Weinig mijten?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
graskees
Berichten:38
Lid geworden op:ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:
Weinig mijten?

Bericht door graskees » za 06 aug 2011, 15:09

Vorig jaar ben ik begonnen met de bestrijding van mijten met 60ml 85% mierenzuur op de varrao bodem.
Toen vielen er nog redelijk wat mijten.Overigens niet extreem veel.
Onlangs heb dat weer gedaan, maar er vallen vrijwel geen mijten.
Zeg maar 10 per volk.
De dracht was dit jaar uitzonderlijk, behalve de linde.
Verder zijn al mijn kasten zonder verdwijningen uit de winter gekomen.
Zijn er meer mensen met dergelijke bevindingen, of moeten de mijten nog loskomen?
Je zou bijna zeggen dat er echt weinig mijten meer zijn.
Of heb ik een jaartje geluk gehad?

Kees

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door Bart de Coo » za 06 aug 2011, 15:54

Breek me de bek niet open, Kees. Ik heb zelf ook sterk de indruk dat de mijtendruk dit jaar gigantisch meevalt. Ik baseer dat niet alleen op wat ik onder de volken aantref, maar ook op wat ik op de raten waarneem. Als je goed kijkt - en dat doe ik altijd graag - dan zie je altijd wel hier en daar een werkster rondbanjeren over de raten met een mijt op haar rug. Na het voorjaar heb ik dat niet meer gezien. Ik heb de vegers en de hoofvolken - zodra die broedloos waren - namelijk behandeld met oxaalzuur. Allicht dat je dan even geen mijten meer ziet, maar we zijn alweer een tijdje verder en ik zie ze nog steeds niet. Verder heb ik onlangs nog hier en daar wat darrenraat verwijderd. Geen mijten.

Nu zijn dit soort berichten de laatste jaren wel vaker te lezen geweest op het forum, waarop dan weer de zoveelste deprimerende uitwinteringsverhalen volgden, dus ik zou niet al te vroeg victorie kraaien. Laat onverlet dat ik precies dezelfde indruk heb als jij.

Groet,

Bart

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door renske » za 06 aug 2011, 18:16

Nou, bij mij wel mijten hoor. Ik ben nu aan het bestrijden en de lades liggen vol, vooral van mijn hoofdvolk waar ik vorig jaar mee begonnen ben. Ook heb ik nog een raam darrenbroed eruit gehaald bij een veger en daar zaten ook flink wat mijten in. Het is pas mijn tweede jaar, dus ik kan het niet goed vergelijken, maar ik heb wel veel mijten (nou ja, mijn bijen dan).
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

dirk02
Berichten:33
Lid geworden op:do 24 jun 2010, 10:34
Imker sinds:5 jaar
Aantal volken:0
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Merksplas (B)
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door dirk02 » za 13 aug 2011, 12:06

graskees schreef:Vorig jaar ben ik begonnen met de bestrijding van mijten met 60ml 85% mierenzuur op de varrao bodem.
Toen vielen er nog redelijk wat mijten.Overigens niet extreem veel.
Onlangs heb dat weer gedaan, maar er vallen vrijwel geen mijten.
Zeg maar 10 per volk.
De dracht was dit jaar uitzonderlijk, behalve de linde.
Verder zijn al mijn kasten zonder verdwijningen uit de winter gekomen.
Zijn er meer mensen met dergelijke bevindingen, of moeten de mijten nog loskomen?
Je zou bijna zeggen dat er echt weinig mijten meer zijn.
Of heb ik een jaartje geluk gehad?

Kees

Ken er ook weinig van maar moet mierenzuur niet OP de raten komen?
Door middel van bierviltje of sponsdoekje, dat het naar BENEDEN verdampt?


grtjs dirk

graskees
Berichten:38
Lid geworden op:ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door graskees » za 13 aug 2011, 14:07

Met dezelfde methode vielen er vorig jaar wel mijten.
Ik heb toen geexperimenteerd met de hoeveelheid.
ca. 60ml bleek goed te werken.
Overigens zie ik gedurende het voorjaar en de zomer eigenlijk geen mijten op de bodem liggen.
Dat de mieren ze weghalen is me niet opgevallen. Ik zie ze daar zelden lopen.
Pas in het najaar zag ik wel wat.

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door Bok » za 13 aug 2011, 17:20

In mijten tellen geloof ik niet zo :?
Als de oorwurmen eenmaal je kasten hebben gevonden kun je het wel schudden met tellen. Het eerste jaar op een nieuwe standplaats zal dit prima gaan maar daarna niet meer. Overigens is het niet belangrijk hoeveel er vallen. Hoeveel er niet vallen daar gaat het om.
Tijdens de shockbehandeling die ik gegegeven heb zijn er geen mijten gevallen. Maar als ik het darrrenbroed bekeek dat ik weggenomen heb zouden er toch enige moeten zijn. Wel waren de oorwurmen op volle oorlogssterkte aanwezig.
groet,

Peter

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door Eugeen » za 13 aug 2011, 22:51

dirk02 schreef: Ken er ook weinig van maar moet mierenzuur niet OP de raten komen?
Door middel van bierviltje of sponsdoekje, dat het naar BENEDEN verdampt?
grtjs dirk
Het kan ook van onder naar boven. Hier in Belgisch Limburg heeft men proeven gedaan met een behandeling van 15% mierenzuur gedurende de ganse periode van mei tot augustus. Het mierenzuur werd in een speciaal hiervoor gefabriceerde kunststof bak geplaatst onder het varoarooster. De bodem werd aangepast om de bak hier onder te kunnen plaatsen en een degelijke afsluiting te voorzien. De resultaten schijnen bevredigend te zijn geweest want in de volgende 3 bijenseizoenen wordt de proef uitgebreid naar 50 imkerstanden in Limburg.
Groeten,
Eugeen

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door Eugeen » zo 14 aug 2011, 09:51

Het wisselen van producten om zodoende resistentie te voorkomen is natuurlijk steeds een goed idee. Maar toch enkele bedenkingen: Het dient dan wel te gaan om een afwisseling in actieve producten en niet een afwisseling in merknamen. Apiguard, thymovar en apilife VAR zijn alledrie thymolpreparaten en hiertussen afwisselen heeft geen zin. Nu bevat apilife VAR ook nog andere essentiële oliën die wellicht ook kunnen bijdragen aan de effectiviteit, maar een enkelvoudig medicament heeft in dit geval toch mijn voorkeur daar de mogelijke effecten gemakkelijker zijn te controleren en toe te wijzen aan het enige bestanddeel.
Tweede bedenking is dat je de dosis en behandelingsduur exact dient op te volgen, want te weinig en te kort levert natuurlijk meer risico op overleven van de sterkste mijten waardoor er dan resistentie ontstaat.
Om deze reden heeft een diergeneesmiddel dat wordt verhandeld in een 'dummy-proof' verpakking en toedieningswijze altijd de voorkeur. In België mogen we momenteel ruim voldoen aan de afwisseling in bestrijdingsmethoden door het snijden van darrenraat, het maken van broedvrije afleggers, het gebruik van thymol (apiguard of thymovar) na de honingoogst en het bedruppelen met oxaalzuur (met voorschrift van een dierenarts en aangemaakt door een apotheker) in de broedvrije winterperiode. Alleen zou een product zoals oxuvar, dat al fatsoenlijk dummy-proof is, nog een goedkeuring moeten krijgen voor gebruik in België. En een varroabrochure zoals in Nederland bestaat, zou ook in België moeten beschikbaar worden gesteld.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door semar » ma 15 aug 2011, 11:49

je kunt als vlaming toch gewoon de nederlandstalige folder gebruiken?
hoef je niet opnieuw het wiel uit te vinden.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door Oude Essink » ma 15 aug 2011, 12:56

Zijn deze vleugeltjes oorzaak en gevolg Varoa??
hier zie ik de normale slijtage, die bij vliegen op ruwe planten (heide vooral) optreedt. Vleugels beschadigd t.g.v. varoa zien er uit als rudimentaire stompjes en de beschadiging treedt al in het popstadium op; de bij wordt dus met de beschadiging geboren.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten