verminkte vleugels

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:
verminkte vleugels

Bericht door lut » zo 17 okt 2010, 17:25

Beste ervaren imkers,
Als een bij verminkte vleugels heeft (echt in reepjes van elkaar ) is dat dan steeds te wijten aan varroa, of kan dat ook het gevolg zijn van een gevecht met bijv. een wesp? Ik stel deze vraag omdat ik daarstraks twee zieltogende, stervende bijen op de vliegplank vond , telkens met 'versnipperde' vleugels terwijl het een volk is dat nochtans varroabehandeling heeft gekregen en waar ik door de glazen dekplank heen, geen bijen kan zien met verminkte vleugels. Wél waren er veel wespen in de buurt die de kasten in kwamen.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: verminkte vleugels

Bericht door petro » zo 17 okt 2010, 19:10

Dat is dus echt heel moeilijk om te zeggen.
Je kan er gevoeglijk rekening mee houden dat als het jonge tot zeer jonge bijen betreft het meestal Varroa related is.
Zijn het echter oudere tot oude bijen hoef je daar in principe geen rekening mee te houden.
Petro

depauws
Berichten:96
Lid geworden op:vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: verminkte vleugels

Bericht door depauws » ma 18 okt 2010, 08:25

Lut.
Je moet weten dat varroa's geen vleugels opeten, ook niet van de poppen in de cellen.
De varroa kan wel verspreider zijn van het DWV (Dwarf wing virus=kleine vleugeltjes virus), dat is een virus dat vergroeiing van de vleugels veroorzaakt. De bijen die uit de cel komen hebben dan alleen maar stompjes of verkleinde vleugels.
Verschuerde vleugels in reepjes zou ik niet aan DWV en varroa toeschrijven.
Groeten
Silvain

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: verminkte vleugels

Bericht door Jaap v.Popering » ma 18 okt 2010, 09:34

depauws schreef:Lut.
Je moet weten dat varroa's geen vleugels opeten, ook niet van de poppen in de cellen.
De varroa kan wel verspreider zijn van het DWV (Dwarf wing virus=kleine vleugeltjes virus), dat is een virus dat vergroeiing van de vleugels veroorzaakt.

Silvain
Mag dit ook zijn ; Deformed Wing Virus ( Misvormde Vleugel Virus .)

Jaap v P

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: verminkte vleugels

Bericht door Wim Joosten » do 21 okt 2010, 12:13

lut schreef:Beste ervaren imkers,
Als een bij verminkte vleugels heeft (echt in reepjes van elkaar ) is dat dan steeds te wijten aan varroa, of kan dat ook het gevolg zijn van een gevecht met bijv. een wesp? Ik stel deze vraag omdat ik daarstraks twee zieltogende, stervende bijen op de vliegplank vond , telkens met 'versnipperde' vleugels terwijl het een volk is dat nochtans varroabehandeling heeft gekregen en waar ik door de glazen dekplank heen, geen bijen kan zien met verminkte vleugels. Wél waren er veel wespen in de buurt die de kasten in kwamen.
Kan het zijn dat de bij de vleugels beschadigd heeft bij het vliegen op een bepaald gewas. Ik las ooit een keer ergens dat bijen hun vleugels beschadigen bij het vliegen op korenbloemen. De vleugels raken dan beschadigd doordat ze tegen de scherpe bladeren van het koren aanvliegen waar de korenbloemen tussen groeien.
Wellicht zijn er ook andere gewassen waarbij dit het geval kan zijn.
Met vriendelijke groet,
Wim

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: verminkte vleugels

Bericht door Jaap v.Popering » do 21 okt 2010, 18:36

Wim Joosten schreef: Kan het zijn dat de bij de vleugels beschadigd heeft bijhet vliegen op een bepaald gewas. Ik las ooit een keer ergens dat bijen hun vleugels beschadigen bij het vliegen op korenbloemen. De vleugels raken dan beschadigd doordat ze tegen de scherpe bladeren van het koren aanvliegen waar de korenbloemen tussen groeien.
Enkele vraagjes . Hoe lang is het geleden dat je de Korenbloem daadwerkelijk tussen het koren hebt zien staan ?? en heb je ooit wel eens een bij dusdanig tegen een blad zien vliegen zodat zijn vleugels beschadigd raken .

Jaap v P

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: verminkte vleugels

Bericht door maartenkleijne » do 21 okt 2010, 19:50

Vorig jaar had ik mijn gerstveld in Spanje een grote hoeveelheid korenbloemen. Ze groeien boven het graan uit en de bijen vliegen maar van bloem tot bloem. en zo was het ook bij de roggevelden in mijn jeugd: eerst waren ze blauw van de bloemen en daarna vielen de stengels van de bloemen naar bedenden doordat ze te zwaar werden want ze konden meters lang worden en over het graan heen groeien, en bij een flinke regenbui vielen ze tussen de halmen en waren ze uitgebloeid, en daarna werden de velden geel van de rijpende rog.
gr,
m

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: verminkte vleugels

Bericht door Jaap v.Popering » do 21 okt 2010, 20:49

Maar hier in Nederland ??

Jaap v P

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: verminkte vleugels

Bericht door maartenkleijne » do 21 okt 2010, 21:11

Ja Jaap, mijn jeugd was op de Veluwe, en daar ging het met de rogge zoals ik het beschreef.
gr,
m

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: verminkte vleugels

Bericht door Jaap v.Popering » do 21 okt 2010, 21:25

Heel lang geleden heb ik dat ook wel gezien .
Maar komen dan daar nu die beschadigde vleugels van ??


Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten