BeeVital Hive Clean

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

BeeVital Hive Clean

Bericht door Alex Mönch » di 23 okt 2012, 16:09

Ik had al een aantal youtube filmpjes bekeken en het zag er goed uit en erg makkelijk in gebruik.
Ben vervolgens op google wezen zoeken naar een Nederlandse verkoper en kwam uit bij imkervakhandel Het Ielgat.
Op aanraden van Tina Pranger van imkervakhandel Het Ielgat ben ik BeeVital Hive Clean gaan gebruiken.
Ze vertelde mij dat haar man,Bert Pranger alleen nog maar dit middel gebruikt om de mijten aan te pakken.
Vroeg haar of hij ook geen mierenzuur behandeling deed aan het einde van het seizoen of oxaal zuur.
Kreeg te horen dat BeeVital Hive Clean voldoende was en verder niks anders.

Dit is het tweede jaar dat ik het nu naar volle tevredenheid gebruik om de varoa onder controlle te houden en het bevalt me uitstekend.
De eerste keer dat ik het toepaste was op een onbehandeld volk in de maand mei.
De volgende morgen lagen er honderden dode mijten op de verlengde vliegplank.
Het volk ontwikkelde zich goed en zag geen bijen met mismaakte vleugels meer.
Ik gebruik het middel vanaf half maart afhankelijk van de temperatuur...mocht het erg koud zijn wacht ik wat langer.
Eenmaal gestart gebruik ik het elke 9 de dag...dit omdat alleen de varoa op de bijen zelf bestreden wordt en niet in het gesloten broed.
Ik pas het alleen toe in het gedeelte met broed,omdat zich hier de meeste mijten bevinden.
Ik ga door met het gebruik totdat ik klaar ben met het inwinteren.(bij mij eerste week september)
Ik pas geen oxaal behandeling toe in de winter.
Geen gedoe meer met verdampers en het openen van de kasten in de winter om nog een laatste oxaalzuur behandeling te geven.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: BeeVital Hive Clean

Bericht door buzzer » di 23 okt 2012, 17:15

Mooi verhaal Alex, ik ben benieuwd wat conservatief imkerend Nederland hier voor commentaar op heeft...... Waar ik benieuwd naar ben is het feit dat je elke 9 dagen de behandeling doet. Volgens mij moet je volk dan toch na 4 a 5 behandelingen behoorlijk varoavrij zijn? In ieder geval een zo lage concentratie dat je wel weer een paar weken je beestjes met rust kan laten. K'heurtweh. :idea:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: BeeVital Hive Clean

Bericht door Oude Essink » di 23 okt 2012, 22:01

conservatief imkerend Nederland
Wat versta jij daaronder temeer omdat wij al vele eeuwen imkeren en pas sinds de laatste kwart eeuw op zoek zijn naar naar een effectieve varoa aanpak.

BAR 1 1 CEL

hennie oes

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: BeeVital Hive Clean

Bericht door semar » wo 24 okt 2012, 10:17

buzzer schreef: ik ben benieuwd wat conservatief imkerend Nederland hier voor commentaar op heeft...... :
die wacht waarschijnlijk af, niet te verwonderen.
Imkeren nederland heeft de jaren van de varoa crisis, al verschillende wondermiddelen voorbij zien komen, en telkens (tot nu toe) was het toch niet het antwoord.

ga ook geen medicijen slikken omdat iemand (die ik verder ook niet kent)dat zomaar roept.
als ik alles geloofde wat er in de imkerswereld rondzingt dan moet ik elke drie maanden metodes aanpassen, of ras en of van kast veranderen. niet zo wonderlijk det men eerst de kat uit de boom kijken

maar maak je daar niet druk als dit het antwoord is dan horen we het vanzelf, een goede metode/middel moet zichzelf verkopen
dus hoe meer hoera verhalen we hier over horen hoe meer mensen het zullen probeeren,en er dus meer hoera geroep zal ontstaan (als het werkt) en dan zul je zien dan gaat men ervoor.
vooralsnog is het een intresante optie om in de gaten te houden.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op wo 24 okt 2012, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: BeeVital Hive Clean

Bericht door m.kolsters. » wo 24 okt 2012, 11:10

Ik gebruik dit ook al 4-5 jaar,prijs 18 euro de halve liter.
Maar ik roep niet zo hard om dat ik in het voor jaar toch minder bijen heb.
Het helpt wel in het voorjaar en zomer, dus minder varoa met de behandeling in het najaar.
Maar het is geen wonder middel, wel in je portemonnee en zeker als je het alle 9 dagen gaat gebruiken.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: BeeVital Hive Clean

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 24 okt 2012, 14:01

Ik ken dit middel wel van naam, maar ik heb eigenlijk nog niet gezien wat er allemaal in zit.
Waar bestaat het uit? Kan iemand dat hier noemen? En is het inpasbaar met de honingoogst?

Zelf heb ik dit jaar Thymovar gebruikt. Er zijn weinig mijten gevallen. Dan kan goed kloppen omdat ik allemaal jonge volken heb opgezet.

JP
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: BeeVital Hive Clean

Bericht door Jaap v.Popering » wo 24 okt 2012, 16:01

Jelte Pieter Dijkstra schreef:, maar ik heb eigenlijk nog niet gezien wat er allemaal in zit.
Waar bestaat het uit? Kan iemand dat hier noemen?



JP
Beevital Hiveclean bevat: water, saccharose, citroenzuur, oxaalzuur, propolis extract en essentiële oliën.

Zie ook

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=b ... blthjYpneA

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BeeVital Hive Clean

Bericht door Alex Mönch » wo 24 okt 2012, 20:07

Ik ga inderdaad komend seizoen het gebruik terug brengen en het niet meer elke 9 dagen geven.Ben hierop gekomen met het oog op her besmetting van darren van andere imkers,die geen bestrijding toepassen gedurende de voorjaars en zomerdracht.
De bijen hebben geen last van deze negen daagse douche.


http://www.bee-vital.com

De werking berust op de dodende werking van oxaalzuur(oxaalzuur kristallen hangend aan de bijenvacht en op de raten) in kombinatie met andere ingredienten zoals propolis en citroenzuur om het poets gedrag te stimuleren en de leef omgeving van de mijt dusdanig te verstoren dat deze van de bijen vallen.....bij een volledige gaasbodem liggen ze dus meteen buiten de kast en worden door mieren en andere vleeseters opgeruimd :D bij een dichte bodem zullen de doden door de bijen naar buiten geknikkerd worden,zoals ik na het eerste keer gebruiken zag.Ik kon mijn ogen niet geloven hoeveel er op de verlengde vliegplank lagen.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... XNwe-zOtaE#!
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op wo 24 okt 2012, 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: BeeVital Hive Clean

Bericht door Alex Mönch » wo 24 okt 2012, 20:19

Het is een biologisch middel en bij juiste toepassing in de broedkamer/s volledig veilig en je kunt het dus gebruiken terwijl de bijen de honingkamers vullen.
Dit was voor mij ook een belangrijk punt om het te gaan gebruiken.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: BeeVital Hive Clean

Bericht door buzzer » wo 24 okt 2012, 20:35

Oude Essink schreef:
conservatief imkerend Nederland
Wat versta jij daaronder temeer omdat wij al vele eeuwen imkeren en pas sinds de laatste kwart eeuw op zoek zijn naar naar een effectieve varoa aanpak.

BAR 1 1 CEL

hennie oes
Ja, dat had eeuwen geleden ook geen zin....... :whistle: Maar mijn bedoeling was om even de symbolische knuppel te werpen, het geen lukte!
Afbeelding
Alle begin is (bij) zonder honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten