mieren

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
grootmentink
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 27 jun 2012, 15:25
Contacteer:

mieren

Bericht door grootmentink » wo 27 jun 2012, 15:38

Dag bijenvrienden,
Ik heb enorme last van de mieren, die met bergen op de dekplank gaan zitten. De drie kasten staan op een eiken balken stelling (7 x 20 cm). Ik heb al een korst vet langs de poten gesmeerd, slaolie, alles gaat maar een paar dagen goed.
Weten jullie nog een wondermiddel wat niet schadelijk is voor bij en honing?? ... behalve de stelling "even optillen" en deze in een bak te zetten met vloeistof??
Iedere dag veeg ik de mieren met eieren eraf, je bent de stal nog niet uit of je zie ze al weer aan komen rennen met een ei.
ideeen zijn welkom.
groet Evert

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: mieren

Bericht door jomme » wo 27 jun 2012, 16:19

Ik heb ook een paar miertjes en eitjes maar nog niet veel.
Er stond hier een tijd geleden iets over koperdraad, de mieren zouden hier niet over willen.(effe zoekfunctie gebruiken)
ik zal alvast eens proberen om koperdraad rond de poten te wikkelen...

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: mieren

Bericht door Arnold » wo 27 jun 2012, 17:24

koper vinden ze inderdaad erg vervelend :) gebruiken het zelf weleens als we last van mieren bij de achterdeur hebben dan leggen we gewoon paar munten van 5 eurocent op de drempel. gewoon enkele stuivers bij je kast leggen of onder het deksel van je kast.

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: mieren

Bericht door zanna » wo 27 jun 2012, 17:36

Ik druppel wat etherische olie van tijm op de dekplaat en dat helpt ook.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: mieren

Bericht door maartenkleijne » wo 27 jun 2012, 17:45

of een takje munt, is ook afdoende, van te voren wel even droog genoeg laten worden dat het niet gaat schimmelen.
gr,
m

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: mieren

Bericht door jjmvaningen » wo 27 jun 2012, 18:18

neutrale vaseline langs de palen (blikje halfords) , of tweezijdig kleefband om de palen (karwei/praxis, ..). groet, jacques

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: mieren

Bericht door semar » do 28 jun 2012, 11:13

grootmentink schreef:Dag bijenvrienden,
Ik heb enorme last van de mieren, die met bergen op de dekplank gaan zitten. De drie kasten staan op een eiken balken stelling (7 x 20 cm). Ik heb al een korst vet langs de poten gesmeerd, slaolie, alles gaat maar een paar dagen goed.
Weten jullie nog een wondermiddel wat niet schadelijk is voor bij en honing?? ... behalve de stelling "even optillen" en deze in een bak te zetten met vloeistof??
Iedere dag veeg ik de mieren met eieren eraf, je bent de stal nog niet uit of je zie ze al weer aan komen rennen met een ei.
ideeen zijn welkom.
groet Evert
de eitjes, zijn waarschijnlijk de coconnen van de popen verschillende soorten oa de grauwe wegmier (meestvoorkomende) spinnen coconen, in de diervoer industrie verkoopt men deze gedroogd als mieren eitjes. Ze doen verder geen kwaad heb dat vroeger toen we nog dekkleedjes gebruiken vaak gehad.

mijn moeder zweert bij afrikaantjes rond het te beschermen object planten.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps heb je een voergat in je dekplank?

grootmentink
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 27 jun 2012, 15:25
Contacteer:

Re: mieren

Bericht door grootmentink » vr 29 jun 2012, 23:12

Hallo allemaal,
dank voor jullie snelle reacties.
Het snelst kon ik eergisteravond al gelijk wat centen en stuivers op de dekplank strooien en al vast een muntplant plukken. Gistermorgen liepen er nog een aantal verdwaasde mieren rond tussen de centen maar vandaag was alles weg. Ik heb er geen mier op gezien. :dance:
De andere kast waarvoor ik de muntplant had geplukt, daar ontbraken de mieren, die kast staat een paar meter van de andere kast vandaan. Ik ben nog niet geheel overtuigt, maar het is in ieder geval hoopvol.
Mijn dank.
groet Evert

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: mieren

Bericht door Wim Joosten » za 30 jun 2012, 10:11

Hallo Evert.

Leuk het resultaat van deze praktijkoplossing weer terug te horen. Blijf ons op de hoogte houden.
Met vriendelijke groet,
Wim

grootmentink
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 27 jun 2012, 15:25
Contacteer:

Re: mieren

Bericht door grootmentink » zo 15 jul 2012, 14:21

Hallo allen,
Koper doet wonderen. Een keer of drie heb ik na de kastcontrole de stuivers niet terug gelegd, en prompt 2 dagen later zat het weer vol met mieren en eieren. Na het wegvegen de stuivers er weer op en de hele week zie je geen mier meer. De mieren hebben wel duidelijk voorkeur voor één kast, want de twee naast staande kasten heb ik er nog geen op gezien.
Gisteren heb ik de stuivers vervangen door een dik koperdraad. Ik mag veronderstellen dat het resultaat hetzelfde is. Zo niet, dan hoor je het nogen anders over en sluiten.
groeten
Evert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 43 gasten