Weinig mijten?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door jomme » do 18 aug 2011, 16:59

Bedankt heren, we hebben al weer bijgeleerd.
In het 'maandpraatje' op de site van de Vlaamse Imkersbond wordt gezegd dat de Thymovar behandeling (dit heb ik dus gekocht) waarschijnlijk niet doeltreffend is geweest door de te lage temperaturen in juli.

Ik heb tot nogtoe een 9 liter suikerstroop per kast gevoerd (voor 2 bakken maar ook 9 liter op een volk met 1 bak, ze hadden trouwens veel zelf verbruikt...) ik zal dus verder moeten voeren.
Ik zou nu beginnen behandelen, een viertal weken de strips in de kast laten om dan een week te voeren tot alels vol zit en daarna een tweede behandeling opstarten van een viertal weken.
Is dit een goede methode? (aan de buitentemperatuur kan ik helaas weinig veranderen...) :be9:

Eugeen
Berichten: 82
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door Eugeen » do 18 aug 2011, 18:44

semar schreef:
marcv schreef:Dat hangt natuuurlijk af van het aantal kasten en (reserve-)afleggers dat je hebt.

Thymovar kost in de apotheek in België >30 euro! Dat zijn 10 strips, 1,5 per (Dadant)kast, 2x behandelen ... Apiguard komt nog duurder.

De samenstelling van deze strips is zo eenvoudig dat de kostprijs waarschijnlijk te verklaren is door de zware procedures om een middel erkend te krijgen?

(Voor alle duidelijkheid: ik heb nog nooit mierezuur of zelfs oxaalzuur gebruikt.)
dan bestel je ze toch gewoon óne line´ uit nederland?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Als rechtgeaarde Belgische imker dien je een jaarregister in te vullen met al je handelingen, aankopen en verkopen. Je kan een illegaal iets als een 'online' aankoop dan ook niet vermelden. Slechts Thymovar, apiguard en oxaalzuur mogen worden gebruikt en ze moeten dan ook nog op de juiste manier zijn aangeschaft. Voor 31,58 euro heb jeechter al een pak thymovar dat je kan vermelden waardoor iedereen weer tevreden is en je rustig kan slapen. Volgens de officiële papieren worden er waarschijnlijk niet veel volken behandeld in België. :whistle: Het gaat er in België niet om welk product het beste is. Net zoals in een bananenrepubliek, :naughty: , kan er veel maar mag er weinig.
Groeten,
Eugeen

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door Oude Essink » do 18 aug 2011, 19:24

Ik vind die Belgische jongens altijd zo aardig; meestal begrijp ik ze heel goed; vaak kan ik veel van ze oppikken want zijn zij minder moeilijk dan wij Nederlanders. :) Van het hierboven beschrevene begrijp ik niets :!: Maar dat hindert niet. Zo nodig kunnen wij ook eens iets doen :lol: Keep smiling.

Afbeelding

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door jomme » do 18 aug 2011, 20:44

Hahaha, welk deel wil je dat ik vertaal Hennie? :lol: :lol:

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door marcv » do 18 aug 2011, 21:54

jomme schreef:ik kocht gisteren Thymovar voor 25 euro (###) , je kan er 3.5 volken mee behandelen.
Straffer spul als Apistan kun je er ook nog verkrijgen...
Ik weet het maar da's niet legaal dus je kan maar beter niet online vermelden waar je dat koopt...
Laatst gewijzigd door marcv op do 18 aug 2011, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door marcv » do 18 aug 2011, 21:58

Oude Essink schreef:Van het hierboven beschrevene begrijp ik niets :!:
Wij zijn al lang gestopt met proberen het te begrijpen. Ik heb ook de indruk dat geen enkele imker in België zich er nog druk in maakt: iedereen doet gewoon maar wat

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door marcv » do 18 aug 2011, 22:47

goeienmoggel schreef: (zie o.a. de illigale aankoop van Marc, die onbedoeld en onbewust de verkoper ook nog even voor schut zet)
Ik koop niets illegaal. Ik wind er mij alleen over op :)

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door jomme » vr 19 aug 2011, 10:11

marcv schreef:
jomme schreef:ik kocht gisteren Thymovar voor 25 euro (###) , je kan er 3.5 volken mee behandelen.
Straffer spul als Apistan kun je er ook nog verkrijgen...
Ik weet het maar da's niet legaal dus je kan maar beter niet online vermelden waar je dat koopt...
Daar heb ik helemaal geen problemen mee hoor. Als mensen in de winkel producten etaleren die niet mogen gebruikt worden maar ze toch uit zuiver winsbejag verkopen ben ik het toch niet die onethisch bezig ben dacht ik...

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Weinig mijten?

Bericht door semar » vr 19 aug 2011, 17:24

Eugeen schreef:Als rechtgeaarde Belgische imker dien je een jaarregister in te vullen met al je handelingen, aankopen en verkopen. Je kan een illegaal iets als een 'online' aankoop dan ook niet vermelden. Slechts Thymovar, apiguard en oxaalzuur mogen worden gebruikt en ze moeten dan ook nog op de juiste manier zijn aangeschaft. Voor 31,58 euro heb jeechter al een pak thymovar dat je kan vermelden waardoor iedereen weer tevreden is en je rustig kan slapen. Volgens de officiële papieren worden er waarschijnlijk niet veel volken behandeld in België. :whistle: Het gaat er in België niet om welk product het beste is. Net zoals in een bananenrepubliek, :naughty: , kan er veel maar mag er weinig.
Groeten,
Eugeen
Ik zou ´vergeten´zoiets´ in te vullen
:whistle:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten