Oxaalzuurbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jaap v.Popering » do 27 dec 2012, 15:51

Ook dit is een mogelijkheid .

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ehandeling

Jaap v P

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door alfa vulgaris » do 27 dec 2012, 16:59

Hmm moet stiekum dus.

Ben wel benieuwd hoe warm die damp wordt eigenlijk,ofwel hoe warm moet deze blijven zodat het oxaaldihydraat niet rijpt.

Iemand ervaring?

Lijkt me wel leuk om zo'n ding zelf te knutselen.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Kroese » do 27 dec 2012, 17:52

Bjorn schreef:De meeste imkers spreken over oxaalzuur druppelen , dit zou volgens de literatuur maar 1 x per bijencyclus mogen (verschil zomer vs winterbijen).
Twijfelachtig, ik heb met mijn proeven sommige volken een maand later nog een keer gedaan. Ik heb er geen schade van gezien. Lijkt me een beetje een ingeburgerd verhaal.
Aan de andere kant waarom zou je ze onnodig pesten, als het niet nodig is.
Maar dat geld ook voor verdampen. Al het houtwerk zijn dan ook wit van de kristallen, wat doet dat dan op je vingers in het voorjaar? Of is het dan wel door de bijen opgeruimd?
Met de huidige temperaturen zitten de bijen los in de kast en lijkt me oxaalzuur verdampen een volwaardig alternatief.
Sorry, Met respect, maar dat is echt onzin. Ik heb vanavond tegen schemer al 12 volken gedruppeld. Ze zaten sterk 1 volk van 7 ramen, de rest 8-10 ramen bijen, die zachtjes bewogen, maar niet opvlogen, omdat het licht schemerig was. Het druppelen ging van een leien dakje. Morgen ochtend doe ik de rest van de volken doe ik morgen vroeg, het wordt rond het vriespunt komende nacht.
Een uitgelezen kans om het te doen voor evt nieuw broed gaat sluiten.
Dat het minder belastend is voor de bijen en even efficient (ook volgens de literatuur)is dan mooi meegenomen.
Dus waarom wachten op die koude temperaturen terwijl er waarschijnlijk meer en meer broed wordt aangezet.
Het is dus nauwelijks belastend voor de bijen, ik zie er geen schade van.
Het verdampen van oxaalzuur wordt blijkbaar meer toegepast in Duitsland / Oostenrijk dan bij ons (België/Nederland).
grtz Bjorn
Druppelen is veel makkelijker, geen apparatuur, branders, accu's nodig, omgebouwde kasten of bodems, en ook totaal geen gevaar zoals inademen bij verdampen van de gevaarlijke dampen, zeer slecht voor je nieren volgens zeggen.
En het gaat gewoon zeel snel, 1 minutt per volk.
Ik hoef geen verdamper af te laten koelen, 5-10 minuten uit de buurt te blijven, enzv enzv.

Groet,
Hennie....

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door alfa vulgaris » do 27 dec 2012, 18:13

Inademen is slecht voor de longen zoals elke zure damp.
Ik denk eer je zoveel hebt ingeademt dan de nieren er last van krijgen ben je al uit de tijd vrees ik.

Er schijnt zelfs een bepaald dieet te zijn van een amerikaanse colonel die beweerd dat het hoog houden van de oxaalzuurconcetratie in je lichaam er voor zorgt dat je geen kanker krijgt of er zelfs van kan genezen.Een soort natuurlijke chemotherapie.


ZIt wel wat in dat druppelen uiteindelijk praktischer is.

Toch zie ik ook een voordeel van verdampen dat je het meerdere malen kan toepassen,maar ja zijn de meeste volken meer dan 2 weken broedloos kan ik mezelf afvragen,waarschijnlijk niet,dus of dat voordeel te behalen valt.
Een enorm gesodemieter zo'n installatie optuigen idd.

Nog steeds benieuwd hoe warm die damp het volk ingaat.
Boven de 50 gr/C,en dat zal wel,krijg je mij daar niet aan.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Kroese » do 27 dec 2012, 18:26

alfa vulgaris schreef:Inademen is slecht voor de longen zoals elke zure damp.
Ik denk eer je zoveel hebt ingeademt dan de nieren er last van krijgen ben je al uit de tijd vrees ik.
Wat dacht je van huid contact op de kristallen?
Er schijnt zelfs een bepaald dieet te zijn van een amerikaanse colonel die beweerd dat het hoog houden van de oxaalzuurconcetratie in je lichaam er voor zorgt dat je geen kanker krijgt of er zelfs van kan genezen.Een soort natuurlijke chemotherapie.
Allemaal maar Rabarber gaan eten.
Toch zie ik ook een voordeel van verdampen dat je het meerdere malen kan toepassen,
Is dat niet ook zo'n ingeburgerd verhaal?? Waar staat dat?

Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Bjorn » do 27 dec 2012, 19:36

Henny ,

ik wil niet beweren dat oxaalzuur verdampen beter is dan druppelen , het is gewoon een alternatief.
Ik Imker nog niet lang genoeg om uit ervaring te spreken dus doe ik maar wat ik geleerd heb.
De tijd zal het uitwijzen , hopelijk komt er nog een wonder middel dat ons definitief verlost van die vervelende mijt en zijn bijhorende virussen.

Alvast veel Imkerplezier in 2013 aan iedereen ,met veel meningsverschillen als Imker,waar we van elkaar kunnen leren , maar allen met hetzelfde doel , goed doen voor onze bijen.

Grtz Bjorn

Ligustica
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 okt 2012, 19:24
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Ligustica » do 27 dec 2012, 20:54

De heer Kroese schrijft:
Is dat niet ook zo'n ingeburgerd verhaal?? Waar staat dat?

Dat staat hier beste heer: :be5:
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ehandeling

Noch Bjorn, noch ik hebben dit verzonnen!

Hier de text:
Verdampen met een verdamper
dit is in Nederland NIET toegestaan
moet worden uitgevoerd terwijl de meeste bijen binnen zijn en de buitentemperatuur niet lager is dan 2°C.
In november - december. Indien er dan na de behandeling sprake is van een hoge mijtenval (meer dan 1000 mijten) dan kan de behandeling probleemloos na 2 weken nog eens worden herhaald.
[/color]

Wat mij eigenlijk veel interessanter lijkt is te weten:
-- Doodt een oxaalzuur behandeling ook de eitjes van de varroa mijten, misschien wel in het mogelijk open broed?? Of dood de behandeling alleen de volwassen mijten?
-- Een oxaalzuur behandeling mag dan weliswaar maar 1 keer, maar het volgende jaar krijgt die zelfde koningin weer een scheutje. Als het oxaalbehandelen maar 1 maal tijdens een volk leven mag, hoe verhoud zich de tweede behandeling bij die koningin van vorig jaar December die nog steeds in dat volk zit.??
-- Als verdampen "probleemloos" een tweede keer kan, zoals op Imkerpedia staat, ligt verdampen voor de hand om echt van de varroa af te komen :roll:

1bontebij
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 09 nov 2011, 20:44
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door 1bontebij » do 27 dec 2012, 21:35

Hallo alle van de oxaaldiscussie,
Wildplassen mag ook niet, wat doen jullie als je een dag in de bijen werkt in de natuur?
Voor "verdampen" is het nooit de moeite geweest om toelating te vragen omdat er niets aan die toelating te verdienen valt.
Het is dan ook niet officieel toegelaten. Verder willen ze het ook niet officeel toestaan omdat het wat minder veilig is.
Het is gewoon veilig als je precies te werk gaat en je verstand erbij gebruikt.
Jaren geleden heb ik overigens wel een instructie gehad voor het gebruik van de varroxverdamper nota bene op de Ambrosiushoeve van o.a. Tjeerd, een officiele bijenkomst op een officiele plek, toen nog onderzoekslokatie van het Nederlandse bijenondrzoek. Dus laten we niet zo moeilijk doen en er veilig mee om gaan.
Mondkapje altijd op tijdens de behandeling, veiligheidsbril en handschoenen dragen. Gebruik de Varroxverdamper die is veilig. Voor Segebergers met wanderbodems, heb ik een onderzetstuk gemaakt dat door de kast te kantelen eronder geschoven kan worden. Een soort lade met gaas erover, met op de lade-randen brede tochtband voor het afsluiten. In die lade een gleuf om de verdamper er in te schuiven. De Segeberger bodems hebben bij mij reeds metaal gaas, dus er gaat echt niets smelten hoor.
In de gebruiksaanwijzing van de "Varrox" staat dat er na 8 dagen weer opnieuw verdampd kan worden.
Ik heb het zelf vaker de volgende week, zelfde dag, weer gedaan.
En Dan nog: Druppelen moet eigenlijk bij een lagere temperatuur niet voor het anders opvliegen van de bijen! of zo.
Nee, het gaat om de opname van de suikeroplossing. De bijen moeten compact zitten zodat niet vele druppeltjes gewoon afrollen en onder de tros gewoon weglopen!!!
De bijen geven het opgenomen zure goedje door aan elkaar en ook dat gebeurd beter als er een wintertros is. Let wel de bijen nemen het zuur ook op als voedsel en ze worden bij twee keer behandelen zelf te zuur en leggen het loodje of vliegen weg bij te warm weer! Je ziet het niet dat het slecht is, en het is de best verklaarde VERDWIJNziekte. Je moet zelf maar weten maar toch liever niet promoten het druppelen te herhalen, toch een beetje sneu voor beginners

Groeten 1bontebij

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Kroese » do 27 dec 2012, 23:53

Bjorn schreef:Henny ,

ik wil niet beweren dat oxaalzuur verdampen beter is dan druppelen , het is gewoon een alternatief.
Ik Imker nog niet lang genoeg om uit ervaring te spreken dus doe ik maar wat ik geleerd heb.
Je praat dus dan niet uit ervaring, maar na wat je geleerd hebt, goed hebben we allemaal zo gedaan.
Maar pas op met uitlatingen, daarom schreef ik ook "wie zegt dat o.i.d."
Ik heb er wel praktijk ervaring mee. Maar dan nog kun je nog steeds fouten maken.
De tijd zal het uitwijzen , hopelijk komt er nog een wonder middel dat ons definitief verlost van die vervelende mijt en zijn bijhorende virussen.
Vergeet dat maar.
Alvast veel Imkerplezier in 2013 aan iedereen ,met veel meningsverschillen als Imker,waar we van elkaar kunnen leren , maar allen met hetzelfde doel , goed doen voor onze bijen.

Grtz Bjorn
Dat van elkaar ervaringen leren is in dit geval erg belangrijk, om te voorkomen dat er schade ontstaat.
Dat zou jammer zijn.
Laatst gewijzigd door Kroese op vr 28 dec 2012, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Kroese » vr 28 dec 2012, 00:15

Ligustica schreef: Dat staat hier beste heer: :be5:
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ehandeling
Laat dat heer maar weg, daar voel ik me niet lekker bij.
Maar zo'n referentie is al beter, maar voel je niet aangevallen, dat is mijn bedoeling niet.
Er wordt zo veel nagesproken, dat het vanzelf waar wordt. Albert zal die uitspraak wel ook weer nagezocht hebben voor hij dat plaatst in Imkerpedia.
Net zo dat je maar 1 keer mag druppelen in een bijen leven(zomer 9 weken) (winter 6 maanden)
Ik heb de ervaring dat ik het in de winter na 4 weken op enkele volken nog een keer heb gedaan zonder merkbare schade.
Waarom mag je met "beevital" wel vaker in een bijen leven behandelen, is deze concentratie zwakker? en dan bedoel ik niet alleen minder Ml, maar oxaal percentage in die oplossing.
Hier zit ook als hoofd bestanddeel oxaal in.
Wat mij eigenlijk veel interessanter lijkt is te weten:
-- Doodt een oxaalzuur behandeling ook de eitjes van de varroa mijten, misschien wel in het mogelijk open broed?? Of dood de behandeling alleen de volwassen mijten?
-- Een oxaalzuur behandeling mag dan weliswaar maar 1 keer, maar het volgende jaar krijgt die zelfde koningin weer een scheutje. Als het oxaalbehandelen maar 1 maal tijdens een volk leven mag, hoe verhoud zich de tweede behandeling bij die koningin van vorig jaar December die nog steeds in dat volk zit.??
-- Als verdampen "probleemloos" een tweede keer kan, zoals op Imkerpedia staat, ligt verdampen voor de hand om echt van de varroa af te komen :roll:
Ik weet zeker dat Mierenzuur larven doodt, maar of 3% oxaal/water in de zomer ook broed beschadigd kan ik niet beantwoorden. Ik sproei niet over broed. Alleen mijn schudzwermen besproei in in de zomer.
Ik vermoed dat de 3% concentratie veel minder belastend/sterk is dan een MZ behandeling, maar dat is gissen.
Het lijkt me niet dat de koningin in de winter met oxaal/suiker gevoerd wordt, en vermoed dat die er geen schade van ondervind.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten