oxaalzuur druppelen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Warre
Berichten: 17
Lid geworden op: di 09 mar 2010, 13:37
Locatie: Avelgem
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Warre » wo 01 feb 2012, 10:05

Zou een Oxaalzuurbehandeling nu nog mogelijk/effectief zijn? Ik zou denken eerst controle op broed en indien dit beperkt of nihil is behandelen ... maar door de koude temperaturen vraag ik mij af of ik de kasten zomaar eventjes mag beginnen inspecteren op broed. Zou dit nefast kunnen zijn voor het volk?

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Bok » wo 01 feb 2012, 10:21

Warre schreef:Zou een Oxaalzuurbehandeling nu nog mogelijk/effectief zijn? Ik zou denken eerst controle op broed en indien dit beperkt of nihil is behandelen ... maar door de koude temperaturen vraag ik mij af of ik de kasten zomaar eventjes mag beginnen inspecteren op broed. Zou dit nefast kunnen zijn voor het volk?

Temperatuur dient tussen de min en plus 5 te zijn.
Zo ronde de kerst eerste week januari is de beste periode.
Broednest, voor zover aanwezig, zal heel klein zijn en er is dus ook bijna geen gesloten broed. Indien je denkt dat het nodig is gewoon behandelen zodra de temperatuur het toelaat.
Laatst gewijzigd door Bok op wo 01 feb 2012, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
groet,

Peter

Warre
Berichten: 17
Lid geworden op: di 09 mar 2010, 13:37
Locatie: Avelgem
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Warre » wo 01 feb 2012, 10:57

Bok schreef:Die vraag over inspecteren op broed is neem ik aan een grap.
Pas enkele jaren bezig en nog steeds zoeken ( met trial en error ) naar antwoorden op veel vragen. Want als je door de verschillende forums en vakliteratuur bladert is het vaak niet zo eenvoudig om zelf ( zonder ervaring ) een beslissing te nemen die het meest baat voor de volken. Bij deze druppelmethode met Oxaalzuur had ik gelezen dat een behandeling bij een volk met broed minder effectief is. Door de zachte temperaturen van de voorbije winter had ik ook al vernomen dat er meer 'winterbroed' aanwezig zou zijn dan normaal ... Toch bedankt voor de reactie, we leren bij :D

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Albert Stoter » do 02 feb 2012, 21:39

Albert Stoter schreef:Antwoord vanaf WUR:
Voor een goede verdamping van mierenzuur heb je een constante temperatuur van ongeveer 33 graden nodig.
Dit geldt vooral voor de verdampers. Voor de sponsdoekmethode geldt dit minder, omdat dit meer een schokbehandeling is. Weinig dosering, geen geleidelijke afgifte. Maar dan nog, lage temperatuur, slechte verdamping!
Gerard Boswinkel schreef:Lees deze link er maar even op na. http://www.bienen-becker.de/21501.html

Als je de link gelezen heb, begrijp je dat het antwoord dat WUR aan Albert gegeven heeft niet klopt.
Als ik het goed heb begrepen dan komt de informatie uit het linkje er kortweg op neer dat je mierenzuur ook gedoseerd bij lagere temperaturen kunt gebruiken als je er dan maar voor zorgt dat het lont / het verdampingsoppervlakte van de gebruikte verdamper groot genoeg is.

Wellicht moet je de bovenstaande zin aangaande die 33 graden dus lezen als: "Voor een goede verdamping van mierenzuur met de Liebig verdamper heb je een constante temperatuur van ongeveer 33 graden nodig."

Deze informatie en vraag heb ik wederom aan de WUR voorgelegd, met het volgende antwoord:

De nuance is terecht. De temperatuur kan lager zijn en dan nog kan het goed verdampen, mits je een groot genoeg verdampingsoppervlak hebt. Het gaat uiteindelijk over dampspanning. Je kunt het verdampingsoppervlak bij de verdampers in de handel dit ook aanpassen. Dan nog ga je uit van een constante temperatuur. In een volk zonder broed zal de temperatuur in ruimte (volk zit verspreid over alle ramen als het warm is buiten en over een paar ramen als het koud is) en tijd (buitentemperatuur is variabel) niet constant zijn en daarmee ook de verdamping niet.
Dus je hebt gelijk het is zeker mogelijk, maar het gebruik van mierenzuur in broedloze of koude periode is minder betrouwbaar dan in de zomer als de bijen de temperatuur constant houden in de kast.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Ruinerweg » vr 03 feb 2012, 09:01

De nieuwe verdampers met de dispenser met een afscheurbaar verdampingspapiertje zijn af te scheuren op de grootte van het zichtbare volk. Mij is gebleken dat bij gebruik van een lege broedkamer boven op het volk en daar de dekplank op de verdamping iets langzamer gaat dan in het gebruiks voorschrift staat vermeld. Ongetwijfeld is er een relatie met de buitentemperatuur in de grote lege bak, maar ...... de verdamper staat boven het broednest tijdens de behandeling, en dit geeft toch wel warmte af!

Er is nu een platter plastic flaconnetje waar een lege honingkamer op komt te staan met een dekplank zodat de binnentemparatuur in de lege bak omhoog zal gaan en de verdamping sneller zal gaan, immers de ruimte waarin de verdamper staat is veel kleiner.

Bij controle na de verdamping bleek toch dat er veel mijten gevallen waren: bij de grote volken het minst en bij de kleine het meest!
M.i. een pleidooi voor grote volken en kleine versterken, samenvoegen of opruimen. Grote volken hebben minder last van de varroa, kunnen er beter mee omgaan of ruimen de mijten zelf op of hebben meer weerstand. Wie het weet mag het zeggen!

M.b.t het oxaalzuur druppelen is het ook zo dat het het beste is dit een keer per seizoen toe te passen omdat het wqel een etsende werking op de bevallige huid van hare majesteit schijnt te hebben! Ze gebruikt immers nog geen body creme!!! :mrgreen:

Oxaalzuur druppelen dus in een zo broedloos mogelijke periode zo rond de kerst bij een paar graden onder nul! Dit weer met de kerst was ideaal geweest!

Groet,

Roel

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 03 feb 2012, 20:58

Hoi Albert,

Je leest in de reactie van WUR dat de opmerkingen die gemaakt worden in de open brief uit de link die ik aan mijn laatste bijdrage heb toegevoegd, exact kloppen. Het verschil tussen de dispenser waarover WUR spreekt en die uit de open brief is de manier waarop de mierenzuur op het verdampingsoppervlak (horizontale lont) gedoseerd wordt. Bij de dispenser die WUR adviseert, zuigt de horizontale lont het zuur op totdat deze verzadigd is. Hierdoor is de hoeveelheid zuur die verdampt niet onafhankelijk gemaakt van de temperatuur.

Het mierenzuur uit de verdamper van de open brief wordt gedoseerd door een vertikale lont, die onafhankelijk van de temperatuur nagenoeg dezelfde hoeveelheid mierenzuur op de horizontale lont doseert. Het gevolg is dat er afhankelijk van de heersende temperatuur een grotere dan wel een kleinere 'natte vlek' op de horizontale lont ontstaat. Hierdoor is deze verdamper dus min of meer onafhankelijk gemaakt van de temperatuur die er in de kast heerst. Hierdoor kun je de verdamper gebruiken bij buitentemperaturen tussen de 8 en 35°C. De enige beperking die er is, is de maximale grootte van de horizontale lont die natuurlijk niet groter kan zijn dan de oppervlakte van de gebruikte kast.

Een afbeelding van het principe van de verdamper vind je op afbeelding 2 en 4 van deze link:
http://www.nassenheider.com/files/press ... 8-2002.pdf

Een grafiekje van de 'temperatuursonafhankelijkheid' vind je in het onderstaande artikel:
http://www.nassenheider.com/files/press ... 009_05.pdf

Groeten.....................

Gerard

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 15 feb 2012, 21:14

Jaap v.Popering schreef:
Jaap v.Popering schreef:
Ruinerweg schreef: in december kun je als de volken broedloos zijn de varroa nog een flinke slag toebrengen.
Misschien even controleren , Foto 24 dec 2011 :o

Afbeelding
Foto 21 Januari van het zelfde raat . Volk met op drie ramen broed sinds 24 dec een cyclus bijen geboren . Conclusie is dat bij dit volk een behandeling niet tot het gewenste resultaat geleid zou hebben .

Afbeelding

Voor degenen die te laat waren voor een winterbehandeling en dat nu nog willen doen is het misschien raadzaam om met een dag of vijf dit alsnog te doen
Op de foto die ik vandaag gemaakt heb is duidelijk te zien dat het broed nauwelijks van de vorst geleden zal hebben . het oude broed is bijna uitgelopen en er zijn nog geen larfjes te zien , net voor dit broed gesloten zal worden is het mogelijk om een goede slag te slaan .
Foto 15 feb


Afbeelding

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Ruinerweg » zo 04 mar 2012, 15:18

Bij controle van de volken bleek een volk het niet overleefd te hebben. Los gekomen van het voer en jammerlijk verhongerd, een volk dat naar de heide was geweest en erg laat was ingewinterd.
De andere volken doen het allemaal prima, conclusie dat de varroabestrijding geslaagd is?

Ik weet het niet, gisteren contact gehad met een oostenrijkse imker: van al zijn 14 volken had het er maar eentje overleefd.
De beste man woont vlakbij Wenen en had de bestrijding exakt gedaan zoals ik dat had gedaan, we hadden het e vorig jaar over gehad!

Wie het weet mag het zeggen!

Groet,

Roel

Inca

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Inca » zo 04 mar 2012, 18:52

Een TE sterke oplossing!!

Waarschijnlijk zijn ze in Oostenrijk, met oxaalzuur helemaal niet zo bekend en heeft ie wat fout gedaan.
Het kan natuurlijk niet door een normale oxaalzuurbehandeling komen, 13 van de 14 volken foetsie dan moet er iets fout gegaan zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten