Resistentie tegen mierenzuur?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jean-luc
Berichten:13
Lid geworden op:do 08 sep 2011, 15:00
Contacteer:
Resistentie tegen mierenzuur?

Bericht door jean-luc » ma 19 sep 2011, 13:16

Kunnen Varroa-mijten resistent worden tegen een te zwakke dosis mierenzuur ? ( bvb. door te lage dosering of lagere temperaturen dan voorzien).

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Resistentie tegen mierenzuur?

Bericht door LWPisa » ma 19 sep 2011, 21:04

Niet snel denk ik. Mierenzuur is ook een normale stof in het metabolisme van de mijt, het zal de mijten meer evolutionair-chemische moeite kosten om dat te veranderen dan een resistentie tegen fluvalinaat.

Bij mijn weten werkt mierenzuur zeker...maar het toedienen is tricky, te weinig en het werkt niet goed, te veel en de bijen krijgen stress. Je moet temperatuur en wind in de gaten houden en een effectieve methode gebruiken.

Lennard

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Resistentie tegen mierenzuur?

Bericht door Dirk C » ma 19 sep 2011, 22:14

volgens mij worden ze daar niet resistent tegen.
Dat tricky zijn heb ik nooit echt begrepen.
Regelen onze bijtes de temperatuur niet in en rond het broednest?
Als je dus op de rand van het broednest je mierenzuurbehandeling toepast wat heeft de buitentemperatuur dan voor een grote invloed?

groeten,
Dirk

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Resistentie tegen mierenzuur?

Bericht door LWPisa » di 20 sep 2011, 08:55

Bijen regelen vooral de temperatuur van het broednest. Als een klein broednest in een grote kast hangt dan is de dynamiek qua warmte en ventilatie anders dan bij een groot broednest in een kleine kast. Ook is de uitwisseling van lucht met de buitenlucht voor verschillende kasttypen bij verschillende volksgrootten anders. Als er veel uitwisseling van lucht is (extra tocht) dan vliegt je mierenzuur meer naar buiten dan dat het een goede, langer durende, concentratie in de lucht in de kast bereikt.

Als er te veel mierenzuur verdampt en de concentratie erg hoog wordt levert dat stress voor je bijen.

Het is lastig om te voorspellen hoe effectief mierenzuur in een bepaalde setup werkt. Eigenlijk moet je de mijtval bijhouden tijdens en na je verdampsessie om te zien of het werkt.

Lennard

Vespa
Berichten:15
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 15:41
Contacteer:

Re: Resistentie tegen mierenzuur?

Bericht door Vespa » di 20 sep 2011, 16:08

Hallo,

Mijn eerste post hier.

Mierenzuur bijt of etst de mijten waardoor deze sterven. Ook de bijen worden hier door aangetast. Tenzij de mijten een pantser ontwikkelen dat ze bestand maakt tegen de werking van het mierenzuur, zal er geen resistentie optreden. Daarnaast is van belang dat mierenzuur van nature al een rol speelt in de stofwisseling van de bijen.

Als aanvulling op de effectiviteit van mierenzuur in relatie tot de temperatuur is er ook nog de luchtvochtigheid die invloed heeft. Een hoge luchtvochtigheid leidt tot een afname van de mierenzuurconcentratie. In hoeverre dit een rol speelt bij de effectiviteit van de werking van het zuur in het (gesloten) broed is mij overigens onbekend.

Volgens mij is er al een keer een link geweest naar de volgende site: http://www.miteaway.com

De strip, naar verwachting het volgende jaar in Europa toegelaten, zou, ongeacht de wisselende luchtvochtigheid en temperatuur, voor een periode van tenminste drie dagen zorgen voor een optimale mierenzuurspanning.

Groet,

Vespa

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten