nu.nl

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Menno
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 03:35
Imker sinds: 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door Menno » za 31 mar 2012, 00:21

En de BBC heeft ook nog een lezenswaardig stukje :-)

Pesticides hit queen bee numbers
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-17535769

Hoe lang kan men nu politiek nog volhouden dat het "nieuwe roken" geen probleem is,
de winst voor deze neonicotinoids zit bij een aantal grote bedrijven, maar de schade mogen we als samenleving als geheel ophoesten :violin:

Als enige oorzaak van sterfte lijkt me inderdaad een beetje simpel en eendimensioneel, maar een rol als een invloedrijke factor lijkt me zo niet echt meer te ontkennen.
Hoog tijd voor een aanpassing van de toelatingscriteria, subletale effecten zijn dus inderdaad gewoon wetenschappelijk aantoonbaar aanwezig.

Groeten Menno

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door wilgenroosje » za 31 mar 2012, 07:34

Hier overigens een link naar het betreffende artikel van de veldproeven in Frankrijk

http://sciences.blogs.liberation.fr/fil ... esti-2.pdf

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door Jeroenvt » za 31 mar 2012, 09:24

En the new york times

Engeland overweegt volgens de Independent een verbod.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door jossmits » za 31 mar 2012, 09:53

Volgens WUR is er nog steeds niets aan de hand

Jos

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door Bart de Coo » wo 04 apr 2012, 11:38

Da's niet waar, Jos. Ik heb net dat literatuuronderzoek zitten lezen van bijen@wur. Ze zeggen dat ze het niet zeker weten; dat er meer onderzoek nodig is, althans op het punt van systemische insecticiden. Dat een hoge varroabesmetting in de herfst en een oude koningin en de aanwezigheid van bepaalde virussen een verhoogde kans op sterfte geven, weten we zo goed als zeker. Tjeerd Blacquière leest de krant ook, neem ik aan, dus ik hoop dat we op de berichten van de laatste week uit die hoek weer eens een reactie mogen verwachten. Maar Blacquière kent de literatuur prima en is uitstekend op de hoogte van de gedachten van Van der Sluijs en Tennekes. Je kunt je wel eens opvreten. Want meer dan afwachten kun je als imker nauwelijks doen.

We hebben morgenavond een vergadering van de Groep Veluwe-Zuid. De mensen van de afdeling Arnhem/Velp willen graag dat wij als groep een beetje druk gaan uitoefenen op het hoofdbestuur om gewoon mordicus en categorisch tegen systemische insecticiden te zijn. Zal ik ervoor stemmen? Ik ben zo bang dat we weer achter de volgende hype gaan aanlopen.

Groet,

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door Jaap v.Popering » wo 04 apr 2012, 12:05

Bart de Coo schreef: gewoon mordicus en categorisch tegen systemische insecticiden te zijn. Zal ik ervoor stemmen? Ik ben zo bang dat we weer achter de volgende hype gaan aanlopen.
Systemische middelen waren er al voor 1970 . Achter die hype aanlopen ga je zeker doen . :whistle:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door Hans van der Post. » wo 04 apr 2012, 12:24

Bart de Coo schreef:[...................] We hebben morgenavond een vergadering van de Groep Veluwe-Zuid. De mensen van de afdeling Arnhem/Velp willen graag dat wij als groep een beetje druk gaan uitoefenen op het hoofdbestuur om gewoon mordicus en categorisch tegen systemische insecticiden te zijn. Zal ik ervoor stemmen? Ik ben zo bang dat we weer achter de volgende hype gaan aanlopen.
Groet,Bart
Inderdaad Bart de volgende hype.
Als het HB zich uitspreekt dat systemische insecticiden de oorzaak zou zijn geeft dit dan gevolgen dat er geen bijensterfte meer zou zijn? Denkt "men" nu echt dat het HB van NBV zoveel gewicht in de schaal kan leggen dat er in Nederland een verbod op systemische insecticiden kan bewerkstellingen?

Nee dat lukt niet. Want dat is namelijk de oorzaak niet! De proeven die nu in science staan worden bijenvolken en hommels bewust bloot gesteld aan systemische insecticiden ja zo kan ik ook "onderzoeken". Als ik zeep en spiritus op mijn appelbomen spuit gaan de luizen dood.- Is wel kort door de bocht, maar de bedoeling is duidelijk.

Ik leg mijn oor wel eens te luisteren en wat blijkt als er middelen worden gebruikt die niet in Nederland zijn toegestaan en die wel de varroa bijna op NUL reduceert je geen "bijenverwijning" hebt. :be2:

Het zelfde geld nu ook voor de middelen die wel zijn toegestaan en op juiste wijze worden gebruikt.
Hoewel het mij voorkomt dat de toegestane middelen gevoeliger voor de weersomstanigeheden zijn om tot hoge percentage uitval van de varroa te komen.

http://www.sciencemag.org/content/335/6076/1555

Abstract
Nonlethal exposure of honey bees to thiamethoxam (neonicotinoid systemic pesticide) causes high mortality due to homing failure at levels that could put a colony at risk of collapse. Simulated exposure events on free-ranging foragers labeled with an RFID tag suggest that homing is impaired by thiamethoxam intoxication. These experiments offer new insights into the consequences of common neonicotinoid pesticides used worldwide.


Abstract
Growing evidence for declines in bee populations has caused great concern due to the valuable ecosystem services they provide. Neonicotinoid insecticides have been implicated in these declines as they occur at trace levels in the nectar and pollen of crop plants. We exposed colonies of the bumble bee Bombus terrestris in the lab to field-realistic levels of the neonicotinoid imidacloprid, then allowed them to develop naturally under field conditions. Treated colonies had a significantly reduced growth rate and suffered an 85% reduction in production of new queens compared to control colonies. Given the scale of use of neonicotinoids, we suggest that they may be having a considerable negative impact on wild bumble bee populations across the developed world.
!Hans.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door Albert Stoter » wo 04 apr 2012, 12:33

Bart de Coo schreef:Tjeerd Blacquière leest de krant ook, neem ik aan, dus ik hoop dat we op de berichten van de laatste week uit die hoek weer eens een reactie mogen verwachten.
En ook dat is op 30 maart al in Trouw gebeurt Bart.

Citaat:

Eerder deze maand publiceerde Tjeerd Blacquière samen met collega's een wetenschappelijk literatuuroverzicht, waarin zij concluderen dat er nog geen hard bewijs is voor een rol van neonicotinen en andere gifstoffen in de massale sterfte en de achteruitgang van bijen. "Dit nieuwe onderzoek uit Science werpt daar zeker een nieuw licht op", zegt Blacquière. "Vooral het onderzoek met de hommels laat zien dat een lage gifdosis, om en nabij een dosis zoals je die ook onder normale omstandigheden op een akker kun tegen komen, een meetbaar effect heeft op hommels".
...
Toch zijn ook de twee artikelen in Science volgens Blacquière nog geen reden om de neonicotinen nu meteen in de ban te doen. "Net als in ons literatuuronderzoek van eerder deze maand zeg ik ook nu nog dat je met goed onderzoek, zoals dit, een verdere brug moet slaan tussen theorie en praktijk. De hommels en bijen uit deze proef hadden bijvoorbeeld geen vrije keus in hun voedsel. Is het misschien zo dat deze insecten in het wild, als ze wél een vrije keus hebben, automatisch niet-vergiftige bloemen opzoeken? Of wordt de kans op problemen in de praktijk domweg kleiner omdat de meeste van de beschikbare bloemen niet giftig zijn?"
...
het college dat over de toelating van die middelen beslist, het CTGB, heeft altijd de mogelijkheid om een middels te herbeoordelen op basis van nieuw onderzoek. Dit soort onderzoek naar hele lage doses zou daar een aanleiding toe kunnen zijn.
...
er is natuurlijk altijd ruimte voor voortschrijdend inzicht."

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door Bart de Coo » wo 04 apr 2012, 12:35

Die vergadering is vanavond en niet morgenavond, maar goed.

Ik ontvang zojuist een mailtje uit Arnhem met daarin een scan van een artikel uit Trouw. Blacqi`ere wordt uitgebreid aan de tand gevoeld. Hij zegt dat de resultaten waar we het hier over hebben inderdaad nieuw licht werpen op de zaak, maar dat er nog steeds veel kritiek te leveren is. Het probleem is dat we moeten proberen om de 'brug te slaan tussen theorie en praktijk': wat in het laboratorium gebeurt, hoeft in het veld niet te gebeuren. Of wat daar is voorgekookt, zoals in het geval van de onderzoeken waar we het nu over hebben, heeft uiteraard zijn weerslag op wat er in de buitenlucht gebeurt. Maar gaat het in de praktijk ook zo als je dat laboratorium er helemaal buiten laat? 'Er is natuurlijk altijd ruimte voor voortschrijdend inzicht,' aldus Tjeerd. We moesten het hoofd maar weer eens koel houden.

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door Bart de Coo » wo 04 apr 2012, 12:35

Onze berichten hebben elkaar gekruist, Albert.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten