Zembla

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door petro » wo 16 mar 2011, 18:53

Jaren geleden;dat ik als kind bij mijn grootvader in frankrijk logeerde(ergens bij het plaatsje Rie) wist ik nog niet wat ik nu van bijen weet.
Wel kan ik me goed kan herrinneren is dat op de maisvelden achter zijn huis veel bijen vlogen(Augustus).
Meestal aan het eind van de ochtend,begin middag.
Ze vlogen dan op het blad en dronken van de druppels aan de randen ervan.
Dus glutatievocht en bijen die er van drinken en nog op de mais ook!(wat wil je nog meer :D )
Petro

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Bart de Coo » wo 16 mar 2011, 18:57

Ik neem maar veilig aan dat Albert de Wilde met 'sommigen' een zekere Bart de Coo bedoelt. Als je mijn eerdere bijdragen over dit onderwerp nog eens naleest, dan zul je zien dat ik het eigenlijk met hem eens ben. Ik vind ook dat bijen@wur in het algemeen en Blacquière in het bijzonder een oorvijg verdienen. Ik probeer wel te blijven zoeken naar de nuance.

Als we al ons vertouwen opzeggen in Bijen@wur/PRI, dan zijn we echt heel ver van huis. Uit die hoek moet het toch komen. Als je het lidmaatschap van de NBV zou opzeggen, dan ben je nog dommer bezig. Dan heb je namelijk geen inspraak meer. Kom naar de ALV op 9 april in het Bijenhuis en zeg wat je wilt zeggen. Daar kopen we veel meer voor.


Groet,

Bart

Aro
Berichten: 58
Lid geworden op: di 10 feb 2009, 21:41
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Aro » wo 16 mar 2011, 19:28

Beste Medeimkers,
Ik kan het niet laten even te reageren op de uitzending van Zembla.Ik ben toch wel wat geschrokken,niet zozeer van de bijensterfte of de varoamijt,
dat verhaal kennen we allemaal maar,dat er zo geknoeid ( een ander woord heb ik er niet voor )wordt in Wageningen slaat alles!!
Dat heer Blaquiere en consorten zich wetenschapper durven noemen is van hetzelfde laken een pak.Elke zichzelf respecterende wetenschapper zal zo
nu en dan iets publiceren, zo niet heer Blaquiere. Waarom ook? als je niet veel weet hoef je niet te publiceren.Als ik ook luister naar zijn antwoorden op vragen
denk ik, wat een gestuntel! Ik vraag me af of hij zelf ook bijen houd en lees van hem dat hij graag in january in de kast kijkt??????????????????????????
Dat ook de NBV Wageningen domweg navolgd lijkt me ook een beetje vreemd?????

Groetjes Aro

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door wilde » wo 16 mar 2011, 20:42

Bart de Coo schreef:
Als je het lidmaatschap van de NBV zou opzeggen, dan ben je nog dommer bezig.
Dat ben ik wel van plan, afhankelijk van eventueel meer afstand nemen van PRI en Blacquière door de NBV. Ik ben slechts (landelijk) lid vanwege het bijenblad, maar ook dat kan me de laatste tijd niet meer boeien. Veel onzin en veel van hetzelfde. Daar steek ik niets van op. Bijdragen zoals jij die levert hoef ik niet. Dat vindt men kennelijk leuke moderne vulling, maar zonder essentiële informatie en dan lees ik het zelfs niet meer. ANI-ABTB is overigens geen steek beter, want ook zij hangen aan de lippen van Blacquière, dus dat is voor mij geen alternatief.
Albert de Wilde

Laurent1
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 12 dec 2007, 10:51
Locatie: Eefde
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Laurent1 » do 17 mar 2011, 14:16

Het is ook mijn gemis van de NBV: De NBV is geen neutrale organisatie maar ook een lobby van bijenhouders. In die zin zou ze moeten optreden tegen alle mogelijke factoren die vermoedeijk een aandeel hebben bij de bijensterfte. Het debat verlaten van de "waarheid" (Wat zijn de oorzaken van de bijensterfte) om een duidelijke standpunt te nemen tegen bestrijdingsmiddelen. Dit omdat er daar genoeg aanleidingen voor zijn die aantonen dat het in ieder geval geen goeie zaak is voor bijen. (oa. wetenschappelijke bewijzen). Ik mis erg duidelijk deze belangenbehartiging bij de NBV.
(die grappig genoeg wel veel doet om de andere oorzaken aan te pakken - incl. informatie om de varroa te bestruiden)

gert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door gert » do 17 mar 2011, 14:18

Ik heb de uitzending van Zembla nu twee keer bekeken.
Twee namen wil ik even voor het voetlicht halen.
In de eerste plaats dr. Jeroen van der Sluys, Utrechts wetenschapper.
Hij meldt dat in de wetenschappelijke literatuur over bijensterfte een belangrijke rol wordt toegedacht aan het gebruik van pesticiden. Dit in tegenstelling tot dr. Blacquière en zijn instutuut.

In dit verband de tweede naam: Adindah Visser, hbo-stagiaire uit Dronten. Zij had geen toegang tot alle data (geeft Blacquière toe). Verder is ze niet wetenschappelijk gekwalificeerd. Had zelf nog niet eens een hbo-diploma. Toch concludeert ze: "Invloed van imidaclopridresiduen in oppervlaktewater gering."

Het onderwerp Zembla op dit forum slingert alle kanten op. Dat mag.
Maar de twee door mij genoemde namen zijn ankerpunten in de discussie. De één ten goede (Jeroen van der Sluys), de ander ten kwade (Adindah Visser).

De NBV en het ministerie van Landbouw wil ik deze twee namen en alles wat in hun kielzog meekomt onder de aandacht brengen.

Veel in de uitzending is lastig te bewijzen: de invloed van de industrie op het onderzoek van WUR bijvoorbeeld.
Maar Van der Sluys en Visser spreken een duidelijke taal.
Op welke koers wil je varen?
Voor mij is dat overduidelijk.

Gert

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door jossmits » do 17 mar 2011, 14:53

Ik heb een paar dagen geen tijd gehad om te reageren. In Frankrijk is de toelating van neonicotinen bij zonnebloemen in 1999 ingetrokken na een rechterlijke uitspraak. (ook in hoger beroep) de franse bond(UNAF) had naar het oordeel van de rechters voldoende aangetoond dat de bijen schade ondervondenn van deze producten (of daar wetenschappelijke rapporten aan ten grondslag lagen weet ik niet) In elk geval was aangetoond dat de bijen wel uitvlogen naar de zonnebloem maar niet meer terugkwamen.
In 2004 is wederom de overheid veroordeeld tot intrekken van de toelating nu op mais omdat de UNAF naar het oordeel van de rechters voldoende had aangetoond dat bijen vlogen op mais en dus met stuifmeel de kast binnenkwamen. (de overheid en industrie beweerden oa dat bijen niet op mais vlogen!!).De rechter oordeelde dat het daarom aan de industrie was om aan te tonen dat de bijen daar geen schade van hadden, gezien de eerdere uitspraak met betrekking tot zonnebloemen en niet aan de imkers dat zij daar wel schade van hadden. De overheid/industrie slaagde niet in dat bewijs.
Dit alles is dus geen echt wetenschappelijk bewijs dat deze produkten wintersterfte veroorzaken!
De strijd nu is om al deze produkten compleet verboden te krijgen. Vooral omdat het systemische produkten zijn. Je maakt van de plant in feite een pesticide, wat tegen alle boerenverstand lijkt in te gaan.

Jos

Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door kbrnld » do 17 mar 2011, 15:02

Op het imkerplatform staat een interessante reactie van Jeroen van der Sluijs op het persbericht van bijen@wur ,
http://www.imkerplatform.nl/component/c ... enhouderij, die behoorlijk wat extra licht op het hele verhaal schijnt.


groet,
Kees-Jan
Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door jossmits » do 17 mar 2011, 15:35

inderdaad heel veel licht

Jos

gert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door gert » do 17 mar 2011, 19:32

kbrnld schreef:Op het imkerplatform staat een interessante reactie van Jeroen van der Sluijs op het persbericht van bijen@wur ,
http://www.imkerplatform.nl/component/c ... enhouderij, die behoorlijk wat extra licht op het hele verhaal schijnt.


groet,
Kees-Jan
Ik ben blij met jouw reactie Kees-Jan.
In het commentaar van Jeroen van der Sluys slaat deze de spijker op de kop, ook wat het stageverslag van Adindah Visser betreft. Hij prijst haar verslag op bepaalde punten, maar legt tegelijk de vinger bij zwakke kanten.

Ik hoop zeer dat het commentaar van Jeroen van der Sluys luid en duidelijk overkomt bij alle partijen.
Hier kunnen we als imkers wat mee.

Gert

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 35 gasten