bijen volk volkomen weg

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
kaptijn
Berichten:8
Lid geworden op:ma 29 nov 2010, 21:07
Contacteer:
bijen volk volkomen weg

Bericht door kaptijn » di 11 sep 2012, 21:21

Hallo medeimkers

ik heb even met mijn mond open gestaan bij het open en van een carnicavolk
De kast was gewoon volkomen leeg, geen broed alleen wat donkere raad en een paar bijen die de laatste restjes kwamen roven
Nu heb ik mijn stalletje bij huis en kan elke dag even kijken (of twee of drie keer) :-) of ze een beetje vliegen en wat ze halen
Dit is mijn tweede jaar dus weet ik nogniet zo veel, maar ben aan het leren net als iedereen trouwens of je nu 40 jaar bijen hebt of niet
maar dit had ik even niet verwacht
Bij de laatste inspectie gewoon nog veel broed en de koningin nog gezien
Een tijdje terug had ik wel opeens een dikke laag bruin mul op de varoala liggen
Kijk iedere week wel even op de la
Dit gaat heel gemakkelijk, ik heb kunststofkasten van marc uit belgie en die bevallen mij uitstekend
Maar deze kast is van hout en heb hem meegekregen van de cursus met een heel zachtaardig carnicavolkje
In de andre drie kasten heb ik buckfast
Was al een tijdje aan het voeren voor de winter en zag dat op de vliegplankvan de bewuste kast wel gezeur onder elkaar
roverij op dat volk, daar was ik niet blij mee
geef ze wel net voor donker het voer
een beetje bloemmeel op de bijen gegooid en bekeken welk volk het deed dit volk stond twee plaatjes verder en was niet zo vlot met het leegmaken van de voerbak maar achterna waren ze met twee voerbakken bezig :o plus de honing
deze met de bloemenspuit op de vliegplank nat gespoten daarna was het over een dag gestopt met voeren
maar na het voeren weer gezeur bij de houten kast
Toen deze kast open gemaakt en dan een lege kast vinden is een raar gezicht
weet iemand hoe dit kan? en hoe dit is te voorkomen?
het carnicavolk was gewoon een sterk volk en ik heb geen lege moerdoppen gevonden

groeten kaptijn

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: bijen volk volkomen weg

Bericht door Jaap v.Popering » di 11 sep 2012, 21:53

kaptijn schreef:
Toen deze kast open gemaakt en dan een lege kast vinden is een raar gezicht
weet iemand hoe dit kan?

groeten kaptijn
Het lijkt wel op de verdwijnziekte.Een effectieve behandeling tegen de varroa kan wel eens helpen .

Jaap v P

kaptijn
Berichten:8
Lid geworden op:ma 29 nov 2010, 21:07
Contacteer:

Re: bijen volk volkomen weg

Bericht door kaptijn » di 11 sep 2012, 23:53

Hallo

Die haden ze net achter de rug met mierenzuur
twee weken terug

groeten kaptijn

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijen volk volkomen weg

Bericht door Hans van der Post. » wo 12 sep 2012, 00:20

Hallo medeimkers

ik heb even met mijn mond open gestaan bij het open en van een carnicavolk
De kast was gewoon volkomen leeg, geen broed alleen wat donkere raad en een paar bijen die de laatste restjes kwamen roven
[...........]

Bij de laatste inspectie gewoon nog veel broed en de koningin nog gezien
Een tijdje terug had ik wel opeens een dikke laag bruin mul op de varoala liggen
Kijk iedere week wel even op de la


Wanneer was de laatste inspectie? Als er nu(11-9) geen broed is te zien is is je laatste inspectie drie weken geleden gweest.
Die laag mul is al een teken dat er is geroofd.


[...........]
Was al een tijdje aan het voeren voor de winter en zag dat op de vliegplank van de bewuste kast wel gezeur onder elkaar
roverij op dat volk, daar was ik niet blij mee


[...........]
weet iemand hoe dit kan? en hoe dit is te voorkomen?
het carnicavolk was gewoon een sterk volk en ik heb geen lege moerdoppen gevonden

Bij grote ruring op de vliegplank de vliegopening verkleinen tot doorgang van twee bijen breed!!


Als ik zo je relaas lees lijkt het dat het volk is beroofd en ten gronde is gegaan bijen vermoord en opgeruimd door, wespen?
Bij "bijensterfte"=verdwijning zie je in de kast, gesloten broed en wat ingedroogde larve soms een moer met 25 bijen.
Je moet zeker dode bijen of delen daarvan voor de kast hebben liggen.
Jammer van het carnica volkje!
:?
!Hans.

kaptijn
Berichten:8
Lid geworden op:ma 29 nov 2010, 21:07
Contacteer:

Re: bijen volk volkomen weg

Bericht door kaptijn » wo 12 sep 2012, 02:26

Hallo

ja dat kan wel kloppen drie weken terug gekeken
ik heb geen dode bijen of delen voor de kast gevonden
maar dat ik gisteren op de la keek waren er wel voor het eerst poten en vleugels te zien
Dit zullen waarschijnlijk van de laaste bijen geweest zijn want ik heb er ook op de rug op de vliegplank zien liggen nog wel langzaam zwaaiend met de poten
maar daarvoor niet
ik denk zelf dat ze niet veel weerstand hebben kunnen bieden en dan worden ze natuurlijk beroofd
had de vliegspeet direct al voor de helft dicht gedaan maar niet twee bijen breed

groeten kaptijn

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: bijen volk volkomen weg

Bericht door Jaap v.Popering » wo 12 sep 2012, 08:36

kaptijn schreef:
het carnicavolk was gewoon een sterk volk en ik heb geen lege moerdoppen gevonden

groeten kaptijn
Dan kan ook dit niet kloppen . Ik heb nog nooit gezien dat een sterk volk tot de dood leeggeroofd is , wel zwakke volken .

Een volk wat leeggeroofd is liggen veel dode bijen bij . Wanneer er vrijwel niets meer is en de kast is leeg noemt men dit de ; Verdwijnziekte .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: bijen volk volkomen weg

Bericht door A.A. Staals » wo 12 sep 2012, 09:11

Jaap v.Popering schreef:
kaptijn schreef:
het carnicavolk was gewoon een sterk volk en ik heb geen lege moerdoppen gevonden

groeten kaptijn
Dan kan ook dit niet kloppen . Ik heb nog nooit gezien dat een sterk volk tot de dood leeggeroofd is , wel zwakke volken .

Jaap v P
Zelfs kleinevolkjes b.v. bevruchtingskastjes worden niet leeg geroofd. Volken die geroofd worden mankeert iets aan b.v. eierleggende werkbij of hopeloos moerloos. Voorwaarde is wel dat er niet geknoeid wordt met voer dat lokt roven uit.

ad staals

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijen volk volkomen weg

Bericht door Hans van der Post. » wo 12 sep 2012, 09:13

Jaap v.Popering schreef:
kaptijn schreef: het carnicavolk was gewoon een sterk volk en ik heb geen lege moerdoppen gevonden
groeten kaptijn
Dan kan ook dit niet kloppen . Ik heb nog nooit gezien dat een sterk volk tot de dood leeggeroofd is , wel zwakke volken .
Een volk wat leeggeroofd is liggen veel dode bijen bij . Wanneer er vrijwel niets meer is en de kast is leeg noemt men dit de ; Verdwijnziekte .
Jaap v P
Ja maar Jaap wat jij niet meemaakt kan ook waar zijn. :be2:
En wat is een sterk volk? Iemand zoals Kaptijn net twee jaar bijen kan wel eens een vergissing maken wat een "sterkvolk" is.
!Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bijen volk volkomen weg

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 12 sep 2012, 09:39

Idd is het niet altijd op te maken wat een (zeer) sterk volk is als je nog in een begin stadium verkeerd...(denk maar aan het maken van afleggers en de juiste hoeveelheid bijen die daarbij behoren; lastig inschatten voor beginners).

Niettemin heb ik ook het idee, alles overziend, dat het Carnica volkje te zwak is geweest of in de tussentijd verder verzwakte. Daar komt bij dat de andere volken (grote) buckfast volken zijn. Buckfast telers geven het niet graag toe, maar vanwege hun grote haalcapciatiet kunnen deze bijen ook zeer sterk roven. Carnica's zijn veel zachtaardiger en hebben veel minder de neiging tot roven.
JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: bijen volk volkomen weg

Bericht door Jaap v.Popering » wo 12 sep 2012, 10:00

Het kan allemaal waar zijn maar , Wanneer een volk leeggeroofd is zijn er zeker een groot aantal dode bijen te vinden .

Voor het jaar 2000 kwam het niet voor dat een volk wat doodgegaan was kast ( korf ) helemaal leeg waren . Er waren altijd resten van een groot aantal doodde Bijen te vinden . Of het volk was leeggezwermd , wat ook een mogelijkheid zou zijn wanneer die bruine mul niet op de bodem gelegen had .

Ik zou best een foto van het midden van het broednest willen zien .


Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten