Duitse data oxaalzuurverdamping

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Duitse data oxaalzuurverdamping

Bericht door jjmvaningen » do 01 jan 2009, 12:45

Henk Scholten schreef:
Normaal is eenmaal verdampen voldoende(zonder broed),zit er wel broed in dan drie keer(met tussenpozen van 7 dagen )verdampen.
Werkt oxaalzuurbehandeling bij broed drie keer herhalen?? Is dat de praktijk of theorie?
groet, jacques

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Duitse data oxaalzuurverdamping

Bericht door wilde » do 01 jan 2009, 13:03

Werkt oxaalzuurbehandeling bij broed drie keer herhalen?? Is dat de praktijk of theorie?
De vraag is niet erg relevant. Je mag slechts 1 x verdampen of een andere oxaalzuur-toepassing geven. Meerdere keren verdampen bij aanwezigheid van broed zal veel schade geven en bovendien niet het gewenste resultaat van mijtdoding opleveren. De mijten zullen iedere keer opnieuw in het broed zitten. Onzin dus !!!

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Duitse data oxaalzuurverdamping

Bericht door de vos roger » do 01 jan 2009, 15:54

Albert dat zou ik zo nog niet durven stellen,dat je de mijten niet voldoende zou treffen als je drie maal behandeld met tussenpozen van zeven dagen.Maar al bij al zou ik zulke behandelingen nooit uitvoeren,je bijen krijgen een te enorme klap.
groetjes

roger

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Duitse data oxaalzuurverdamping

Bericht door Ria van den Berg » do 01 jan 2009, 19:31

Hier wordt (tot nu toe) oxaalzuur verdampen aangeraden in het begin (november)en aan het eind van de winter. Maar wij hebben het probleem, dat je niet altijd bij je bijen kan komen vanwege de sneeuw. Hier is oxaalzuur trouwens wel geregistreerd, via "Canadian Honey Council", onze landelijke bijenhouders vereniging

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Henk Scholten
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 18:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Duitse data oxaalzuurverdamping

Bericht door Henk Scholten » do 01 jan 2009, 21:12

Eerst allemaal gezond 2009.Voordat ik oxaalzuur ging gebruiken heb ik eerst een proef gedaan op 4 grote volken 4 keer om de dag verdampt in totaal geen 10 dode bijen die 4 hadden allen een goede uitwintering .Dan gaan we naar volken met broedt.Mijn maat imkert met 60 volken gaat nooit naar de heide daardoor heeft hij ze midden september afgevoert.Dan gaat er 3 keer de verdamper onder met 7 dagen er tussen dit doet hij al zeker 10 jaar het kunnen er ook 5 meer zijn alle jaar een goede uitwintering met relatief weinig uitval 2 tot 4 .Heeft hij er 5 is hij een half jaar niet te genieten.Andere middelen of methoden heeft hij in al die jaren niet toegepast.Roger haal dat water er eens uit dan krijgen ze geen klap.Groet bijen henkie

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Duitse data oxaalzuurverdamping

Bericht door jjmvaningen » vr 02 jan 2009, 18:03

dag henk,
Ik ben verheugd te horen dat er ook anderen zijn met zeer goede ervaring van 2x/3x behandelen met oxaalzuur ter bevordering van mijtvermindering (en als prettig neveneffecvt de versterking van de winterbijen).
groet, jacques

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Duitse data oxaalzuurverdamping

Bericht door wilde » vr 02 jan 2009, 23:21

... heb ik eerst een proef gedaan op 4 grote volken 4 keer om de dag verdampt ...
Dat is je reinste dierenmishandeling. Dat je er daarnaast ook nog trots op lijkt te zijn is niet het minst kwalijke.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Duitse data oxaalzuurverdamping

Bericht door A.A. Staals » zo 11 jan 2009, 09:05

Henk Scholten schreef:
Mijn maat imkert met 60 volken gaat nooit naar de heide daardoor heeft hij ze midden september afgevoert.Dan gaat er 3 keer de verdamper onder met 7 dagen er tussen dit doet hij al zeker 10 jaar het kunnen er ook 5 meer zijn
Henk
Wat verdampt hij? Oxaalzuur wordt bij mijn weten nog geen 10 jaar gebruikt. (10 jaar geleden gebruikte we nog Apistan). 10 Jaar kunnen het er ook 5 minder zijn, of verdampt hij iets anders?

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten