Oxaalzuurbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door HeHo » zo 27 jan 2013, 10:24

Jelte vraagt

Maar denk je dat Thymovar niet goed werkt?

http://www.imkerverein-oldenburg.de/upl ... umeier.pdf

groetjes Henk

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door HeHo » zo 27 jan 2013, 11:39


Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 27 jan 2013, 12:01

Je haalt de boel door elkaar.
Ik gebruik 5Ml per straatje en dan 37Gram op een liter 1:1 suiker. lees nog maar eens terug.
Ik ben idd wat later ingehaakt...en heb 'het middendeel van de discussie' niet gelezen. Was een beetje dom :lol: .
Niettemin het zit er nu in en ik krijg het er toch niet meer uit. Vooral bij de wat wat jongere volken kan het denk ik wel een probleem zijn; de grote volken zullen het wel overleven, die zijn wat robuuster. De concentratie was natuurlijk wel hetzelfde, echter hebben ze de dubbele hoeveelheid gehad.

Hennie zou jij de in rood bijdrage willen aanpassen??? Ik kan me voorstellen dat ook andere mensen in de war hierdoor kunnen raken.

gr
JP

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Leo van der Heijden » zo 27 jan 2013, 12:30

Op 26 jan. schreef Jelte citaat: “ Thuis alles keurig afgewogen en en verder au bain marie verwarmd ter plaatste. “
In de informatie van P.Aumeier over varroa bestijding,
http://www.imkerverein-oldenburg.de/upl ... umeier.pdf
staat duidelijk de waarschuwing: “Oxalsäurelösung muss nicht erwärmt werden.”
Waarom heb je de druppelvloeistof verwarmd? Of moet ik vragen, hoe warm heb je de vloeistof gemaakt? Ik kan me voorstellen dat als je het te warm maakt er al teveel oxaalzuurdamp ontstaat bovendien zal een vloeistof van 35 graden op een bijentros van 10 graden ook een flinke temperatuurschok teweeg brengen. Persoonlijk gebruik ik een temperatuur van ongeveer 15 graden. Als je dan druppelt zal het nog wel iets afkoelen waardoor de temperatuur van de druppelvloeistof gelijk zal zijn aan de wintertros zonder broed. Dat lijkt mij beter. Zo doe ik het en heb er goede ervaring mee.

Groet LEo.
Met viendelijke groet,
Leo.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door alfa vulgaris » zo 27 jan 2013, 12:49

Nu niet met flauwe smoesjes komen Dijkstra.
Gewoon grif toegeven dat je onzorgvuldig te werk bent gegaan.

:twisted:

Om mezelf even de hemel in te prijzen: :hand:
ik ben minstens 3 á 4 weken regelmatig met studie bezig geweest m.b.t. tot de oxaaldruppelmethode waarbij ik minstens 15 bronnen heb geraadpleegd in binnen en buitenland voor ik m'n bijen heb overgoten met zuur.

Ik durf te wedden dat je het artikel van de methode van Aumeier niet eens gelezen hebt.
OPLETTEN :!:

Dat halve gedoe van iedereen altijd.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 27 jan 2013, 13:06

Waarom heb je de druppelvloeistof verwarmd? Of moet ik vragen, hoe warm heb je de vloeistof gemaakt? Ik kan me voorstellen dat als je het te warm maakt er al teveel oxaalzuurdamp ontstaat bovendien zal een vloeistof van 35 graden op een bijentros van 10 graden ook een flinke temperatuurschok teweeg brengen. Persoonlijk gebruik ik een temperatuur van ongeveer 15 graden. Als je dan druppelt zal het nog wel iets afkoelen waardoor de temperatuur van de druppelvloeistof gelijk zal zijn aan de wintertros zonder broed. Dat lijkt mij beter. Zo doe ik het en heb er goede ervaring mee.
Ik heb me toch niet goed ingelezen (blijkt achteraf). Het had beter gemoeten.

Waarom? Omdat het bijv in dit fimpje staat: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _druppelen. Ook in andere filmpjes heb ik het gezien.

Het was echt zeer koud (vroor) en ik heb in de buitenlucht de oplossing gemaakt (dus koud demi-water + suiker + oxaalzuur) au bain marie. Au bain marie was een plastic emmer met heet geiserwater en daarin weer een plastic emmertje. De au bain marie koelde zeer snel af en de oplossing is nooit echt erg warm geworden. Ik heb helaas niet gemeten :( . Maar aangezien ik koud demi-water heb gebruikt zal de oplossing op zijn hoogst iets van 25 C zijn geweest bij aanvang. Bij mijn tweede stand.. (15 min. rijden; onderweg niet au bain marie verwarmd) zal de oplossing nog kouder zijn geweest.
De bijen vlogen nauwelijks op en eenmaal toegediend waren de bijen natuurlijk wel iets actiever...maar verder nog steedsrustig. Per volk vlogen 2 a 3 bijen de sneeuw in. Dat was alles.

gr.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op zo 27 jan 2013, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 27 jan 2013, 13:14

Nu niet met flauwe smoesjes komen Dijkstra.
Gewoon grif toegeven dat je onzorgvuldig te werk bent gegaan.
Idd. Zie ook vorig bericht. Ik geef het grif toe. Het had beter gemoeten. Ik heb me niet voldoende ingelezen.
Er is veel (soms tegenstrijdige) informatie.
Deze zomer zal ik het weer gaan gebruiken en dan ben ik vast beter in gelezen: waarschijnlijk meer ervaren in de methode en dan met de goede dosis :be9: .

gr
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door alfa vulgaris » zo 27 jan 2013, 13:21

Je beesten verdienen het beste.
Uiteindelijk heb je jezelf ermee te pakken.

Boodschap is wel over gekomen geloof ik,ik kon het niet laten m'n de emoties te tonen.

Groeten en sterkte ermee,
Alfa.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 27 jan 2013, 13:44

He Alfa,

niet te dramatisch worden :wink: .
Zo sterk was de concentratie ook weer niet...
Ik zal van de week kijken en ik laat hetjullie weten.

gr
JP

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Leo van der Heijden » zo 27 jan 2013, 13:45

Beste Jelte,

Ik heb de emmer met warm water in het filmpje van Hennie Kroeze gezien als een methode om te voorkomen dat de druppelvloeistof bevriest. Toen je melde dat je het verwarmt had was ik bang dat je het te heet had gemaakt. Na je toegeliching van wat je gedaan hebt verwacht ik dat het met de temperatuur wel meegevallen zal zijn. Laten we het voor de lezers duidelijk maken dat de vloeistof niet mag bevriezen en dat bij verwarmen van de druppelvloeistof niet wordt bedoeld dat je het warmer maakt dan 15 graden. 15 graden voelt met de hand, bij vriezend weer, al snel als handwarm aan maar is zeker geen 37 graden. Oxaalzuur granulaat ook nooit bij de hete suikeroplossing doen. Er vormt zich dan gelijk een stevige oxaalzuurdamp. Eerst de suikeroplossing laten afkoelen.

Groeten Leo.
Met viendelijke groet,
Leo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten