herfstverliezen 2011

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door wilgenroosje » za 24 dec 2011, 20:43

Oude Essink schreef:Er zijn geen tegenargumenten!!
Zoeken volken in het wild ook een nestruimte met een open bodem?
Volgens mij niet.
Ik laat de lade er gewoon de hele winter in.

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Robbert » za 24 dec 2011, 21:36

wilgenroosje schreef: Zoeken volken in het wild ook een nestruimte met een open bodem?
Volgens mij niet.
Ik laat de lade er gewoon de hele winter in.
Zwermen zoeken niet per se nestruimten. Ze kunnen ook in een struik of boom eindigen. In NL overleven ze dat niet maar een struik heeft een open bodem.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Jaap v.Popering » zo 25 dec 2011, 07:58

In 80 % van mijn kasten zit geen open bodem en dus ook geen varroalade . Voor 1980 had zelfs nog nooit iemand van een open bodem gehoord , dus noodzaak ?? :think:

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door A.A. Staals » zo 25 dec 2011, 08:42

Jaap

Open bodem is helemaal geen noodzaak, de bijen hebben er zelfs een hekel aan en plakken ze dicht met propolis voor zover ze kunnen. Al mijn kasten hebben een open bodem veel zelfs zonder schuif. Open laten in de winter ben ik helemaal van terug gekomen. De laatste jaren schuif ik er (voor zover ik er nog geen schuif onder gemaakt heb) tempex onder. Met open bodem verbruiken ze veel meer voer en zetten ze soms de onderkant van de raat in de propolis. Het maakt wel iets uit hoe ze staan, maar als de wind er onder kan spelen is het mis.

ad staals

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door wilgenroosje » zo 25 dec 2011, 09:47

Jaap v.Popering schreef:Voor 1980 had zelfs nog nooit iemand van een open bodem gehoord, dus noodzaak ??
A.A. Staals schreef: Open bodem is helemaal geen noodzaak, de bijen hebben er zelfs een hekel aan en plakken ze dicht met propolis voor zover ze kunnen.
A.A. Staals schreef: Met open bodem verbruiken ze veel meer voer en zetten ze soms de onderkant van de raat in de propolis.
Helemaal mee eens heren, en daarom hou ik de kast ook dicht aan de onderzijde. Het leidt alleen maar tot onnodige tocht en warmteverlies die bijen ook in de natuur proberen te vermijden. Eventuele vocht problemen (schimmel) ondervang ik met een sluitblok aan de zijkant.
Eigenlijk gaat de lade er bij mij alleen uit wanneer het in de zomer echt warm is en de bijen juist hun best moeten doen om te koelen. Dan heb ik het gevoel dat ik de bijen een handje help met een open onderkant, maar verder niet.

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door jjmvaningen » zo 25 dec 2011, 09:54

was bij 1 van de volken vergeten om schuiflade te plaatsen.
alle volken 15-20 kg suiker gevoerd.
volk zonder schuiflade was bijna door zn voorraad heen.
stelling: gesloten kast geeft minder warmteverlies, dus minder voerverbruik.

emiel
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 20:12
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door emiel » wo 04 jan 2012, 22:24

Betreft herfstverliezen. Een collega had 3 volken , 2 verdwenen en 1 erg klein. H/G en een Prettige avond allen .

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door semar » do 05 jan 2012, 12:07

A.A. Staals schreef: Open bodem is helemaal geen noodzaak, de bijen hebben er zelfs een hekel aan en plakken ze dicht met propolis voor zover ze kunnen.
[/quote]

heb al 25 jaar boden ventilatie altijd open, nog nooit een dichtgekit rooster gezien??

mischien meerdere factoren aan het werk?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Hans van der Post. » do 05 jan 2012, 12:32

Het dicht kitten van de gaasbodem ligt aan het soort bijen. Ook bij mijn volken komt het voor dat er in de bodem en vliegspleet met propolis en was wordt verkleind. Als je de oude bladen/boeken leest wordt dit wel eens beschreven.
Bij bijen van zuidelijke oorsprong is deze eigenschap - kieren en gaten dichten - niet aanwezig.
Daar tocht het minder!
!Hans.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door alfa vulgaris » vr 06 jan 2012, 18:18

Ik imker nu al bijna anderhalf jaar en surf nog veel langer op het internet maar heb nog nooit een
bijenkorf met een varroarooster en open bodem gezien.(ze zullen er vast zijn)

Zelf heb ik de lade er alleen uit als het echt heet is....ik probeer de bijen het me te laten vertellen.

Vandaag voor het eerst een januari inspectie gedaan...ik vreesde een voedseltekort door het (te)late
inwinteren.Voerraam uit de vriezer gehaald (overblijfsel zomerverlies) om evt. bij te zetten maar dit bleek niet nodig.

Hard gewerkt het afgelopen jaar aan het ventilatiesysteem van de kast.Dit bleek zijn vruchten te hebben afgeworpen. 100% imkeren met dichte bodem en 0% schimmel.

Goh wat waren de bijen lekker rustig.Ik had de pijp klaar maar die had ik net zo goed uit kunnen laten.
2 zomerverliezen en 0 herfstverliezen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten