wasmot

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
wasmot

Bericht door A.A. Staals » vr 15 apr 2011, 20:44

JP schreef in een ander topic


door Jelte Pieter Dijkstra » 15 apr 2011 16:13

Beetje off topic, maar goed: de oplossing ligt in hem de naam verscholen: wasmot. De mot leeft dus (hoofdzakelijk) van was of in ieder geval tijdens het stadium als larve. Het kan zijn dat eerder bebroede ramen aantrekkelijk zijn (donkerder?) voor de mot, maar het lijkt mij een fabeltje dat de larve juist de coconnnetjes eet en niet de was. Het uitlsuitend kunnen leven van was schijnt een zeldzame eigenschap te zijn.

JP
Jelte Pieter Dijkstra

Elk boek dat je er opnaslaat: De larven hebben behoefte aan eiwitten, die aangetroffen worden in stuifmeel, de ontlasting van de bijenlarven en de pophuidjes. Dit staat in werkboek bijenhouden van J.J. Speelziek. Het zelfde staat in Bijenhouden met succes van H.J. van Gool.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 16 apr 2011, 00:08

Alleen al uit het feit dat ik wasmotlarven heb in bijenwaskaarsen (van zuivere was) houd in principe in dat die info niet klopt.
Maar goed hoe oud is dat boekje van Van Gool ook wel niet?? In ieder geval antiqauriatisch als je het mij vraagt.

JP
JP

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door jawi » zo 17 apr 2011, 02:38

Hoe zuiver is zuivere was? Wellicht is er ook een verschil tussen 'leven van' en 'nakomelingen krijgen in'? Larven kunnen een andere behoefte hebben dan de volwassen insecten.
Jan-Willem

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door wilde » zo 17 apr 2011, 16:43

Larven kunnen een andere behoefte hebben dan de volwassen insecten.
Dat is idd. dikwijls het geval. Bij zowel de grote als de kleine wasmot nemen de imago's in het geheel geen voedsel meer tot zich. Ze teren op de als larve opgedane energie. Het enige wat ze nog moeten doen is paren en eitjes leggen. Ze hebben daar ook voldoende energie voor: een vrouwtje Galleria mellonella (grote wasmot) kan per sessie tot wel 1000 eitjes leggen, alles dus uit opgeslagen energie uit de larvefase. Deze larven zijn dan ook zeer eiwitrijk en ze worden dikwijls gekweekt als voedsel voor terrariumdieren.
Het als imago niet meer eten komt veel voor bij vlinders. Bij de lindepijlstaart bijv. hebben de vlinders zelfs geen tong meer. Die is weg geëvolueerd in de loop der tijden, want die hadden ze toch niet nodig.

In schone raat komen wasmotten niet voor. Als ze voorkomen in waskaarsen is die was vervuild met coconresten, propolis, uitwerpselen, e.d. Dat hoeft niet veel te zijn, maar weinig is al genoeg voor de larven. De kleur van een iets vervuilde kaars is meestal bruinachtig. Men waardeert over het algemeen de extra geur die andere delen dan was geven. Kaarsen van witgele was zijn daarom ongewenst, maar als je die zou hebben, zou een wasmotlarve er niets mee kunnen.
Als ik zwermen verenig heb ik dikwijls enkele half uitgebouwde volkomen schone raten over. Die sla ik op om later weer te gebruiken voor een volk dat een raat nodig heeft. Daarin komen nooit wasmotten voor, ook niet in opgeslagen ingewalste waswafels. In alle andere raten zitten binnen de kortste keren larven van zowel Galleria mellonella als Achroia grisella. Wat Speelziek en Van Gool reeds schreven is dus volkomen correct.
Albert de Wilde

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Jaap v.Popering » vr 17 jun 2011, 13:25

wilde schreef:
In schone raat komen wasmotten niet voor. Als ze voorkomen in waskaarsen is die was vervuild met coconresten, propolis, uitwerpselen, e.d. Dat hoeft niet veel te zijn, maar weinig is al genoeg voor de larven. De kleur van een iets vervuilde kaars is meestal bruinachtig. Men waardeert over het algemeen de extra geur die andere delen dan was geven. Kaarsen van witgele was zijn daarom ongewenst, maar als je die zou hebben, zou een wasmotlarve er niets mee kunnen.
Als ik zwermen verenig heb ik dikwijls enkele half uitgebouwde volkomen schone raten over. Die sla ik op om later weer te gebruiken voor een volk dat een raat nodig heeft. Daarin komen nooit wasmotten voor, ook niet in opgeslagen ingewalste waswafels. In alle andere raten zitten binnen de kortste keren larven van zowel Galleria mellonella als Achroia grisella. Wat Speelziek en Van Gool reeds schreven is dus volkomen correct.
Jammer dat betreffende imker net de larfjes vernietigd had .

Afbeelding

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten:218
Lid geworden op:do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Boxmeer
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door RobertF » vr 17 jun 2011, 20:26

Ik zit beroepsmatig in de insecten, al 25 jaar
Volgens boeken leeft een insect van bijvoorbeeld was
Velen zullen dat doen, zolang er was aanwezig is, bij gebrek aan beter eten de meeste insecten met gemak andere stoffen.
Het is net als Nederlanders, groot geworden met piepers, maar rijst is ook lekker en pasta's ook
Hou niet vast aan hetgeen geschreven staat, praktijk!
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: wasmot

Bericht door Albert Stoter » vr 17 jun 2011, 21:42

RobertF schreef:Het is net als Nederlanders, groot geworden met piepers, maar rijst is ook lekker en pasta's ook
Die piepers eten we natuurlijk ook pas sinds ongeveer 1600. Ze moesten eerst nog uit Zuid-Amerika komen (en Columbus ontdekte Amerika pas in 1492).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten