oxaalzuur druppelen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Leo van der Heijden » vr 13 jan 2012, 20:31

Oxaalzuur druppelen

Ik heb op vrijdag 6 januari 2012 mijn volken gedruppeld. Het was ongeveer 6 graden. Twee volken zaten voor het grootste deel in de onderste broedbak. De andere volken voor een groot deel in de bovenste broedbak. Twee experimenteel opgekweekte volken staan op 1 broedbak. Alle volken redelijk aan de maat met ongeveer 8 straten bijen.
Vandaag vrijdag 13 januari 2012 de lade van de volken gecontroleerd.
Uit de volken die in de maand september behandeld zijn met Apiquard vielen ongeveer 50 mijten per volk. Uit het ene experimenteel opgekweekte (schone afleger) opgekweekte volk vielen ook ongeveer 50 mijten. Uit het andere volk waar tijdens de opkweek een paar ramen gesloten broed bij waren gehangen (uit zogenaamde schone volken) waren ruim drie keer zoveel mijten gevallen. Uit de gevallen wasplaatjes en de temperatuur van de dekplank is duidelijk dat dit volk inmiddels een broednest heeft. Bij de andere volken waren nog geen wasplaatjes te vinden en was de dekplank nog koud. Wetenschappelijk zegt dit niet zoveel. Wil ik echt weten hoeveel mijten er nu nog in de volken zitten en of er wel een broednest is (met eventueel ook mijten) dan zou ik elk volk moeten openen en alle bijen moeten behandelen met, bijvoorbeeld, de suiker rol methode. Dit werk laat ik graag aan een onderzoekinstituut over. Voor mij is wel duidelijk dat met het overhangen van ramen gesloten broed ik varroa het volk heb binnengebracht. Daarnaast heb ik het idee dat ik in ieder geval nog wat mijten heb gedood voordat het echte broedseizoen is begonnen. Misschien ben ik nog net optijd geweest. :doh:
* Ter aanvulling. De twee experimenteel opgekweekte volken waren nog niet eerder behandeld tegen varroa.

Met vriendelijke groet, Leo.
Met viendelijke groet,
Leo.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Jaap v.Popering » za 21 jan 2012, 16:30

Jaap v.Popering schreef:
Ruinerweg schreef: in december kun je als de volken broedloos zijn de varroa nog een flinke slag toebrengen.
Misschien even controleren , Foto 24 dec 2011 :o

Afbeelding
Foto 21 Januari van het zelfde raat . Volk met op drie ramen broed sinds 24 dec een cyclus bijen geboren . Conclusie is dat bij dit volk een behandeling niet tot het gewenste resultaat geleid zou hebben .

Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Oude Essink » za 21 jan 2012, 18:03

Jaap schreef:
niet tot het gewenste resultaat geleid
Ik voor mij zou een krachtiger uitdrukking gebruikt hebben: "behandeling onnodig en volkomen zinloos toegebracht" :shock:

hennie oes

Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Bjorn » za 21 jan 2012, 19:44

Oude Essink schreef:
Jaap schreef:
niet tot het gewenste resultaat geleid
hennie oes
Je kan het ook anders bekijken. Er is relatief weinig broed dus een groot deel van de mijten zal op de bijen zitten.
Het is een utopie om 100% van de mijten af te vangen. Ook al heb je in dit geval slechts 50 % bereikt , het is al 50 % dat voor geen nakomelingen kan zorgen en duurt het weer wat langer eer je de mogelijk kritische drempel bereikt hebt.

grtz Bjorn
Laatst gewijzigd door Bjorn op za 21 jan 2012, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Jaap v.Popering » za 21 jan 2012, 20:40

Jij denkt van weinig broed , ik weet beter , ik heb maar van een gedeelte van het broed de Bijen verjaagd om een foto te maken :think:
Vrijwel alle mijten zullen lekker warm in het gesloten broed zitten. Wanneer er in de helft van de cellen een mijt zit heb je er nog wel enkele honderden over . :snooty:

Wat trouwens ook weer niet betekend dat in alle volken broed aanwezig zal zijn .

Ik denk dat het hoog tijd wordt dat er beter werkende , en Bijen vriendelijke middelen op de markt komen .

Jaap v P

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door jossmits » zo 22 jan 2012, 08:46

Jaap,
Je zegt dat als er in de helft van het broed mijt zit dan heb je er nog enkele honderden over. De vraag is hoeveel mijt zit er in het broed (en op de bijen). Veronderstel dat de behandeling in augustus/september heel effectief was, dan zit er geen of weinig mijt in het volk en zal ook daarom een behandeling nu overbodig zijn.
Ik controleer twee kasten bijna dagelijks op natuurlijke mijtval. Het resultaat over de laatste 4 weken is in 1 kast totaal over 4 weken 6 mijten en de andere kast 8 mijten. Het lijkt me dat ik me daar nog niet ongerust over hoef te maken.
In Frankrijk wordt het volgende aanbevolen; 1 behandeling met een van de toegelaten middelen:apistan, apiguard, thymovar of apivar na de laatste oogst. Als alternatief wordt aangegeven 1 behandeling na de laatste oogst en eventueel een behandeling in februari/maart met apistan of apivar. Voor thymovar of apiguard is het dan meestal nog te koud.
Wij konden deze week onze bestelling doen voor de middelen die we dit jaar nodig hebben. (in ons departement wordt voor dit jaar apivar en/of apiguard aanbevolen )


Jos

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door A.A. Staals » zo 22 jan 2012, 10:55

jossmits schreef: In Frankrijk wordt het volgende aanbevolen; 1 behandeling met een van de toegelaten middelen:apistan, apiguard, thymovar of apivar na de laatste oogst. Als alternatief wordt aangegeven 1 behandeling na de laatste oogst en eventueel een behandeling in februari/maart met apistan of apivar. Voor thymovar of apiguard is het dan meestal nog te koud.
Wij konden deze week onze bestelling doen voor de middelen die we dit jaar nodig hebben. (in ons departement wordt voor dit jaar apivar en/of apiguard aanbevolen )


Jos
Wat een bevoorrecht land. toegelaten middelen:apistan, apiguard, thymovar of apivar

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 jan 2012, 14:01

jossmits schreef: . (in ons departement wordt voor dit jaar apivar en/of apiguard aanbevolen )
Wanneer je in Nederland alleen maar op dit forum schrijft over ; Apivar ( wekzame stof Amitraz ) wordt je al aan de schandpaal genageld :o

Ik citeer Een Imker die een dergelijk middel promoot dan wel gebruikt doet zichzelf en de hele Imkerij ernstig te kort . Sommige in mijn omgeving ( Zeeland ) komen zelfs openlijk uit voor het gebruik dan wel de promotie van deze giftige stoffen in een Bijenvolk , Zie Bijenhouder Jo Koeman uit Kruiningen in een artikel in de P Z C en Jaap van Popering uit St-Annaland in discussies over Amitraz op het Imkerforum . zie onderstaand artiekel :whistle:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=d ... pQ&cad=rja

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door jossmits » zo 22 jan 2012, 15:02

Jaap,
Apivar is in Frankrijk toch echt toegelaten. Ik heb zelf wel een voorkeur voor Apiguard. Hoewel Apivar wel heel makkelijk in gebruik is. Dezelfde soort strips als Apistan.
Wat ik hier zie in de praktijk is dat bijna iedereen alleen na de laatste oogst (augustus/september) behandelt met Apiguard of Apivar. Ik ken eigenlijk niemand die ook nog op andere momenten met wat dan ook behandelt, ook geen oxaalzuur in december, hoewel het materiaal daarvoor wel in de handel verkrijgbaar is. Op een vergadering in maart wil ik wel eens informeren of en welke produkten nog besteld zijn voor gebruik in februari/maart.
Nog een detail: de toegelaten produkten zijn alleen verkrijgbaar via een dierenarts of een apotheek! In dat laatste geval moet je wel officieel een briefje van de dierenarts hebben wat verder alleen maar een formaliteit is. Produkten als oxaalzuur zijn gewoon wel overal zo verkrijgbaar.

Jos

gonnie
Berichten: 6
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 18:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door gonnie » zo 22 jan 2012, 15:53

Hallo Jos ,bij ons op de vereniging hebben wij alle volken in december een oxaalzuur behandeling gegeven. :be3: en dat was ook wel nodig en gelukkig doet iedereen mee met die behandeling.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten