt in mijn volken voorkomt. Ze zijn zelfs redelijk talrijk en al jarenlang. Dan moet er toch een naam bij te viinden zijn? Onderstaande mijt van circa 0,35 mm lengte bedoel ik.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeelmijt

Bericht door Erik Speksnijder » wo 17 dec 2008, 17:45

Hoi Albert,

Zoek ook eens onder meelmijt/farina-mijt: Tyropglyphus farinae en/of onder Glyciphagus domesticus.
http://74.125.77.132/search?q=cache:UJM ... =clnk&cd=4
Groet,

Erik

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Stuifmeelmijt

Bericht door wilde » wo 17 dec 2008, 17:57

Bedankt Erik, die heb ik ook al gezien. dan kom je bijv. uit op huismijt Glyciphagus domesticus of Tyroglyphus farinae. Maar ook die soorten kent het Soortenregister niet. Ik vermoed dat namen inmiddels gewijzigd zijn, want in het Ned. Soortenregister heb ik wel enig vertrouwen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten