Oxaalzuurbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Kroese » di 25 dec 2012, 22:27

Ik heb de temperatuur-grafiek eens bestudeert.

Vrijdagnacht op zaterdag gaat de temperatuur licht onder het vriespunt.
Voor mij is dit de gelegenheid om Zaterdag in de ochtend 0 tot +5 graden, alle volken te gaan druppelen.
De andere nachten liggen om de + 5 graden, en de dag temperaturen tussen de 7 en 10 graden liggen, ook zaterdag middag.

Mede omdat het nu een paar dagen 11-12 graden is geweest, en de kans bestaat dat moeren broed zijn gaan inleggen.

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door p.zwartepoorte » wo 26 dec 2012, 14:28

ik zou vrijdag eens kijken of het koud is voor oxaal te druppelen anders ben ik bang dat het laat is
paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Kroese » wo 26 dec 2012, 17:40

Niets is veranderlijker dan het weer.
Het temperatuur verloop geeft nu aan dat het vrijdagmorgen + 2-3 graden is.
De nacht temperatuur van Vrijdag op Zaterdag is 8-10 graden.
Dus ik ga nu Vrijdag ochend druppelen.

johannes
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 19 aug 2007, 08:50
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica+Buckfast
Locatie: z.o. Drenthe
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door johannes » wo 26 dec 2012, 19:05

Hier in het noordoosten hebben we zo'n anderhalve week geleden 'n koudegolf gehad.
Met temperaturen van ongeveer 1 á 2 graden plus 'n stevige oosten wind.
Daar heb ik gebruik van gemaakt,van de 10 volken was er 1 waar zo'n 12 tot 15 mijten per week vielen,de overige
9 volken maar 1 of 2 in 'n week. Ik heb alleen dat ene volk behandeld en voor extra controle ook 1van de andere volken.
Na een week de gevallen mijten geteld, het eerste volk ongeveer 150 en het tweede volk 7 .
Dat betekend dat de overige 8 volken de zure regen bespaard blijft.
Het besmette volk zat tot juli in 'n korf maar of dat er iets mee te maken heeft weet ik niet.

vriendelijke groeten Johannes.

1bontebij
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 09 nov 2011, 20:44
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door 1bontebij » wo 26 dec 2012, 20:24

Bespaar gerust "de zure regen". Ik heb me in het verleden jaren lang mooi verkeken aan de natuurlijke mijtenval.
Het zal best een aardige indicatie geven. Maar het kan ook een verkeerd beeld geven! Bij verdampmethode [ maar gebruik gerust druppelmethode, want even goed ] bleek bij mijn volken altijd weer dat er dan toch enkele zwaarder besmette volken tussen zitten dan de onderleggercontrole deed vermoeden!
Nu "bespaar" ik me de tellingen en behandel altijd alle volken! Ik heb vijftig volken in de winter en al jaren geen wintersterfte. Ook Mari van Eersel heeft zich in een artikel in BIJEN al eens kritisch uitgelaten over tellingen.
Het tellen kost heel veel tijd en de diagnose kan er makkelijk naast zitten. Zeker in zomer en herfst is de telling vaak niet wat het lijkt!!
Geloof mij, een goed volk verdraagt het beetje zuur van een behandeling heel goed, en dan heb je bovendien zekerheid
[ mits er geen gesloten broed is / was ]. Let wel druppelen mag maar 1 keer.
En als je dan toch bezig bent... een mooie schone start voor alle volken. En dan maar hopen dat je "collega's" dat ook doen.

Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Bjorn » do 27 dec 2012, 14:12

De meeste imkers spreken over oxaalzuur druppelen , dit zou volgens de literatuur maar 1 x per bijencyclus mogen (verschil zomer vs winterbijen).
Met de huidige temperaturen zitten de bijen los in de kast en lijkt me oxaalzuur verdampen een volwaardig alternatief.
Dat het minder belastend is voor de bijen en even efficient (ook volgens de literatuur)is dan mooi meegenomen.
Dus waarom wachten op die koude temperaturen terwijl er waarschijnlijk meer en meer broed wordt aangezet.

Het verdampen van oxaalzuur wordt blijkbaar meer toegepast in Duitsland / Oostenrijk dan bij ons (België/Nederland).


grtz Bjorn

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door p.zwartepoorte » do 27 dec 2012, 14:59

Niet iedereen kan verdampen want als je kunstofkasten hebt (segerberger ) dan moet je wel drupppel
En heb je houten kasten dan kan het wel maar echt gezond is het niet
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Bjorn » do 27 dec 2012, 15:05

p.zwartepoorte schreef:Niet iedereen kan verdampen want als je kunstofkasten hebt (segerberger ) dan moet je wel drupppel
En heb je houten kasten dan kan het wel maar echt gezond is het niet
Paul
Ik heb segebergerkasten (aangepast zodat de bijenruimte bovenaan zit) en ik verdamp oxaalzuur langs boven. Geen enkel probleem !!
Je moet natuurlijk wel zien dat je de oxaalzuurdamp in brengt met een een kunststof slangetje.

Ik gebruik tijdens het verdampen wel de nodige persoonlijke bescherming uiteraard.

grtz Bjorn

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door p.zwartepoorte » do 27 dec 2012, 15:10

Oke dan Wat heb je aan gepast ? En je hebt zeker een ding gebouwt om de dampen door een slangetje te blazen ?
Foto's ?
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Bjorn » do 27 dec 2012, 15:44

Dit is de oxaalzuurverdamper die ik gebruik , het "plaatje" is afgewerkt met tochtband en past op mijn voederopening van mijn dekplank.

Via de gasbrander wordt het oxaalzuurpoeder opgewarmd tot zijn gasfase en wordt via het kunststof slangetje en het plexi plaatje tot in de kast gebracht.
oxaalzuurverdamper.jpg
PS: Ik ben slechts gebruiker van het toestelletje( dus geen eigen creatie ), maar blijkt zeer efficient te zijn.

grtz Bjorn

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten