Bestrijding varroa door uitroeiing

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:
Bestrijding varroa door uitroeiing

Bericht door jomme » do 08 mar 2012, 12:00

Naar aanleiding van het topic van Tieme even een hevige discussie losweken :be9:

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =4&t=25733

ik weet niet of deze optie reeds besproken werd, ik zie reeds 33 pagina's in dit forumonderdeel en heb niet direct iets gevonden.
Wat zouden de imkers ervoor voelen wanneer men ervoor zou kiezen om zoals bij een aantal ziektes bij bv vee, varkens of kippen om alle geinfecteerde 'stapels' af te slachten?
Alle bakken afzwavelen op het continent en heropstarten met varroa vrije volken .. slik...
Wat zou de impact hiervan kunnen zijn en waar haalt men die varroa vrije volken?
Hoe kan men zeker zijn dat alle zwermen in de natuur ook verdwijnen? Wie zou hiervoor openstaan en wie niet en waarom?
Hoe zou men de grenzen kunnen controleren?
In mijn geval geen groot probleem al zou ik toch wel moeten slikken wanneer mn 3 volken zouden moeten sneuvelen...
Impact op de bestuiving? hoe lang zou het duren eer we allemaal terug opgestart zijn?
Hoeveel zou het kosten indien iedereen vergoed zou moeten worden?
Aangezien de varroa Destructor zich alleen bij de honingbij thuisvoelt is dit theoretisch haalbaar maar??? :mrgreen:

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa door uitroeiing

Bericht door jossmits » do 08 mar 2012, 13:31

Jomme,
Je pakt er nu maar één van de lange termijn projekten uit.
Ik denk dat de praktische uitvoerbaarheid van dit specifiek projekt heel beperkt is. Men gaat er bijvoorbeeld vanuit dat er bijna geen "ferral swarms" meer zijn. Dat is op grond van een onderzoek uit 1995. Ik denk dat de huidige situatie is dat er inmiddels al weer behoorlijk veel van deze 'ferral swarms" zijn. Ik ken er in een straal van 10 km rond mijn huis minstens een stuk of 15. Het ontbreken van deze ferral swarms is een voorwaarde voor de uitvoerbaarheid van dit specifieke projekt.
Op zich lijkt mij dit een prima lijst om mee te beginnen.

Jos

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa door uitroeiing

Bericht door jomme » do 08 mar 2012, 16:07

jossmits schreef:Jomme,
Je pakt er nu maar één van de lange termijn projekten uit.
Jos
Hallo Jos,
Inderdaad en wil het nu eens enkel over deze hebben, on topic blijven dus :lol:
Ik weet geen enkele zwerm in mijn buurt hangen of zitten maar er zullen er misschien wel zijn...

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa door uitroeiing

Bericht door semar » ma 12 mar 2012, 11:36

de natuur lost zoiets op door 98% van de bijenvolken te laten sterven en uit het overschot moet dan een varoaresistente soort ontstaan,
debeurd dat niet dan sterf de bij uit, en zorgt de natuur dat er een ander dier evolueerd die van de nice in de voedselketen gebruikt wordt.
helaas kan dat betekenen dat er voor ons in die tussentijd dat de natuur het probleem oplost door evolutie voor ons niks te eten is.

Dus niet zo´n zinnig idee lijkt me.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa door uitroeiing

Bericht door jomme » ma 12 mar 2012, 12:51

En als (ik zeg maar iets) we dit continent per continent oplossen?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa door uitroeiing

Bericht door Oude Essink » ma 12 mar 2012, 18:01

heropstarten met varroa vrije volken
Ik zal weinig woorden besteden aan deze onzin: 1.Varroa vrije volken bestaan niet; op geen enkel continent 2. geen imker zal zijn/haar volken opofferen aan deze onzin 3. wilde volken/ bijen met varroa zul je nooit bereiken 4 ook al zou je ze op één continent hebben uitgeroeid: de varroavrije volken die je zou ontwikkelen zijn binnen de kortste keren weer besmet vanuit de varoabesmette gebieden of wil je het verplaatsen/reizen ook gaan verbieden ( en handhaven).
Voor mij is deze discussie jammer van tijd en energie.
Verplaatsen dus naar de bijenkroeg

Afbeelding

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa door uitroeiing

Bericht door jomme » ma 12 mar 2012, 19:18

''As of the second half of 2011, Australia was thought to be free of the mite. In early 2010, an isolated sub-species of bee was discovered in Kufra (south-eastern Libya) that appears to be free of the mite.''

(Bron:wikipedia)

Hennie, 90% van de discussies zijn volgens mij zinloos, vele mensen maken er zelf een beroep van :be9:

Noord
Berichten:65
Lid geworden op:vr 18 nov 2011, 11:25
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa door uitroeiing

Bericht door Noord » wo 25 apr 2012, 18:34

nog meer varroa,

Heb al van 2 handelaren gehoord dat was uit afrika geen gemisch middelen bevatten,
dus ik reageer met een tegen vraag hebben ze in afrika geen varroa mijt, toen werdt het stil.

ik vindt de kleur wel leuk (oranje achtig) verder zal de was wel lekker goedkoop van inkoop zijn.

gr noord,

Wilfred
Berichten:63
Lid geworden op:vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa door uitroeiing

Bericht door Wilfred » wo 25 apr 2012, 18:57

ze hebben in afrika wel degelijk varoa mijten alleen kunnen de bijen ermee leven.
De broedperiode bij de afrikaanse bij is iets korter waardoor de mijten niet zo explosief ontwikkelen als bij ons.

Chemische middelen zijn er in overvloed en zelfs de honing van de koffieplantages of van de luis is niet gifvrij.
Dit met mijn ervaringen van imkeren in Kameroen.

Wilfred

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Bestrijding varroa door uitroeiing

Bericht door jomme » wo 25 apr 2012, 19:09

@ Noord, ik heb 'Bio' was gekocht en deze zou van Afrika komen, hij is nagenoeg wit tot lichtgeel... gebleekt? wie zal het zeggen.
Hij zou gecertifieerd zijn door 'BLIK' (hun website ligt momenteel plat)

@ Wilfred
Raar om zeggen maar hopelijk zijn er plaatsen in Afrika die wel nog een biodiversiteit hebben en nog niet ingepalmd zijn door monoculturen...
en waar ze misschien het geld niet hebben om te besproeien...
Zoals ik vandaa van een oude imker hoorde 'imkeren is altijd een beetje hopen...'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten