Oxaalzuurbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Kroese » za 22 dec 2012, 12:53

Paul,
je kunt gerust nog even geduld oefenen.
Ik wacht de volgende week af, ik doe het meestal in de week na de kerst.
Maar zoals Albert ook al zei, vorig jaar was het warm in de december periode, en heb ik ook pas begin januari gedruppeld. Bij -5 tot 0 graden vliegt er bijna niets op. Die bijen die opvliegen, zijn mogelijk ook niet ingevlogen, en hebben een grote kans verloren te gaan.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 22 dec 2012, 15:10

Hi,

ik heb niet de gehele toipic gevolgd. Mss zijn mijn vragen daarom een beetje dom. Maar jullie hebben het nu over druppelen van bovenop de ramen, dus vanboven op de 'staatjes' bijen? Ik wil dit jaar dat ook gaan doen.

Hennie en Albert: tellen jullie daarna ook de val? Doen jullie bij erge besmetting een nabehandeling? Doe je ook een visuele inspectie, dus de ramen van het volk bekijken of je mijten ziet zitten? Of is dat onzinnig?

gr
JP

Paul67
Berichten: 455
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Paul67 » za 22 dec 2012, 17:29

Ik heb ook nog twee vragen:

1) Ik begrijp dat oxaalzuur druppelen beter is bij een zo laag mogelijke temperatuur (-5 tot +5 ofzo).
Is de enige reden daarvoor dat de bijen dan niet zo snel opvliegen? Of heeft de temperatuur nog andere redenen?

2) Nadat ik de nicot bodemlade heb gecheckt kan ik concluderen dat mijn volkje niet bijzonder groot is (ik schat 4000 - 5000).
Is het dan wel verstandig om een oxaalzuurbehandeling te doen? (aangezien het toch al kleine volkje wellicht nog kleiner gaat worden?)

Groeten Paul

Flevobij
Berichten: 75
Lid geworden op: di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Flevobij » za 22 dec 2012, 17:51

Paul67 schreef:Ik heb ook nog twee vragen:

1) Ik begrijp dat oxaalzuur druppelen beter is bij een zo laag mogelijke temperatuur (-5 tot +5 ofzo).
Is de enige reden daarvoor dat de bijen dan niet zo snel opvliegen? Of heeft de temperatuur nog andere redenen?

Paul, Het antwoord op je vraag geeft Albert Stoter op pagina vier van deze topic.


2) Nadat ik de nicot bodemlade heb gecheckt kan ik concluderen dat mijn volkje niet bijzonder groot is (ik schat 4000 - 5000).Is het dan wel verstandig om een oxaalzuurbehandeling te doen? (aangezien het toch al kleine volkje wellicht nog kleiner gaat worden?)

Groeten Paul
Paul,

Mijn tegenvraag is waarom je een oxaalzuurbehandeling wilt doen. Heeft je volk last van varoa of doe je het omdat het voorgeschreven wordt ? Ik weet uit het forum dat je eerder ook al twijfelt over de dekplank losmaken en je volk te verstoren. Dit vind ik zelf ook lastige beslissingen, wijsheid in deze heb ik nog steeds nergens gelezen. De ene helft van de imkers druppelt of vernevelt en opent dus de kast, de andere helft houdt de kast potdicht. Het blijft relatief warm de komende tijd, wachten tot koud weer zoals Hennie Kroeze eerder schrijft.
Ik ken je volk(en) niet, dat weet jij zelf het beste. Keuze om wel of niet te behandelen moet je zelf maken.

Groeten en succes.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 22 dec 2012, 18:57

Vroeger, in mijn beginnersjaren, liep ik in de winter op mijn tenen langs de kasten om mijn bijtjes maar geen schrik aan te jagen. Ik praatte met fluisterstem. Ik was in opperste paraatheid om wie of wat ook maar meteen te vloeren indien mijn bijen zouden worden verstoord.
Inmiddels ben ik wijzer. Zomer of winter: ik kijk altijd even naar mijn bijen en licht de dekplank op. Bijen kunnen echt wel iets hebben...

gr
JP

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Oude Essink » za 22 dec 2012, 19:33

Bijen kunnen echt wel iets hebben...
Jij ook ??

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door p.zwartepoorte » za 22 dec 2012, 21:29

Bedankt voor je jullie info ik wacht nog wel ff met oxaalzuur tot dat het rond onder de 5 gr
Ik heb plesiek er tussen liggen zo kan je snel ff de deksel op tillen om zo te kijken hoe groot het volk is en dan de spuit klaar maken (af gekeken bij Hennie kroese ) ;)
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Santtu Pikkarainen » zo 23 dec 2012, 10:44

Gzien de weervoorspelling van de komende tijd en omdat we toch een wat koudere tijd achter de rug hebben, heb ik gisterochtend toch maar gedruppeld. De temperatuur was 6 graden in het dorp, dus is het bos misschien iets koeler. De bijen zatenin ieder geval goed op de tros, dus dat lijkt goed te zijn.
Wat ik aantrof stelde me zeer gelukkig: alle drie de volken netjes midden in de kast met flink veel bijen. So far so good....

Vanochtend vlogen er, ondanks de regen, wat bijen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 23 dec 2012, 11:57

Ik ook! :D

Hennie: Jij ook?
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op zo 23 dec 2012, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Cees Molenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 31 dec 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Cees Molenaar » zo 23 dec 2012, 14:53

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik ook! :D

Hennie: Jij ook?
Ik heb volgens het Imkernieuws de laatste oxaalzuur behandeling gedaan op 10dec 33 volken op 5 tot 6 ramen na 8 dagen nog enkele mijten op de bodems.
Nu 23 dec 10 graden de bijen vliegen volop, doden bijen werken ze uit de kasten en er liggen veel doden voor de kasten.
Blijven er nog bijen over? wat is de oorzaak hiervan?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten