Oxaalzuurbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 01 feb 2013, 18:17

Hoi Harm Jan,

Tja check snel een volk en beslis zelf zou ik zeggen.
Ik ken Moddergat goed :D . Als kind veel geweest aangezien een familid er predikant was. Het is nogal noordelijk. De dracht (is weinig) en begint er laat. Het waait er altijd. En het kan zijn dat je nog weinig broed hebt.

gr.

Niettemin is het een mooi dorp!
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op vr 01 feb 2013, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jaap v.Popering » vr 01 feb 2013, 18:38

harmjanwilbrink schreef:
. Ik vroeg me af of ik nog snel een oxaalzuurbehandeling kan geven. Denken jullie dat dat nog zin heeft?
:character-bart: Niet geschoten is zeker mis :whistle:

Jaap v P

Gebruikersavatar
harmjanwilbrink
Berichten: 18
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 12:46
Locatie: Moddergat
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door harmjanwilbrink » vr 01 feb 2013, 20:38

Dank je Jelte Pieter en Jaap. Het voorjaar is inderdaad koud in Moddergat, maar de zomer en zeker het najaar zijn heel mooi. We zitten tegen de kwelder aan. Ik ben nu zelf van plan om morgen de behandeling te geven, of er nu broed inzit of niet. Niet geschoten is immers altijd mis. Of niet?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 01 feb 2013, 20:58

Je kunt er redelijk gemakkelijk over doen, in de zin van 'doe maar'. Maar oxaalzuur brengt wel schade toe aan (open) broed. Dus als je denkt dat je een lage varroaload hebt zou ik het niet doen. Indien je per se wilt, dan zeker niet langer wachten.

gr
JP

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Leo van der Heijden » za 02 feb 2013, 14:48

Beste mensen wat gaat het onderwerp snel. Ik heb niet de tijd beschikbaar om hier iedere dag op te reageren. De reacties op mijn bijdrage ervaar ik als positief. Je wordt weer eens aan het denken gezet. :think:

Jasper K schrijft. “Druppelen met 20 graden oplossing lijkt mij dus niet zo vreemd. Ik zat op een 15 - 20 graden tijdens druppelen geen gas geroken of gezien.”
Over het verwarmen van de oxaalzuur oplossing: Ik wil graag voorkomen dat verwarmen verkeerd wordt geïnterpreteerd. Verwarmen tot 40 á 50 graden is volgens mij veel te hoog. Dan krijg je wel gasvorming. Dat zie je niet maar je kunt het wel ruiken. (eigen ervaring. Ook ik maak wel eens een vergissing :oops: ) Een temperatuur van rond 20 graden zal geen probleem zijn. Ook zal het oxaalzuur bij deze temperatuur nog geen gas vormen.

Jelte schreef: “er kwamen geen druppeltjes uit maar een straaltje (zo snel ging het).”
Jelte ik had het verkeer begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat het er moeilijk uit kwam. Dat was niet zo. Je zult een spuit hebben die iedereen gebruikt. We spreken over de druppelmethoden maar we “gieten” oxaalzuur over de volken. Ook bij mij komt er een klein straatje vloeistof uit dat ik in de straatjes met bijen laat lopen.
Jelte van fouten kan je het meeste leren. Ook worden soms nieuwe vindingen gedaan door het maken van een vergissing. Jij hebt nu een dubbele hoeveelheid vloeistof gebruikt. Als dit geen nadelige gevolgen heeft blijkt dat er in de toepassing een redelijk veilige marge aanwezig is. Ik pleit er dus niet voor dat we maar meer vloeistof moeten gaan gebruiken dan geadviseerd wordt. Ik probeer alleen te zeggen dat we een marge hebben in het toedienen van de hoeveelheid vloeistof.

Albert vroeg “Waar leidt je uit af dat ik dat doe?” naar aanleiding van mijn opmerking dat het menselijk is om de bijen menselijke behoefte aan te meten.
Albert dit was meer algemeen bedoeld. In ons streven om de bijen zo goed mogelijk te verzorgen refereren we de behoefte aan onze eigen behoefte. Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Bijen zijn tenslotte geen mensen. Mensen houden van een warme douche. Wie zegt dat bijen daarvan houden? Onderkoeling moeten we natuurlijk wel zien te voorkomen.

Mijn bijen hebben het nu druk met het verzamelen van water. Daarvoor hoeven ze niet erg ver. Op enkele meters van de kast is een terras aan het water waar natte bladeren en humus ligt. Daar was het een drukte van belang. Hieruit leid ik af dat mijn bijen broed zullen hebben.
Met viendelijke groet,
Leo.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 04 feb 2013, 10:58

Ik was er nog niet aan toegekomen om het te melden.
Afgelopen zaterdagmiddag drie volken gecheckt op broed.
Het was wel erg koud. Met een een beetje rook waren de bijen 'zo mak als een lammetje' en vlogen maar een beetje op.

-Volk 1 had het grootste broednest. Zo'n half raam waarvan een dikke vuist broed. Ik heb de broedcellen gecheckt en er zaten witte larven onder (en dus geen bijna uitgegroeide bijen). De cellen waren net 1 a twee dagen gesloten.
-Bij volk 2 twee trof ik een vevelende situatie aan. Het volk had doppen (in de pap) aangezet en ik zag alleen belegde darrencellen aan (wel met 1 eitje). Ik had dit kunnen verwachten. De moer vertoonde vorig jaar al slecht broed aan met veel hagelschot. Maar aangezien zij mijn enige overlevende moer was vorig jaar (ik had veel wintersterfte) wilde ik haar houden. Dat was een beetje dom. Niettemin zag ik enkele verzegelde darrencellen. Ik heb de koningin nog proberen te zoeken (was gemerkt) maar niet gevonden. Dus ik denk dat zij is omgekomen of afgestoken deze winter.
- Bij volk 3 had het middelste raam een klein broednestje van een vuist groot. Verzegeld broed was 2 a 3 vingers dik. Ik heb het raam met broed zelfs laten zitten aangezien ik dit van de zijkant kon zien. De inspectie bij dit volk duurde nog geen tien seconden.

Resumerend:
Ik heb dus afgelopen 26 januarie oxaalzuur gedruppeld.
Op 2 febrarie heb ik een visuele inspectie gedaan waarop het eerste gesloten broed is geconstateerd.
Het duurt negen dagen vanaf de eileg tot aan de verpopping. 02 februarie - 9 dagen = 24 januari.
Ik heb laat op de dag bestreden en laat op de dag een visuele inspectie gedaan.
In totaal is er dus sprake geweest van 5 volle dagen (en nachten) van een open broed stadium.
Deze periode is net genoeg geweest om een klap aan de varroa uit te delen.
De 'naval' zal wel niet zo groot zijn, omdat varroa nu zeer snel in het broed zal kruipen.
Niettemin de oppervlakte aan gesloten broed was zeer klein, maar ik denk dat de instap van de varroa exponentieel zal zijn zodra er broed is.
Op de lades zag ik zaterdag kleine heldere wasplaatsjes liggen. Ook dat is een teken dat er vezegeld broed inzit. De bijen moeten was zweten om de cellen af te dekken.

Met de wijsheid van nu had ik dus eerder tijdens de vorst moeten bestrijden of met name eerder een broedcheck doen. Nu heb ik maar gemiddeld 5 volle dagen gehad en is het open broed waarschijnlijk in aanraking geweest met oxaalzuur, wat ik liever NIET had gewild. Dit geeft schade.
Het was denk ik beter geweest om meteen aan het begin van de vorstperiode te bestrijden.
De redenering om het aan het einde te doen was dat er waarschijnlijk nav Jaap van P.'s foto nog (veel) broed in zat.
Dit is waarschijnlijk niet het geval geweest. Jaap van P. zijn foto's bewijzen dat er broed in kan zitten rond december en januri, maar bij het overgote deel van de volken zal dit niet het geval zijn geweest.


Kalendertje:
02 9 Eerste verzegeld broed
01 8
31 7
29 6
28 5
27 4
26 3 Geboorte larfjes. Oxaalzuur druppeling!
25 2
24 1 Eileg koningin
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op ma 04 feb 2013, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door alfa vulgaris » ma 04 feb 2013, 11:07

Hmm..de jonge onderzoeker :D

Interessant van dat volk wat doppen aan het aanzetten was.
Als er pap in zat zaten er ook larven in toch?

Hoe oud waren die larven?


Ik heb 21 dec gedruppeld.Mooie temperatuur weinig wind en mistig.

Ik heb de indruk als de bijen losser op de tros zitten ze broeden.
Duidelijk verschil te herkennen tussen los en opeengepakt.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 04 feb 2013, 12:34

He Alfa,

helder overzichtje lijkt me me he...

Over volk 2. Er waren iets van twee a drie doppen of doppen in de maak. Ze waren nog open.
Hoe het precies zit is lastig te zeggen. Die koningin heeft denk ik niet voldaan. Is de meest voor de hand liggende oorzaak. Zoals gezegt was het broed vorig jaar al niet echt goed. Veel te klein broednest, en veel te veel hagelschot. Groot aandeel darrenbroed.
In de doppen zat pap. Waarschijnlijk zit er een drie- a vierdaags larfje in...maar zo goed heb ik dit ook niet weer gecheckt.
De doppen zetten ze aan omdat er geen koningin meer inzit (en het gebrek aan feromonen). Je ziet bij een darrenbroedig volk zelfs dat er aanzet is van doppen op onbevruchte eitjes (en zelfs soms die doppen verzegelen). Dat kan prima.
Het kan ook zijn dat er een stille moerwisseling is gebeurd afgelopen jaar...en er nu een onaangepaarde koningin in zit. Maar die kans lijkt me klein
In het ergste geval kan de K. door het oxaalzuur omzeep zijn geholpen. Maar het feit dat ik nu al gesloten darrenbroed zag, wat voor de oxaalzuurbehandeling is ingelegd, maakt die hypothese onaannemelijk.

Dit verhaal wordt vervold. Waarschijnlijk ga ik het volk verenigingen met een 6-ramer zodra er wat beter weer is.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 13 apr 2013, 15:02

Hoi Hennie Kroese,

ik kwam bij de Aveve (de Belgische Welkoop zeg maar) speenflessen voor lammeren tegen met maatverdeling erop. Twee soorten maten. Kosten maar 4.50 Eur. Deze lijken heel erg op jouw druppelfles. Mij lijkt dat deze flessen goed zouden kunnen voldoen voor het druppelen van oxaalzuur. Maar ik heb het idee dat de maatverdeling groter is dan bij jouw fles. Ik heb het niet onthouden maar ik denk dat het een 100 of 50 ml verdeling is. Bij jou?

gr,
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten