Voeren we ze geen vergif???

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
J.Evers
Berichten:90
Lid geworden op:zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie:Nederland
Contacteer:
Voeren we ze geen vergif???

Bericht door J.Evers » zo 08 apr 2012, 21:02

Skinkie schreef:
For immediate release: Thursday, April 5, 2012

Lu and his co-authors hypothesized that the uptick in CCD resulted from the presence of imidacloprid, a neonicotinoid introduced in the early 1990s. Bees can be exposed in two ways: through nectar from plants or through high-fructose corn syrup beekeepers use to feed their bees. (Since most U.S.-grown corn has been treated with imidacloprid since 2005, it’s also found in corn syrup.)
Veel van onze invertsuikers waarmee we inwinteren zijn gemaakt op basis van mais suikers (gekraakt mais zetmeel) is dat al eens onderzocht op sporen van imidacloprid?

Dat zou ook verklaren waarom dat de sterfte landelijk is terwijl imidacloprid niet landelijk in het milieu voor komt.......
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door Jaap v.Popering » zo 08 apr 2012, 21:10

J.Evers schreef:

Veel van onze invertsuikers waarmee we inwinteren zijn gemaakt op basis van mais suikers (gekraakt mais zetmeel) is dat al eens onderzocht op sporen van imidacloprid?

Dat zou ook verklaren waarom dat de sterfte landelijk is terwijl imidacloprid niet landelijk in het milieu voor komt.......
Voert elke imker dan invertsuiker ??

Jaap v P

J.Evers
Berichten:90
Lid geworden op:zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door J.Evers » zo 08 apr 2012, 21:14

Ik heb afgelopen jaar met kristalsuiker van de Lidl ingewinterd, ik heb 42 volken ingewinterd, 4 dood voor de oxaalzuur behandeling in december, daarna nog 8 tijdens de vorst waarvan de meeste op één stand waar ze van het voer af waren geraakt. Die stand vloog begin januari flink op de hazelaar, volken zaten op losse trossen en daarna met -15 tot -20 graden zijn die van het voer af geraakt.

4 volken die ik eind afgelopen jaar in Eindhoven op het dak gezet heb bij een restaurant heb ik hen zelf laten inwinteren met invertsuiker, 3 van de 4 zijn dood en de 4e bestaat nog uit een leggende koninging en een hand vol bijen.

Maar goed, ik pretendeer niet dat ik het weet, ik vraag me dit gewoon af.
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door Nicolas Jacob » do 12 apr 2012, 20:01

Opvallend vind ik dat de bijen de voederramen met invert suiker het laatst opeten.
Ik voer namelijk voor de helft invert en voor de ander helft me biologische rietsuiker van hoge kwaliteit(niet goedkoop, daarom doe ik 50/50).
het rietsuiker is gemakkelijk te onderscheiden in de raten doordat de kleur lichtbruin is. bij de voorjaarscontrole is dan ook die suiker volledig weg.
Daarnaast is bij de inwintering de rietsuiker al in enkele uren volledig opgenomen, terwijl dat bij de invert tot 2 dagen duurt.

Persoonlijk zal ik vanaf dit jaar volledig op rietsuiker overschakelen. de kosten kunnen gedrukt worden door aan groeps aankoop te doen met de vereniging.
Het verschil is voor mij uiteindelijk overduidelijk. daarnaast weet je wat je aan je bijen voedert wat voor mij van heel groot belang is.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door alfa vulgaris » do 12 apr 2012, 23:27

Ik ben erg nieuwsgierig welk merk rietsuiker jij gebruikt.mag in PB.

Volgens mij is het HIGH FRUCTOSE CORN SYRUP.
Is al geïnverteerd en de HMF vorming heeft daar een voorsprongetje,dat kan ook het gif zijn waar je bijen aan kapot gaan,dat spul MOET je koel en niet te lang bewaren!

Erg interessante waarnemingen heren.

Niet te vergeten het meeste suikerbietenzaad schijnt ook een gifcoating te hebben.
Dan kunnen ze wel zeggen kristalsuiker en kristallen zijn 100% zuiver stof,maar waarom is rietsuiker dan bruin terwijl het ook 100% sucrose is? Ik weet het antwoord al hoor :D

Alfa.

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door jomme » vr 13 apr 2012, 00:05

Alfa rietsuiker is toch niet hetzelfde als mais?
@ J. Evers: Volken dood door oxaalzuurbehandeling, wat liep er volgens jou mis? Koningin dood? Ik vermoed dat je concentratie ok was?

vdiesveld

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door vdiesveld » vr 13 apr 2012, 09:42

Vorig jaar mijn eerste volkje invertsuiker gevoerd. Na een kwartier zag ik een paar dode bijen naar buiten gedragen worden. Toen had ik het nog niet echt in de gaten. Na een paar uur (ik moest even weg) enkele honderden dode bijen buiten de kast en op de bodem, exact onder het voergat! Voerbak onmiddelijk weggehaald, gewone opgeloste suiker gegeven. Geen enkel probleem meer. Ze zijn prima de winter doorgekomen gelukkig. Ik heb hier vorig jaar ook al een topic over gestart. Ik gebruik die rotzooi nooit meer.
Groet, Vincent

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door Nicolas Jacob » vr 13 apr 2012, 09:57

Als die invertsuiker niet deugt dan nemen mijn bijen die gewoon niet op.
Ik heb het nog 2 jaar geleden meegemaakt na een week heb ik de voederbak gewoon weggehaald omdat ze het vertikten te aanvaarden.
Daarom pleit ik ervoor dat je je suiker zelf maakt zoals ik dit jaar volledig zal doen.
Het zou te jammer zijn dat je bijenvolken door deze belachelijke oorzaak zou verliezen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door Hans van der Post. » vr 13 apr 2012, 10:25

Nicolas Jacob schreef:[...................]het rietsuiker is gemakkelijk te onderscheiden in de raten doordat de kleur lichtbruin is. bij de voorjaarscontrole is dan ook die suiker volledig weg.
Daarnaast is bij de inwintering de rietsuiker al in enkele uren volledig opgenomen, terwijl dat bij de invert tot 2 dagen duurt.
Persoonlijk zal ik vanaf dit jaar volledig op rietsuiker overschakelen. de kosten kunnen gedrukt worden door aan groeps aankoop te doen met de vereniging.
Het verschil is voor mij uiteindelijk overduidelijk. daarnaast weet je wat je aan je bijen voedert wat voor mij van heel groot belang is.
Je weet dat rietsuiker vuil is! (lichtbruine kleur) [wel gezond voor ons mensen] Dit moet je niet aan bijen voeren. In een winter zonder vorst waar de bijen een paar keer hun endeldarm kunnen legen zou het geen probleem zijn. Maar zitten ze twee a drie maanden binnen zal die bruine verontreiniging in rietsuiker wel eens verkeert kunnen aflopen. (roer!)
Gewoon bieten suiker gebruiken. De goedkoopste suikeraanbieder van een winkelketen.
Gebruik ik al jaren nooit hiermee problemen gehad. :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door Nicolas Jacob » vr 13 apr 2012, 10:33

Alvast bedankt voor de tip Hans !
ik zal dat dit jaar eens uitproberen :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten