Oxaalzuurbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Kroese » wo 19 dec 2012, 20:13

Nee, als je de bovenbak moet kantelen, omdat je van boven niets of te weinig van het volk ziet, dan blijft het 5Ml per straatje, maar dan alleen tussen de bakken.
Zie het oxaal filmpje op imkerpedia...

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door alfa vulgaris » wo 19 dec 2012, 20:49

marc schreef:Het is niet omdat de 'kwelgrens' voor de bijen in Duitsland hoger ligt dat je dat moet volgen.
Met de kennis die ik nu heb betekent dat de pH van het recept van Aumeier en Liebig juist hoger is.
Een minder sterk zure oplossing dus.

Of het werkelijkheid is wat ik beweer valt uiteraard te meten met lakmoesstrookje of een geijkte pH meter.
Ik hoor de resultaten van dit proefje graag.

Mijn grijze massa (or whatever) verteld me dat,als de pH hoger is, ik de bijen minder belast met de behandeling.
Of het net zo effectief is,is maar de vraag,omdat we geen vergelijkend onderzoek hebben.

Hoog tijd lijkt me,want in dat onderzoekje van 1999/2000 kwam bij mij duidelijk naar voren dat de zuurgraad wel degelijk invloed heeft op de omvang van het volk in het voorjaar en men op een gegeven moment op een punt komt waarbij het rendement van de behandeling niet gek veel hoger wordt.

Ik heb gezien dat waar ik zit een flink volk 10 kg schietwilgenhoning kan halen per dag.
Wat mij betreft wordt dat alleen nog maar meer.

Alfa de Beta

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Albert Stoter » wo 19 dec 2012, 21:50

roosje2012 schreef:Ik heb besloten om een oxaalzuurbehandeling toe te passen volgens de aanwijzingen van WUR.
...
er staat ergens ... dat indien je volk op twee hoogsels staat, je dan ook het onderste moet behandelen.
Op de WUR-site staat ook: "De oxaalzuuroplossing wordt op een klein deel van de bijen gedruppeld en vervolgens door verplaatsing van bijen door een tros verspreid."
Oftewel, een bedruppeling bovenop komt ook in het onderste deel terecht. Die onderlinge verspreiding lijkt me essentieel bij deze methode, want anders zouden alleen de bedruppelde bijen behandeld zijn.
Ik snap die aanwijzing (dat je ook het onderste deel nog eens zou moeten bedruppelen) dan eigenlijk ook niet goed.

In het Imkerpedia-filmpje haalt Hennie de bakken uit elkaar (bij een volk dat toevalligerwijze halverwege de onderste en de bovenste bak zit) omdat hij van bovenaf de grootte van het volk niet goed kon zien. Hij bedruppelt vervolgens alleen het onderste deel.

Bovendien, wat is er zo bijzonder aan een volk dat toevalligerwijze halverwege de onderste en de bovenste bak zit?

Of bedoelt WUR echt een bijenvolk in wintertros ter grootte van 2 kasten? Dat zal toch wel niet.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door alfa vulgaris » wo 19 dec 2012, 22:02

Albert Stoter schreef:Of bedoelt WUR echt een bijenvolk in wintertros ter grootte van 2 kasten? Dat zal toch wel niet.
Hihihihihi,ik durf niet te zeggen dat het niet kan.
Overigens,de bijentros eet in die situatie toch altijd aan de buitenkant...... :?:

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jaap v.Popering » do 20 dec 2012, 09:39

alfa vulgaris schreef:
Ik heb gezien dat waar ik zit een flink volk 10 kg schietwilgenhoning kan halen per dag.
Daar hebben wij een gezegde over :think: ; Je moet de huid van de beer niet verkopen voor je die geschoten hebt . :naughty: :wink:

Jaap v P

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door alfa vulgaris » do 20 dec 2012, 10:55

Jaap,
ik had dus beter kunnen zeggen:

Waar ik imker is de grootste drachtbron van het jaar de schietwilg gezien het aantal bomen wat hier staat en de in 2011 en 2012 behaalde rendementen.Ik stel het dus enorm op prijs dat m'n volken in deze tijd al erg groot zijn,omdat ik dan,mocht deze aanwezig zijn,ik gebruik kan maken van deze enorme nectarstroom.Daar waar ik imker heb ik dus naar mijn eigen inzicht minder profijt van een groot volk in mei.

Uit één onderzoek wat ik tot mij heb genomen heb ik vernomen dat er een verband bestaat tussen de zuurgraad van de toegediende oxaalzuuroplossing in de winter en de voorjaarsontwikkeling.Voor mij is het dus nogal van belang dat ik dus de ideale oxaalzuurbehandeling toe pas.

Misschien is het voor mijn rendement wel beter om de gehele winterbehandeling na te laten en na de 1e honingoogst mijten te bestrijden alleen durf ik die gok met mijn paar volken nog niet te nemen.

Ennuh,schietwilgenhoning is voorral hééél lekkur.
Hehehe toen iedereen dit voorjaar zat te piepen dat ze nog geen honing hadden zette ik er nog een bakje bovenop :lol:

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jaap v.Popering » do 20 dec 2012, 11:30

alfa vulgaris schreef:
Hehehe toen iedereen dit voorjaar zat te piepen dat ze nog geen honing hadden zette ik er nog een bakje bovenop :lol:
Het is mogelijk dat het volgend jaar precies andersom is :lol: :whistle:

Jaap v P

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door p.zwartepoorte » za 22 dec 2012, 10:17

Ik wou deze week oxaalzuur behandeling doen maar de temperatuur is de hele week rond de 9 gr en soms wel 11 gr
Kan ik beter wachten ? Tot dat het vriest ? En moet het persee met de kerst ? Of kan het ook in Januari
Gr Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 22 dec 2012, 10:27

In de topics van de afgelopen dagen stond telezen:

ideale temperatuur bestrijding:-5 tot +5 (bijdrage Hennie)

bestrijding in januarie gaf opmerkelijk minder weinigsterfte (monitoring winterstefte)


gr
JP

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Albert Stoter » za 22 dec 2012, 12:27

p.zwartepoorte schreef:Ik wou deze week oxaalzuur behandeling doen maar de temperatuur is de hele week rond de 9 gr en soms wel 11 gr
Kan ik beter wachten ? Tot dat het vriest ? En moet het persee met de kerst ? Of kan het ook in Januari
Bestrijding met oxaalzuur is vooral effectief in een broedloze periode omdat het oxaal de varroa in het broed niet raakt. Als jouw volken ook in januari (nog) broedloos zijn dan kun je dan nog gewoon bestrijden.

De effectiviteit van het druppelen (van oxaal in suikerwater) hangt o.a. af van de dichtheid van de wintertros (en dus lage temperaturen), want anders druppel je wellicht tussen de bijen door.
Daarnaast zullen de bijen bij hogere temperaturen ook eerder opvliegen. Als ze dan nog gewoon direct terug kunnen vliegen naar de vliegopening is dat verder niet problematisch, maar soms pauzeren ze even onderweg en verkleumen ze. Dat laatste gaat meestal maar om een paar bijen, zodat het voorschrift van de lage temperaturen vooral te maken heeft met de gewenste dichtheid van de wintertros.

Stel (theoretisch !!!!!) dat je volk medio januari nog steeds broedloos is, maar de temperatuur is 20 graden, dan ga je niet druppelen, maar benevelen. Echter, bij hogere temperaturen is de kans op broedloosheid kleiner (dus ook benevelen niet effectief).

Vorig jaar heb ik nog even op lagere temperaturen gewacht en pas ergens begin januari 's ochtends gedruppelt met de verwachting (vanwege die gemiddeld te hoge temperaturen, en dus de grote kans op broed) dat die bestrijding deze keer waarschijnlijk niet zo effectief zou zijn als voorgaande jaren.

Die door jou genoemde weersverwachting "rond de 9 gr en soms wel 11 gr" geldt toch voor de warmste tijden van de dag? Dus wellicht 's morgens vroeg bestrijden?
We hebben volgens mij meer koudeprikken (met temperaturen onder nul) gehad dan vorig jaar, zodat de kans op broedloosheid (en dus een effectieve oxaalbestrijding) me op dit moment groter lijkt dan vorig jaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 55 gasten