Suicidale Bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:
Re: Suicidale Bijen

Bericht door Eddy Geurtsen » do 26 apr 2012, 17:08

Er is nog heel veel behoefte aan water. Als ik uit het raam kijk naar mijn vijver, dan zie ik de bijen af en aan vliegen, ondanks dat er al veel dracht is. Vorige week, kort na een regenbui (als er dus overal vocht voorhanden is) werd er direct weer volop op de vijver gevlogen. In de vijver heb ik een moerasachtig stukje aangelegd, met een paar loopplankjes voor de bijen en het is er dus een drukte van belang.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Suicidale Bijen

Bericht door Hans van der Post. » do 26 apr 2012, 20:32

goeienmoggel schreef:Hoe komt het dat: Bijen op een modderplas van ontsmettingsmiddelen waar ik de grond in de kennel mee reinig komen aanvliegen en er zelfs op landen,[..............]
Het enige wat ik kan bedenken is dat bijen plaatsvast zijn in dracht dus ook water.
-1 Zou het kunnen zijn dat die modderplek er eerder was dan de zondvloed bij jou?
-2 Het ontsmettings middel heeft een stofje wat bijen willen hebben.
Je ziet ze graag op "vuile" plekke water halen.
Eddy Geurtsen schreef:Er is nog heel veel behoefte aan water. Als ik uit het raam kijk naar mijn vijver, dan zie ik de bijen af en aan vliegen, ondanks dat er al veel dracht is. Vorige week, kort na een regenbui (als er dus overal vocht voorhanden is) werd er direct weer volop op de vijver gevlogen. In de vijver heb ik een moerasachtig stukje aangelegd, met een paar loopplankjes voor de bijen en het is er dus een drukte van belang.
Zoals ik al schreef bijen zijn plaatsvast. Die vijver bevat ook stofjes die de bijen willen/nodig hebben.
En in schoon regenwater zit tegewoordig niets meer wat er niet in thuis hoort. Kijk maar om je heen overal beginnen mossen te groeien.
!Hans.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Suicidale Bijen

Bericht door Eddy Geurtsen » do 26 apr 2012, 21:19

Het gevaar voor de waterhaalsters is vooral de wind. Als er veel wind is, verongelukken er veel bijen bij het landen en opstijgen. Maar ja, je kunt ook niet de hele tijd bij de waterplas blijven staan om ze te redden.....

GerbenS
Berichten:21
Lid geworden op:di 12 jul 2011, 21:49
Contacteer:

Re: Suicidale Bijen

Bericht door GerbenS » vr 11 mei 2012, 09:42

Is het bij watergebrek geen optie om met de plantenspuit het volk flink nat te spuiten?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten