oxaalzuur druppelen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
oxaalzuur druppelen

Bericht door Bijenhoudster » ma 11 okt 2010, 09:41

Ik loop een beetje voor, maar hoe druppel je oxaalzuur in december?

Dat betekent de kast openen. Ik heb dit de vorige keer met doeken gedaan, de bijen ziten vast aan de doeken en toen ik die op wil schuiven vlogen ze massaal de kast uit...

En hoe doe je dat met 2 BK moet je dan de hele bovenste kast eraf halen of druppel je alleen in de bovenste BK?

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Albert Stoter » ma 11 okt 2010, 10:11

Bijenhoudster schreef: Ik heb dit de vorige keer met doeken gedaan, de bijen ziten vast aan de doeken en toen ik die op wil schuiven vlogen ze massaal de kast uit...
Ik snap niet goed wat je met die doeken bedoeld. Of bedoel je dat je na het openen van de kast snel wat doeken op de ramen legt zodat er zo min mogelijk warmte verdwijnt?

Als het goed is dan druppel je juist in een tijd dat de bijen niet zullen opvliegen omdat ze dicht bij elkaar op de tros zitten. Sterker nog, als de bijen niet op de tros zitten dan is de druppelmethode niet geschikt. Bart de Coo heeft al een paar keer gewezen op de folder van Bijen@wur. Citaat uit die folder:
Bijen@wur schreef:De druppelmethode is gebaseerd op een oxaalzuur-suikerwateroplossing. Deze methode is met name geschikt om in de winter te gebruiken, omdat een trosvorm nodig is. De oxaalzuuroplossing wordt op een klein deel van de bijen gedruppeld en vervolgens door verplaatsing van bijen door een tros verspreid. Als bijen niet op tros zitten werkt het niet, omdat de druppels tussen de raten doorvallen en doordat er te weinig contact en uitwisseling tussen bijen plaatsvindt. "
Toch wel handig hoor, om dergelijke folders door te nemen.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door AndreasH » ma 11 okt 2010, 10:43

Ik heb afgelopen jaar oxaalzuur gedruppeld toen het zo'n 8 graden vroor. En nog kreeg ik het voor elkaar om gestoken te worden (in m'n nek, waar een van de opvliegende bijen in terecht kwam).

Bij 8 graden vorst kun je er donder op zeggen dat ze dicht op elkaar zitten hoor :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Albert Stoter » ma 11 okt 2010, 10:53

Andreas, wellicht was -8°C te koud. Uit dezelfde folder bij de druppelmethode:
Bijen@wur schreef:De buitentemperatuur moet tussen -5°C en 5°C liggen.
Er staat helaas niet bij waarom het niet kouder dan -5°C mag. Wellicht vanwege de verstoring van de warmtehuishouding (die dan wellicht ook weer tot opvliegerigheid leidt)?

Jammer dat dat er niet bij staat. Dergelijke dingen maakt het voor mij meestal veel gemakkelijker om te onthouden.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door semar » ma 11 okt 2010, 11:27

bij erg koud weer vliegen niet veel bijen op maar degene die het doen zijn dan ook in kamikaze stemming :D

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door lut » ma 11 okt 2010, 18:30

Ik hoorde onlangs van enkele ervaren imkers dat zij varroa bestrijden door het hele jaar door iedere maand oxaalzuur te druppelen in de kasten. Mij leek dat een zeer agressieve methode (voor de bijen dan) , als ik jullie commentaren lees is het bovendien ook geen efficiënte methode omdat oxaal druppelen pas zin heeft als de bijen in een tros zitten.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door AndreasH » ma 11 okt 2010, 18:53

Van die imkers wil ik geen honing dan..... Geen zin in nierproblemen....

En trouwens.... als het waar is dat ze iedere maand druppelen, dan is het maar weer eens bewezen dat ervaring niet gelijk staat aan verstand.... :evil: :evil: :evil:
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Robbert » ma 11 okt 2010, 20:22

Ik denk dat ik dat druppelen vervang door met een plantenspuit tussen de ramen in te spuiten. Dan heb je meer kans op dat meer bijen er mee in aanraking komen.
Je kunt nog steeds de hoeveelheid ml afmeten omdat je moet meten wat een flinke knijp aan de plantenspuit aan ml veroorzaakt. Dan weet je ook hoeveel keer je moet knijpen om de gewenste ml te behalen per straat.

Ik heb nog een hele stapel aan die 60ml ziekenhuis spuiten liggen maar daar kun je dus alleen maar mee druppelen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door semar » di 12 okt 2010, 08:21

AndreasH schreef:Van die imkers wil ik geen honing dan..... Geen zin in nierproblemen....

En trouwens.... als het waar is dat ze iedere maand druppelen, dan is het maar weer eens bewezen dat ervaring niet gelijk staat aan verstand.... :evil: :evil: :evil:

in rabarber zit ook oxaalzuur!

ik denk dat ze met bienwhöl werken zwak oxaalzuur/glucose/propolis mengsel zou het poetsgedrag stimuleeren.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door BBBeez » di 12 okt 2010, 09:14

@ Robbert De oxaalzuur wordt bij het druppelen eerst in een suikeroplossing 1:1 (suiker:water) opgelost (35gr oxaalzuurhydraat per liter suikeroplossing). Na het druppelen verdelen de bijen het zelf door de hele tros. Die 60 ml spuiten zijn heel handig. Waar heb je die gevonden?

@bijenhoudtser In de december wacht je tot de temperatuur beneden 5 graden komt. Bij deze temperatuur zit de tros altijd wat dieper in de kast onder de voerkrans. Eventueel checken of er nog broed aanwezig is (pophuidjes of eitjes op de varroalade). Dan zoek je met een zaklamp waar de tros zit. Beoordeel hoe groot de volken zijn. Bij drie tot vier straatjes met bijen (klein volk) druppel je 30 ml, een middelhgroot volk: 4-5 straatjes- 40ml en een goot volk: meer dan 5 straatjes 50 ml. Druppel de oplossing langzaam tussen de raten op de bijen. Ik verdeel het zo veel mogelijk tussen de straatjes waar bijen zitten.

Als de tros tussen twee broedkamers verdeeld is dan kantel je de bovenste broedkamer en druppel je op de bijen in de onderste broedkamer.

Je wil geen ijskoude oplossing tussen de bijen druppelen dus ik verwarm de oplossing voor ik naar de bijen ga tot 30 graden en hou die in een handige thermosfles voor het warmhouden van babyvoeding/flesjes.

Het druppelen mag je NIET herhalen! Meerdere keren druppelen is voor winterbijen dodelijk omdat ze zich niet kunnen ontlasten. In de zomer wordt het druppelen van oxaalzuur beter verdragen maar lijkt mij zinloos omdat er altijd broed aanwezig is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten