Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door Dirk Blanken » za 26 jan 2013, 17:58

In Duitsland zijn grotere imkers van plan om na het honingseizoen de volken af te kloppen op kunstraat ze daarna met oxaalzuur te behandelen.
Waarschijnlijk gebeurd dat zo'n beetje eind augustus.
Het zou inderdaad niet zo gek zijn om dit uit te proberen.
De koningin gedurende die oxaalzuurbehandeling kortstondig af te zonderen met een 20 bijen met voldoende voer lijkt me ook goed.
De bedoeling is om al de mijten in het broed te verwijderen samen met het broed en het volk na de mijten op de bijen met de oxaalzuur behandeling ook te decimeren zodat alles weer geheel "schoon" begint.
Het volk moet volledig opnieuw beginnen en mist een generatie.
Maar ik denk dat dit één van de mogelijkheden is om een waarschijnlijk kleiner maar gezond volk in te winteren natuurlijk afhankelijk van de begin situatie.
Het voer is daarbij heel belangrijk volledige stuifmeelraten/voer bijzetten etc.

Ik probeer dat met een paar volken uit in 2013 maar dan iets eerder ergens in Juli.
Kijken hoe deze volken uitwinteren.

Elke imker kan dit uitproberen en extra volken hiervoor opzetten
Ik weet dat mijn jong opgezette volken bijna altijd beter de winter uitkomen en dit is mischien nog net even beter???

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 26 jan 2013, 20:56

Waarschijnlijk gebeurd dat zo'n beetje eind augustus.
Zeker het proberen waard. Maar eind augustus lijkt me idd te laat. Het duurt wel twee twee a drie weken voordat de koningin weer een beetje broednest heeft. Dan ben je al eind september en moet er nog eens min 1 generatie uitkomen om voldoende winterbijen te krijgen.

Zelf heb ik dit jaar met twee 6-ramers lopen klooien in september. Er waren teveel bijen afgevlogen en ze waren te mager geworden. Uiteindelijk kwamen er toch nog goeie koninginnen in. Maar ik had te weinig bijen om de volkjes aan te laten sterken. Ik had nl zeer veel jonge volken opgezet. Mijn jonge volken die niet zijn aangesterkt met broed zijn toch wel aan de kleine kant momenteel (ze komen zeker wel uit de winter), terwijl de met broed aangesterkte volken robuuste volken zijn geworden.

Ik zou in September dan nog eens evalueren en eventueel een aantal volken opheffen om zo het 'schone' broed bij de andere volken onder te brengen. Dan krijg je toch een aantal grote volken die volledig schoon zijn.

PS: 1 6-ramer heeft het helaas nier gehaald zag ik vandaag, maar de ramen van dit volkje was voor de winterperiode flink aangevreten door een muis. Het is allemaal teveel geweest.

gr
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 26 jan 2013, 21:00

De bedoeling is om al de mijten in het broed te verwijderen samen met het broed en het volk na de mijten op de bijen met de oxaalzuur behandeling ook te decimeren zodat alles weer geheel "schoon" begint.
Dit is mij onduidelijk wat je hier allemaal mee bedoelt...

gr
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 26 jan 2013, 21:13

Ik ken ook imkers die intensief bestrijden en zowat bij elke inspectie (twee wekelijks!) met oxaalzuur vernevelen (aangezien het toch niks met de honing doet). Alles om de mijt om zomaar te zeggen.
Vandaag tijdens het waswafelen van de vereniging (kan geen wafel meer zien! :shock:) nog eens nagevraagd bij de desbetreffende imker, maar hij bestrijdt de mijt gedurende het seizoen wekelijks!!! (en dus niet 2-wekelijks zoals ik eerder zei) met oxaalzuur die hij zo dun mogelijk beneveld over de bijen van alleen broedraampjes. Hierbij probeert hij de koningin zoveel mogelijk te ontzien. Hij heeft sinds hij dit doet veel minder wintersterfte. Voor hem werkt het, maar ik moet er niet aan denken dit wekelijks te moeten doen.
JP

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door Eddy Geurtsen » za 26 jan 2013, 21:36

Guido Eich heeft ons een jaar of vijf geleden al verteld over deze methode; volk afslaan op alleen kunstraat, vervolgens voeren, de eerste dag een halve kilo, de volgende dag een kilo suiker, en zo verdubbelen tot het volk genoeg voer heeft. Dit werd al toegepast bij volken die besmet waren met Amerikaans Vuilbroed, maar kan natuurlijk ook met Varroa-besmette volken. De volken die besmet waren met AV werden de eerste dagen op kunstraat niet gevoerd, zodra de eerste dode bijen begonnen te vallen (honingmagen leeg), werd begonnen met voeren.
Deze methode kon volgens hem altijd worden toegepast, in het voorjaar, in de zomer, maar ook in oktober. Volken die zo'n behandeling hadden ondergaan kwamen gegarandeerd de winter door, aldus Guido.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 26 jan 2013, 21:39

Guido Eich heeft ons een jaar of vijf geleden al verteld over deze methode; volk afslaan op alleen kunstraat, vervolgens voeren, de eerste dag een halve kilo, de volgende dag een kilo suiker, en zo verdubbelen tot het volk genoeg voer heeft. Dit werd al toegepast bij volken die besmet waren met Amerikaans Vuilbroed, maar kan natuurlijk ook met Varroa-besmette volken. De volken die besmet waren met AV werden de eerste dagen op kunstraat niet gevoerd, zodra de eerste dode bijen begonnen te vallen (honingmagen leeg), werd begonnen met voeren.
Deze methode kon volgens hem altijd worden toegepast, in het voorjaar, in de zomer, maar ook in oktober. Volken die zo'n behandeling hadden ondergaan kwamen gegarandeerd de winter door, aldus Guido.
Klopt....en is dit ook niet de basis van de Celler rotatie methode?

gr
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door alfa vulgaris » za 26 jan 2013, 23:09

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
De bedoeling is om al de mijten in het broed te verwijderen samen met het broed en het volk na de mijten op de bijen met de oxaalzuur behandeling ook te decimeren zodat alles weer geheel "schoon" begint.
Dit is mij onduidelijk wat je hier allemaal mee bedoelt...

gr
Zat er eerst ook wat scheef naar te kijken,maar volgensmij gaat hij het doen precies zoals het er staat.

Er zitten mijten in broed en op bijen.

Mijten in broed worden verwijderd door verwijderen van broed uit het volk.
daarna worden de mijten op de bijen aangepakt met oxaalzuur.
Weg mijtjes.

Bij de rotatie methode wordt er een schudzwerm gemaakt van een honing halend volk wat e.v.t. in zwermstemming komt.
De schudzwerm krijgt een mijtbehandeling.
De schudzwerm krijgt een jonge koningin en wordt op geslingerde honingramen gezet met kunstraat en voerramen.
In het najaar wordt het volk aangesterkt met een schudzwerm,die een mijtbehandeling heeft gehad, van het "oude volk"
Van al het broed (van meerdere volken wat dan overblijft) wordt één volk gemaakt wat later ook nog een behandeling krijgt.
Daarbij wordt er dus geen broed weggegooid,maar ben je wel van je oude ramen af en de mijten die in het broed zaten.
Ook kon het oude volk mooi honing biljven halen zonder dat je daar hoefde te behandelen en je hebt gelijk een nieuwe koningin in
een volk op nieuwe raat die lekker op dreef is.

Het lijkt me een erg mooie methode die erg goed is uitgedacht,wou dat dit jaar ook doen maar heb mezelf wat in de weg gezeten :D

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 26 jan 2013, 23:22

Zoiets dacht ik al...maar ik dacht ook van....zonde van al dat broed.
Je kunt het op een aparte stand uit laten lopen en dan behandelen of eventueel in een warmtekast behandelen en de mijten doden maar niet het broed of het broed toch gewoon weggooien.

gr
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door alfa vulgaris » za 26 jan 2013, 23:35

Staat niet wat meneer Blanken met het broed gaat doen heh?

Bij die rotatiemethode hebben ze dat handig opgelost:gewoon laten zitten tot het eind van het jaar.
Jammer,in de film op youtube van de rotatiemethode wordt niet verteld WAARMEE men mijten bestrijd.
Bij het maken van de schudzwermen kan gewoon oxaalzuur worden gebruikt lijkt me.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door A.A. Staals » zo 27 jan 2013, 08:30

alfa vulgaris schreef: Bij de rotatie methode wordt er een schudzwerm gemaakt van een honing halend volk wat e.v.t. in zwermstemming komt.
De schudzwerm krijgt een mijtbehandeling.
De schudzwerm krijgt een jonge koningin en wordt op geslingerde honingramen gezet met kunstraat en voerramen.
In het najaar wordt het volk aangesterkt met een schudzwerm,die een mijtbehandeling heeft gehad, van het "oude volk"
Van al het broed (van meerdere volken wat dan overblijft) wordt één volk gemaakt wat later ook nog een behandeling krijgt.
Daarbij wordt er dus geen broed weggegooid,maar ben je wel van je oude ramen af en de mijten die in het broed zaten.
Ook kon het oude volk mooi honing biljven halen zonder dat je daar hoefde te behandelen en je hebt gelijk een nieuwe koningin in
een volk op nieuwe raat die lekker op dreef is.

Het lijkt me een erg mooie methode die erg goed is uitgedacht,wou dat dit jaar ook doen maar heb mezelf wat in de weg gezeten :D
In het najaar wordt het volk aangesterkt met een schudzwerm die een mijtbehandeling heeft gehad, van het "oude volk"
Moet zijn: In het najaar worden de bijen van de oude volken, na mijt bestrijding, toegevoegd aan de schudzwermen.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten