Verdwijn ziekte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door Oude Essink » za 12 feb 2011, 09:45

Hoi "bij",
maar wij moeten ons richten op de diversiteit van de genen. De nieuwe bij is daardoor beter afgestemd op het Hollandse klimaat.
Wij moeten niks, maar ik vind jouw opmerking zeer terecht!
hennie oes

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door jossmits » zo 13 feb 2011, 12:14

Op de plaats waar ik imker (in frankrijk) zijn er in een straal van ca 2 km rond mijn huis een stuk of 10 wilde volken (in schoorstenen, tussen pannen en dakbeschot, in een holle boom). Die zwermen zijn er, ondanks dat ze uiteraard niet worden behandeld tegen varroa al minstens 10 jaar, zolang ik hier woon, waarschijnlijk veel langer. De sterfte is nul of dicht bij nul. Wat mij betreft zijn ze genetisch gelijk de 'tamme' volken en behoorlijk zwart.
Uit het feit dat de sterfte zo laag is en ze genetisch gelijk zijn aan de 'tamme' volken moet ik afleiden dat ze het zo goed doen komt doordat of de huisvesting die anders is dan bij de 'tamme' volken of door de imker of liever gezegd het ontbreken van de imker. Omdat ik geloof dat bijen niet erg kieskeurig zijn bij het zoeken van huisvesting moet het vooral komen door de imker.
Ik geloof dat we teveel zitten te rommelen in de kasten. Ik denk dat we vooral de bijen zo veel mogelijk met rust moeten laten. De bijen worden teveel belast door varroa, pesticiden, een gebrek aan goede dracht en teveel gerommel door de imker. Aan dat laatste kunnen we zlef wat doen.

nb; Ik heb gelukkig de laatste vijf jaar geen verliezen meer gehad, maar ik behandel wel tegen varroa, met apiguard, en probeer verder zo weinig mogelijk te 'rommelen'

Jos

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door apiario » zo 13 feb 2011, 14:16

Hoi Jos,

Oeffff........dat is interessant.

10 volken wellicht varroa bestendig.
Zomaar een paar vraagjes.
Is er gecontroleerd of ze ook winter daar ook aanwezig zijn?
Maar wat is het verschil nu precies tussen wilde en tamme volken zo dicht bij elkaar?

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door jossmits » zo 13 feb 2011, 15:34

Ik kan niet echt controleren of ze er in de winter zijn. Van twee weet ik dat ze al een paar jaar ongeveer als eersten zwermen. Deze zijn heel bijzonder; ze zitten in een tot gite verbouwd bakkershuisje tussen pannen en dakbeschot. de een aan het ene eind van het dak de ander aan het andere eind. In 2009 zwermden die al op 11 resp 12 april. Dat weet ik nog omdat ik hier nog nooit zo vroeg een zwerm gezien had. Ze moeten er dus wel zijn.
Ik weet van alle zwermen zeker dat ze er eind mei zijn. Maar het kan natuurlijk zijn dat ze in de winter verdwijnen en er zich in april/mei weer een nieuwe zwerm nestelt.
Het is ook zeker dat ze onder de varroa zitten, van de zwermen die afkomen uit deze volken controleer ik dat namelijk. Of het meer of minder is dan bij andere volken kan ik niet zeggen.
Ik geloof niet dat zij echt van mijn eigen bijen verschillen. De enige 'tamme' volken in de buurt zijn die van mij. Mijn koninginnen worden dus bevrucht door deze 'wilde' darren en de 'wilde' koninginnen worden bevrucht door mijn darren. Voor mij zijn die volken dus ook gewoon gelijk.
Er wordt wel beweerd dat er in Frankrijk wilde zwermen zouden zijn die resistent tegen varroa zouden zijn. Dat lijkt mij eigenlijk onmogelijk. Die zouden zich onafhankelijk, zonder invloed van buiten hebben moeten kunnen ontwikkelen. Maar er zijn zoveel bijenhouders over heel Frankrijk dat ik mij niet kan voorstellen dat er een plek is waar in volledige isolatie zich een varroa-resistente bij heeft kunnen ontwikkelen.

Ik doe verder niets aan 'rassen' zoals buckfast, carnica, etc. Voor mij maakt het niet uit of de bij zwart, wit of geel is als hij maar honing haalt. Daarover heb ik de laatste paar jaar niet te klagen.

ik durf het echt niet aan om mijn eigen volken niet te behandelen tegen varroa, Ik begin elk jaar eerste helft augustus de behandeling en op het moment van behandeling valt er ook veel varroa.


Jos

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door apiario » zo 13 feb 2011, 16:42

Hoi Jos,

In 2009 zwermden die al op 11 resp 12 april.
Deze moeten denk ik de hele winter gezeten hebben. Geen klein volk denk ik
Het is ook zeker dat ze onder de varroa zitten,
das ook een goed teken. Je weet dat ze er wel zijn.
Ja als deze volken zo dicht bij zijn is vermenging een feit.
Je schrijven doet serieus aan. Wij hebben hier op Tien gemeenten ook een populatie waar het naar ik hoor ook redelijk goed gaat.
Dus wie weet.
Ik blijf het tot nu toe interessant vinden

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

bij
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds: 2002
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door bij » zo 13 feb 2011, 16:58

Jos,

ik ben het helemaal met je eens. Het is verstandig zo min mogelijk in de bijen te "rommelen", en de bijen te laten bepalen wat er moet gebeuren. Dit weten zij volgens mij het beste. Tot nu toe werkt dit bij mij het beste.

Johannes Hellenthal
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 01 aug 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door Johannes Hellenthal » zo 13 feb 2011, 18:02

wilde schreef:Voordat de verdwijnziekte hier in Nederland toesloeg ben ik overgegaan van Buckfastbijen op gewone bastaarden. Ik deed dat omdat ik door voortschrijdend inzicht geen vertrouwen meer had in de wijze van imkeren met rasbijen. Men heeft belangrijke eigenschappen sterk teruggedrongen, waaronder verdedigingsdrift en zwermneiging. Dat geeft een enorme verzwakking en beperking van de genen in die soorten rasbijen: Buckfast, Carnica en Primorski. Die laatste soort is helemaal een aanfluiting. Die hoort hier niet thuis, maar toch ziet men kans om voor de ontwikkeling daarvan duizenden euro's subsidie te verkrijgen. Het resultaat van een daaruit gekweekt ras zou dan voor imkers in onze streken een enorme verbetering moeten zijn. Vergeet het maar, want het gaat om een handje vol imkers en die hebben er een leuke (gesubsidieerde) hobby aan, maar 98% van de imkers zal immers nooit met zo'n product imkeren. Waar ben je dan mee bezig? Met het verpesten van de genenbank.

Andere instituten doen nuttiger werk en de betere krijgen daarvoor ook subsidie van de overheid. Helaas stikt het van de onderzoeksclubjes en van de meeste is het nut niet aantoonbaar. De enige instituten die nuttig werk doen en dat gestructureerd aanpakken zijn NCB en PRI (Bijen-WUR). Helaas gaat het daar tot nu toe alleen om het vaststellen van diverse ziektefactoren. Dat is echter nodig om gefundeerde conclusies te kunnen trekken uit metingen in een reeks van jaren. Dat duurt gewoon lang als je het correct wetenschappelijk aanpakt. Daaruit zou uiteindelijk een richtlijn voor imkers moeten kunnen komen die de schade aan bijenvolken zal beperken. De initiatieven van bijenhulp-stichtingen die een deel van opbrengsten zeggen te besteden aan onderzoekscubjes zijn niet erg gewenst wat mij betreft. Het is volkomen zinloos om al die verspreide onderzoeksclubjes in stand te houden en dat geldt ook instituten voor het creëren van een varroatolerante bij. Bundel krachten bij onderzoek, ook internationaal en houd op met al die verspilling van energie die uiteindelijk niet meer is dan een hobby van een paar liefhebbers, die met bonsai of kleurkanaries kweken zeer waarschijnlijk een zelfde soort bevrediging zullen ervaren.
Goed zo Hr. de Wilde dat hoef ik niet meer te zeggen, helemaal mee eens! Diversiteit en baas in eigen stal.

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door pieter1 » vr 18 feb 2011, 20:17

In 1993 was de verdwijnziekte ook al aan de orde:
http://edepot.wur.nl/132689

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door Dirk Blanken » vr 18 feb 2011, 20:37

marc schreef:Niets is onmogelijk voor onderzoekers $$$$$$$
Zolang ze miljoenen euro per jaar kunnen ontfutselen van het gouden kalf (Europa en nationaal) voor varroatollerantie onderzoek, zullen ze er tot in de eeuwigheid naar blijven zoeken :( .
Het komt er gewoon op neer je onderzoek 'verkocht' te krijgen en dat kunnen ze.
De onderzoeksinstituten varen er wel bij en imker en bij blijven verder in de kou staan.
Ik denk dat wij als imker door goed te kijken en te experimenteren meer hebben te vertellen als een paar toevallige onderzoekers.
Probeer de natuur te benaderen ,steeds de volken te vernieuwen en veel te laten bouwen.
Je zal versteld staan.
Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door Albert Stoter » vr 18 feb 2011, 21:05

pieter1 schreef:In 1993 was de verdwijnziekte ook al aan de orde:
http://edepot.wur.nl/132689
Hetzelfde woord werd gebruikt, maar ook voor hetzelfde verschijnsel?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten