Weinig mijten?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door Oude Essink » di 16 aug 2011, 09:25

Ligt eraan hoe lang die varoaschuif onder het volk was op moment van de opname. Als al deze mijten in een paar uur gevallen zijn kan het veel zijn als ze niet kort daarvoor tegen varoa behandeld zijn. Als dit het resultaat is van, laten we zeggen, een paar weken:is dat niet veel. Als dit het resultaat is van een behandeling een paar dagen tevoren is het zo weinig, dat ik verdere behandeling achterwege zou laten.
Zo zie je maar, dat zo'n vraag niet zonder meer te beantwoorden is.
hennie oes

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door Oude Essink » wo 17 aug 2011, 09:28

Ik zou mij over de varroabesmetting derhalve niet al te ongerust maken :) ; de behandeling nog één keer herhalen volgens de richtlijnen van apilifeVar en de komende winter de volken met rust laten. (het woordje ïk" vetgezet, omdat collega's zweren bij een winterbehandeling met oxidaal; lijkt mij gezien de mijtenval op jouw lade volkomen overbodige pesterij).
hennie oes

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door A.A. Staals » wo 17 aug 2011, 13:26

Door op het meest gunstige moment ( broedloos zijn) de mijten een genadeslag te geven, kun je darrenraat snijden in het voorjaar achterwege laten. Je start dan met bijna geen mijten. Beter een raam werksterbroed dat uitloopt dan darren die je vernietigd.

ad staals

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door marcv » wo 17 aug 2011, 22:07

goeienmoggel schreef: -- Waarom zijn heel veel imkers nog steeds bezig met mierenzuur of oxaal terwijl de behandeling ook met bijvoorbeeld Apilife var en nog meer van dit soort strips gaat. Is dit het, geen vertrouwen hebben in strips OF????
De strips zijn duur...
Specifiek voor België en de hele absurde toestand met wetgeving komt daar bovenop dat ze heel moeilijk te vinden zijn bij de apotheek (waar je verplicht bent om ze te kopen).
Als het toch niet legaal lukt (met redelijke inspanning en voor een redelijk bedrag) dan maar illegaal(in België) goedkoop mierenzuur gebruiken zeker?

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door marcv » wo 17 aug 2011, 23:44

Dat hangt natuuurlijk af van het aantal kasten en (reserve-)afleggers dat je hebt.

Thymovar kost in de apotheek in België >30 euro! Dat zijn 10 strips, 1,5 per (Dadant)kast, 2x behandelen ... Apiguard komt nog duurder.

De samenstelling van deze strips is zo eenvoudig dat de kostprijs waarschijnlijk te verklaren is door de zware procedures om een middel erkend te krijgen?

(Voor alle duidelijkheid: ik heb nog nooit mierezuur of zelfs oxaalzuur gebruikt.)

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door jomme » do 18 aug 2011, 10:01

marcv schreef:Dat hangt natuuurlijk af van het aantal kasten en (reserve-)afleggers dat je hebt.

Thymovar kost in de apotheek in België >30 euro! Dat zijn 10 strips, 1,5 per (Dadant)kast, 2x behandelen ... Apiguard komt nog duurder.

De samenstelling van deze strips is zo eenvoudig dat de kostprijs waarschijnlijk te verklaren is door de zware procedures om een middel erkend te krijgen?

(Voor alle duidelijkheid: ik heb nog nooit mierezuur of zelfs oxaalzuur gebruikt.)
ik kocht gisteren Thymovar voor 25 euro (bijenhof) , je kan er 3.5 volken mee behandelen.
Straffer spul als Apistan kun je er ook nog verkrijgen...

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door A.A. Staals » do 18 aug 2011, 11:06

jomme schreef: ik kocht gisteren Thymovar voor 25 euro (bijenhof) , je kan er 3.5 volken mee behandelen.
Straffer spul als Apistan kun je er ook nog verkrijgen...
Apistan straffer spul? Ze ver kopen alles waar ze aan kunnen verdienen, ook al werkt het niet. Dat vertellen ze er niet bij.

ad staals

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door jomme » do 18 aug 2011, 12:42

A.A. Staals schreef:
jomme schreef: ik kocht gisteren Thymovar voor 25 euro (bijenhof) , je kan er 3.5 volken mee behandelen.
Straffer spul als Apistan kun je er ook nog verkrijgen...
Apistan straffer spul? Ze ver kopen alles waar ze aan kunnen verdienen, ook al werkt het niet. Dat vertellen ze er niet bij.

ad staals
Dag Ad,

Mijn collega imker heeft een paar Apistan stroken liggen en er vallen wel zeer veel mijten...
Of het nu goed werkt dat is wat anders maar dé oplossing heeft niemand in pacht vrees ik...
Weet je ook waarom dit in theorie niet meer gebruikt mag worden? Althans in belgie niet?

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door pieter1 » do 18 aug 2011, 14:05

"In volken zonder resistente varroamijten is Apistan voor 99% effectief. Dit is in Nederland echter niet meer mogelijk. In volken met resistente varroamijten doodt Apistan niet meer dan 30 tot 50% van de mijten. Laat u dus niet misleiden door de mijten die door het gebruik van Apistan wel op de bodemplank vallen."
http://imkerpedia.nl/wiki/index.php/Apistan

Lijkt me duidelijk...

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door semar » do 18 aug 2011, 15:21

marcv schreef:Dat hangt natuuurlijk af van het aantal kasten en (reserve-)afleggers dat je hebt.

Thymovar kost in de apotheek in België >30 euro! Dat zijn 10 strips, 1,5 per (Dadant)kast, 2x behandelen ... Apiguard komt nog duurder.

De samenstelling van deze strips is zo eenvoudig dat de kostprijs waarschijnlijk te verklaren is door de zware procedures om een middel erkend te krijgen?

(Voor alle duidelijkheid: ik heb nog nooit mierezuur of zelfs oxaalzuur gebruikt.)
dan bestel je ze toch gewoon óne line´ uit nederland?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten