Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door Albert Stoter » vr 18 jan 2013, 10:19

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
rijksbijenteeltconsulent
Staat nog niet in Imkerpedia :D
??

Dit is een aanname van je, of je hebt een typefout gemaakt toen je het op Imkerpedia zocht: rijksbijenteeltconsulent op Imkerpedia

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door Jeroenvt » zo 20 jan 2013, 17:19

Jaap v.Popering schreef:Zie hier

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja

Met name vraag twee.

2. Vraag: De bijensterfte in Frankrijk is volgens berichten niet afgenomen nadat het gebruik van neonicotinoïden aan banden is gelegd en Frankrijk staat in het verleden verboden toepassingen opnieuw toe. Kan de staatssecretaris hierover opheldering geven?

Antwoord: De Franse autoriteiten berichten mij dat sinds 17 december 2008 inderdaad het middel Cruiser (werkzame stof thiamethoxam) weer is toegelaten in Frankrijk als zaadcoating voor mais, suikerbiet en erwt. Andere middelen op basis van dezelfde werkzame stof zijn toegelaten in groente- en fruitteelt. Middelen op basis van clothianidin zijn eveneens toegelaten in de fruitteelt. Middelen op basis van imidacloprid kennen toelatingen op een veelheid van gewassen in Frankrijk. De bijensterfte is in de jaren 2008 tot en met 2010 niet aantoonbaar gestegen (gemiddelde volkensterfte in FR voor 2008 is 29,3%; 2009 is 23,4% en in 2010 26,8%), laten de Franse autoriteiten mij weten.


Bij mij staan binnen het vliegbereik van mijn Bijen elk jaar zowel Mays als suikerbieten en heb de laatste tien jaar minder dan vijf procent uitval.

Jaap v P
Sorry, maar elke opmerking van de heer Bleker tov bijen en/of bestrijdingsmiddelen neem ik met een korrel zout. Ook nu blijken ze dus weer een verdraaing van de waarheid te zijn (zie de reactie van jossmits verderop). Die man heeft alleen maar chaos gecreëerd en het zal nog miljoenen kosten om weer te herstellen wat ie heeft gesloopt.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door Jaap v.Popering » zo 20 jan 2013, 22:07

Jeroenvt schreef:
(zie de reactie van jossmits verderop)..
Ook wel even interessant om aandachtig door te lezen . in het bijzonder .

Aantal toegelaten gewasbeschermingsmiddelen (01/03/2011)

--------------------------- . imidacloprid ------------ . clothianidin ---------- . thiamethoxam --------------- . Totaal
Nederland............. . 16 ------------------------------. 2 ------------------------------- .6 ------------------------- . 24
Duitsland .. .......... 30 -------------------------------- 5 ------------------------------------ 12 ----------------------- 47
Frankrijk .. ........... 21 -------------------------------- 1 ----------------------------------- 14 -------------------------- 36
België ................. 21 ------------------------------- 5 ------------------------------------ 7 ------------------------- 33
Verenigd Koninkrijk 34 ------------------------------- 7 ---------------------------------------13 ------------------------ 54

Leuk is in deze om te constateren dat in Frankrijk totaal 36 middelen met deze stoffen toegelaten zijn , en in Nederland 24 .


Ook nu de stoffen op de markt zijn, wordt in verschillende landen het lange-termijn effect op bijen onderzocht. Hierin wordt geen effect gevonden van neonicotinoïden op de overleving van bijenvolken. Ook een verband tussen bijensterfte en het gehalte imidacloprid in oppervlaktewater is niet gevonden.

en er staat meer in om even te lezen .

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door jossmits » ma 21 jan 2013, 08:46

Zie hieronder de reactie van Bayer op deze rapporten:

http://www.bayercropscience.nl/BAYER/Cr ... NL&ccm=000

Syngenta heeft een soortgelijke reactie.
Ik denk dat zij gelijk hebben, dat de risico's van deze produkten voor bijen in principe te beheersen zijn.

Jos

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door semar » ma 21 jan 2013, 16:28

jossmits schreef:Zie hieronder de reactie van Bayer op deze rapporten:

http://www.bayercropscience.nl/BAYER/Cr ... NL&ccm=000

Syngenta heeft een soortgelijke reactie.
Ik denk dat zij gelijk hebben, dat de risico's van deze produkten voor bijen in principe te beheersen zijn.

Jos
wat kunnen ze anders zeggen?

Groet Semar(Dominique)

nhl_bit
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 20:54

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door nhl_bit » di 22 jan 2013, 02:51

jossmits schreef:Zie hieronder de reactie van Bayer op deze rapporten:

http://www.bayercropscience.nl/BAYER/Cr ... NL&ccm=000

Syngenta heeft een soortgelijke reactie.
Ik denk dat zij gelijk hebben, dat de risico's van deze produkten voor bijen in principe te beheersen zijn.

Jos
"de werkelijke problematiek van de teruggang in bijenpopulaties: de varroa-mijt, bijenziekten en somtijds te weinig voedsel door gebrek aan biodiversiteit."

Haha.... Als er al een teruggang van (gecultiveerde) bijenpopulaties is in nederland, komt dat toch vooral doordat minder mensen imkeren.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door alfa vulgaris » di 22 jan 2013, 11:02

IK vind het alsmaar doller worden.

Als een fabrikant op z'n verpakking zet dat het schadelijk is voor bijen en hommels moet je dan nog onderzoeken of het een risico is voor honingbijen?

Als nu de varroa doodsoorzaak nummer 1 is voor de honingbijen betekend dat we (Nu) nog gewoon door kunnen gaan met rare stofjes te verspreiden die moglijk later zo in het mileu gestapeld zijn dat we er dan wel mogelijk problemen mee krijgen?

Onze koetjes eten iedere dag een flinke portie van dat spul,waar blijft dat eigenlijk?

Ik tracht ook solitaire bijen te vermeerderen het afgelopen jaar was dat zeer matig.
Afgelopen jaar ook zéér weinig hommels gezien en die heb ik toch echt voor de bestuiving van m'n boontjes nodig.

Wat mij betrefd komen er boetes voor het gebruik van deze middelen,dan proberen telers maar manieren te zoeken zodat ze duurzaam kunnen produceren.

Als ik m'n carter boven de put in de straat leeg laat lopen gaat niet een bij van dood,maar ik weet dat het niet zo hoort.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door Jaap v.Popering » di 22 jan 2013, 11:40

alfa vulgaris schreef:
Afgelopen jaar ook zéér weinig hommels gezien en die heb ik toch echt voor de bestuiving van m'n boontjes nodig.

.
Blijkbaar heb jij een behoorlijke ervaring. :think:

Boontjes behoren tot de groep met ; Cleistogamie "bestuiving . Dat betekend dat deze zichzelf bestuift en bevrucht voordat de bloem opengaat . :whistle:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door Jeroenvt » wo 23 jan 2013, 12:24

--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door Hans van der Post. » wo 23 jan 2013, 13:14

:dance: Zijn we nu een wedstijd aan het doen wie het beste kan lobbyen? ongeacht de waarheidvinding??
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten