Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 22 jan 2013, 13:01

Beste,

gisteren hoorde ik van een spreker bij ons op de vereniging dat hij slechte ervaringen had met oxaalzuur. Hij had 5 volken aangeschaft in het voorjaar die meerder keren met oxaalzuur waren behandelt, 4 a 5 keer. Gedurende het seizoen hield hij geen koningin over uit deze volken, ze raakten of weg, of een stille moerwissel, of zwermden (waarop ik reageerde dat dit een natuurlijke reactie was). Niettemin hij zei dat hij vermoedde dat dit een gevolg was van de intensieve bestrijding met oxaalzuur. Ik had zelf het idee dat de reactie van de imker iets te geemotioneerd was, maar toch. Ik ken ook imkers die intensief bestrijden en zowat bij elke inspectie (twee wekelijks!) met oxaalzuur vernevelen (aangezien het toch niks met de honing doet). Alles om de mijt om zomaar te zeggen.

Dan klaagde de imker ook over Thymol/Thymovar. Indien hij bestrijdde met dit product kreeg hij geen koningin meer aangenomen in het volk (ook niet met zijn 'wasdopmethode' blijkbaar).

Zijn er imkers met soortgelijke ervaringen?

gr.
JP

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door Oude Essink » di 22 jan 2013, 16:26

bestrijdde
,
een kleine correctie: ik kan het niet laten als het om onze mooie oude werkwoordvormen gaat.
out of topic dus: bestrijdde = bestreed.
hennie oes

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door Albert Stoter » di 22 jan 2013, 17:55

Oxaalzuur is niet alleen schadelijk voor de varroamijt, maar ook voor open broed (voor de literatuur: zie voetnoot 1 op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ehandeling).

Als deze herhalende schade aan het open broed aan de moer wordt "verweten", dan kan het maar zo zijn dat ze daarom wordt vervangen?

Door dit verhaal komt oxaalzuur in een kwaad daglicht te staan, terwijl er m.i. sprake is van een verkeerde toepassing.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 22 jan 2013, 18:26

een kleine correctie: ik kan het niet laten als het om onze mooie oude werkwoordvormen gaat.
out of topic dus: bestrijdde = bestreed.
Hennie, helemaal terecht.
Dank voor de opmerking. Mag je vaker bij mij doen.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 22 jan 2013, 19:10

Oxaalzuur is niet alleen schadelijk voor de varroamijt, maar ook voor open broed (voor de literatuur: zie voetnoot 1 op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ehandeling).

Als deze herhalende schade aan het open broed aan de moer wordt "verweten", dan kan het maar zo zijn dat ze daarom wordt vervangen?

Door dit verhaal komt oxaalzuur in een kwaad daglicht te staan, terwijl er m.i. sprake is van een verkeerde toepassing.
Albert.

Ik heb de betreffende publicatie niet gelezen maar op Imkerpedia staat jonge en oude larven (wat in principe niet hetzelfde is dan open en gesloten broed). Wat precies jong en oud is, dan zou ik de publicatie moeten lezen.

Zelf heb ik geen ervaring met oxaalzuur (maar ga het wel toepassen einde deze week). Ik kan er weinig van zeggen. Maar het zou natuurlijk kunnen zijn dat er schade optreed aan broed en de K. daarvoor 'aansprakelijk' wordt gehouden of ze wordt inferieur door te hoge dosissen of te frequent gebruik. Eigenlijk zou aan dat laatste eens onderzoek moeten worden gedaan. Je kunt in de zomer het probleem oplossen door de K. er uit te halen en de bijen (zo lang mogelijk) 'aan te praat te houden' met beeboost en pas zo laat mogelijk de K. er bij doen.

Niettemin ik kijk er wel weer wat anders tegenaan... zeker nu er wellicht ook open/dicht broed in de volken zit.
Ik wil eerst toch nog eens zoeken naar nieuwe publicaties omtrent oxaalzuur.

gr
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 22 jan 2013, 19:15

Albert,

bij oxaalzuur op Imkerpedia wordt niet ingegaan op de bestrijding in de winter (broedloze maanden), terwijl er wel uitgebreid een 'recept' staat voor de zomer. Ook wordt er uitgbreid ingegaan op verdamping, terwijl dat niet is toegestaan. Tja.

gr.
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door semar » wo 23 jan 2013, 10:45

met deze gedachte stop ik opoe dan ook eerst in een kooite voor ik ga vernevelen,
kleine moeite zeker als je nieuwe volken maakt.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door Oude Essink » wo 23 jan 2013, 10:59

opoe
Moet dat niet "moe" zijn?

hennie oes

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door Albert Stoter » wo 23 jan 2013, 11:09

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik heb de betreffende publicatie niet gelezen maar op Imkerpedia staat jonge en oude larven (wat in principe niet hetzelfde is dan open en gesloten broed). Wat precies jong en oud is, dan zou ik de publicatie moeten lezen.
Met jonge en oude larven wordt inderdaad niet open en gesloten broed bedoeld. In de reeds vermelde voetnoot staat aangegeven dat het gaat om larven jonger of ouder dan 3 dagen.
bij oxaalzuur op Imkerpedia wordt niet ingegaan op de bestrijding in de winter (broedloze maanden), ...
Je ziet op de betreffende pagina over het hoofd dat ook het druppelen wordt genoemd. Ik bedoel de zin: "Bedruppelen doe je in de winter op de dichte bijentros van bovenaf tussen de straatjes."
Het linkje naar deze pagina over het druppelen in de winter is in het email-NBV-imkernieuws (van ik dacht november) zelfs naar alle NBV-leden gezonden. Heb je dat niet ontvangen?
semar schreef:met deze gedachte stop ik opoe dan ook eerst in een kooite voor ik ga vernevelen,
Doe ik als het kan ook. Maar dat kan uiteraard alleen bij het zomerse besproeien, niet bij het winterse druppelen (omdat je in de winter niet het hele volk uit elkaar gaat trekken om de moer te zoeken).

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door semar » do 24 jan 2013, 11:59

Oude Essink schreef:
opoe
Moet dat niet "moe" zijn?

hennie oes
:lol:

ik houd mijn ras/fokmoeren zo lang moegelijk in leven :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten