Oxaalzuurbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Albert Stoter » zo 27 jan 2013, 14:09

Leo van der Heijden schreef:Ik heb de emmer met warm water in het filmpje van Hennie Kroeze gezien als een methode om te voorkomen dat de druppelvloeistof bevriest.
Hallo Leo,

Ik heb je indertijd eens het internetadres gegeven waar je dat filmpje kon downloaden. Het (eventueel zelf aan te passen) ondertitelingsbestandje heb ik je toen ook gestuurd.

Wellicht dat je dat filmpje op de door jou gegeven cursussen nu meestal bekijkt zonder die (of met een aangepaste) ondertiteling, maar in die "originele" ondertiteling (zoals nog steeds gebruikt op Imkerpedia) wordt duidelijk vermeld dat het gebeurt om de oplossing lauw-warm te houden.

Doelstelling: de warmte van de tros zo dicht mogelijk benaderen. Dus zo min mogelijk een temperatuur-schok tussen oxaaloplossing en tros.

Verbeterpunt: ik zal deze doelstelling even expliciet op Imkerpedia vermelden.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 27 jan 2013, 14:35

Hoi Leo en Albert,

Kijk zo komen we er wel met zijn allen...

Ik had nog ergens op youtube een filmpje gezien waarop er ook au bain marie werd verwarmd (in een emmertje).
Ik had beter thuis de suikeroplossing kunnen maken.
Waarom ik ook au bain marie wilde verwarmen was dat ik anders bang was dat ik de suikeroplossing niet voldoende kreeg opgelost (en ook de oxaalzuur). En dat was ook wel zo, want ik heb flink lopen roeren om alles goed opgelost te krijgen.
Ik heb een 60 ml spuit gebruikt. Dat drubbelt niet echtgoed, maar er komt een miezerig straaltje uit. De spuit voelde lichtjes handwarm aan.

gr
JP

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Leo van der Heijden » di 29 jan 2013, 23:34

Beste Albert,

Ik gebruik het filmpje inderdaad nog steeds een keer per jaar met ondertiteling. Gezien de opmerking van Pia Aumeier waarschuw ik de cursisten voorzichtig te zijn met deze "opwarming" van de vloeistof. Je schrijft
Doelstelling: de warmte van de tros zo dicht mogelijk benaderen
De temperatuur van tros zonder broed is rond de 10 graden. Echt lauwwarm (> 20 graden) moet de vloeistof niet zijn. Het temperatuurverschil wordt dan te groot en de kans ontstaat dat zich oxaalzuur damp in de fles vormt. Deze damp kan gevaarlijk zijn als je de fles opent. Het is menselijk om de bijen menselijke behoefte aan te meten. Ik weet niet of de bijen daar wel behoefte aan hebben.

Jelte, je bent er nu zelf achter gekomen maar de suiker thuis oplossen, eventueel in warm water, gaat een stuk makkelijker. Pas als de oplossing is afgekoeld de oxaalzuur erbij doen. Bij een spuit kan je ook wat druk uitoefenen op de "zuiger"zodat de vloeistof er makkelijker uit druppeld (spuit). Het is tenslotte een injectiespuit. Als alles goed is opgelost dan druppelt dit erg makkelijk. Ik weet natuurlijk niet wat voor spuit je had maar kan het zijn dat er een klontje oxaalzuur voor of in het gaatje heeft gezeten?
Met viendelijke groet,
Leo.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Kroese » wo 30 jan 2013, 00:08

Leo van der Heijden schreef:Pas als de oplossing is afgekoeld de oxaalzuur erbij doen. Bij een spuit kan je ook wat druk uitoefenen op de "zuiger"zodat de vloeistof er makkelijker uit druppeld (spuit). Het is tenslotte een injectiespuit. Als alles goed is opgelost dan druppelt dit erg makkelijk. Ik weet natuurlijk niet wat voor spuit je had maar kan het zijn dat er een klontje oxaalzuur voor of in het gaatje heeft gezeten?
Nog beter is om het oxaal poeder in 50ml lauw water op te lossen. tot er geen bezinksel meer te zien is. Dan bij de 950Ml suiker oplossing toevoegen. Als je het poeder zo in de suiker oplossing doet, kun je inderdaad klontvorming krijgen, en daardoor een slecht gemengd mengsel.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 jan 2013, 00:17

Bij een spuit kan je ook wat druk uitoefenen op de "zuiger"zodat de vloeistof er makkelijker uit druppeld (spuit). Het is tenslotte een injectiespuit. Als alles goed is opgelost dan druppelt dit erg makkelijk. Ik weet natuurlijk niet wat voor spuit je had maar kan het zijn dat er een klontje oxaalzuur voor of in het gaatje heeft gezeten?
Tja ik heb een standaard spuit (60 ml) genomen die in labo's bij tientallen per dag worden weggegooid. Dat spuiten was geen probleem. Wat ik eerder geloof ik schreef: er kwamen geen druppeltjes uit maar een straaltje (zo snel ging het).
Ik zag nog een beetje bezinksel op de bodem van mijn emmertje liggen (suiker?). Toen heb ik met de spuit een paar krachtig 60 ml opgezogen en weer keihard in de oplossing gespoten. Toen was dit ook opgelost.

Ik had van te voren alle oxaalzuurpoeder fijn gemaakt en heb totaal geen last gehad van klontervorming.
Ben erg benieuwd wat er is gevallen aan mijten. Ik zal komende dagen kijken.

Hoe lang blijft een 3.5 oxaalzuuroplossing ok (dus zonder suiker)? Ik had er eentje staan van 2 jaar maar die heb ik maar weggegooid vandaag. kan je dit testen?
JP

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Albert Stoter » wo 30 jan 2013, 12:06

Leo van der Heijden schreef:Pas als de oplossing is afgekoeld de oxaalzuur erbij doen.
Dat is precies hoe ik het ook doe, maar de vraag blijft dan natuurlijk hoe koel is afgekoeld? Daar geeft ook Pia in de door jou naar voren gebrachte PDF geen precies antwoord op. Impliciet lijkt het dat ze bedoeld dat de oplossing gewoon koud moet zijn (wat dat dan ook is). Ik zou graag willen weten waar deze aanbeveling op is gestoeld. Of is dit slechts haar mening?

Zo stelt ze ook ergens in die PDF dat open broed het succes van de oxaalbehandeling vermindert. Waar is dat op gestoeld? Het is me bekend dat open broed zelf onder de oxaalbehandeling leidt (zie de reeds eerder door mij gemelde voetnoot), maar de varroa wordt wel degelijk (ook) effectief bestreden. Maakt ze daar dus een denkfout? Ik denk het wel, aangezien we weten dat de varroa de broedcel pas betreedt vlak voordat deze gesloten wordt.

Ik ga zelf bij het verwarmen van het suikerwater dus tot lauwwarm, en ik heb na (of gedurende) het daarin oplossen van het oxaalzuur nooit iets van damp gemerkt. Ook zie ik de damp niet als de oplossing later buiten komt (terwijl ik altijd bij temperaturen onder nul bestrijdt, en je eventuele dampwolkjes dan anders echt wel zou moeten zien).

Lauw-warm dus om zo min mogelijk een schrikreactie bij de op de wintertros zittende bijen te weeg te brengen.

Dit jaar heb ik de oplossing overigens niet 'au bain Marie', maar in een paar doeken gewikkeld om te grote afkoeling te voorkomen. Ik heb de bijenstal achter het huis staan, en ik ben binnen de kortste keren klaar.
Leo van der Heijden schreef:Het is menselijk om de bijen menselijke behoefte aan te meten. Ik weet niet of de bijen daar wel behoefte aan hebben.
Waar leidt je uit af dat ik dat doe?

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door jasper-k » wo 30 jan 2013, 12:24

Een tros zonder broed 10 graden???
Misschien aan de buitenrand (al is het daarvolgens mij 6-8 graden) maar binnenin de tros is het volgens mij altijd 20+. Het sperma van de dar zoals opgeslagen in de koningin of haar eicellen (beide?) worden bij te lage temperatuur negatief beinvloed » onvruchtbare moer.
Druppelen met 20 graden oplossing lijkt mij dus niet zo vreemd. ik zat op een 15 - 20 graden tijdens druppelen geen gas geroken of gezien.

Cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door alfa vulgaris » wo 30 jan 2013, 15:43

Ik heb wel eens gehoord dat bijen het binnen de tros altijd rond de 45-55% relatieve vochtigheid willen hebben.

Als dat ook zo is als ze geen broed hebben dan zou je aan de hand van de absolute vochtigheid van de buitenlucht kunnen weten wat voor minimum temperatuur er bij die buitenluchtconditiescondities in de tros moet heersen.

Dus des te vochtiger het buiten is des te warmer het binnen in de tros moet zijn.

Of praat ik dom?

Alfa.

moet maar es meten. :clap:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jaap v.Popering » wo 30 jan 2013, 16:29

Jaap v.Popering [u]24 december 2012[/u] schreef:
Voor degene die een bestrijding uit willen voeren .
Houden jullie er rekening mee dat het deze avond al weer 4 minuten langer licht is dan op 14 Dec :o Ook de Bijen en Varroamijten weten dit , en houden geen rekening met wanneer er een middel een betere uitwerking zal hebben . :think:
Ik heb deze foto deze middag gemaakt in een volk waar ik begin deze maand geen broed in kon ontdekken . Een effective behandeling zal dus moeten gebeuren voordat dit broed gesloten zal zijn .

Plaats je cursor even op de foto. :whistle:

Ik heb vandaag weer even een foto gemaakt in het zelfde volk met op drie ramen gesloten broed .
Wanneer ik dan even snel reken zijn deze eitjes ongeveer op 1 januari uitgelopen , weer belegd en op 22 januari weer uitgelopen , en hebben wij nu weer larfjes van enkele dagen oud .

Is voor een ieder uit te rekenen wat zijn behandeling voor effect gehad zal hebben . Ik bedoel wanneer er na een behandeling geen mijten gevallen zijn dit niet betekend dat die er ook niet in zullen zitten :think: :doh:

Er van uitgaande dat alle volken net zo ver zijn , maar dat is natuurlijk niet waar , verschillen zullen er blijven .




Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 jan 2013, 17:03

Ik heb vandaag weer even een foto gemaakt in het zelfde volk met op drie ramen gesloten broed .
Wanneer ik dan even snel reken zijn deze eitjes ongeveer op 1 januari uitgelopen , weer belegd en op 22 januari weer uitgelopen , en hebben wij nu weer larfjes van enkele dagen oud .

Is voor een ieder uit te rekenen wat zijn behandeling voor effect gehad zal hebben . Ik bedoel wanneer er na een behandeling geen mijten gevallen zijn dit niet betekend dat die er ook niet in zullen zitten
Perfect :D :D :D . De 26ste heb ik bestreden en op basis van Jaap zijn foto's waren mijn bijen precies broedvrij. De koude heeft er dus toch voor gezorgd dat de bijen meteen zijn gestopt met broedaanzetten. Ik had ook niet anders verwacht want het echt was echt steenkoud. Bovendien zit ik in een koudere regio dan Jaap, dus zullen mijn bijen zeker vrij van gesloten broed zijn geweest. Ik zal van de week toch nog even de Segebergers checken.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten