Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door alfa vulgaris » zo 27 jan 2013, 09:43

alfa vulgaris schreef:Van al het broed (van meerdere volken wat dan overblijft) wordt één volk gemaakt wat later ook nog een behandeling krijgt.
Ik probeer ook altijd de context van een verhaal te lezen in dit geval zelf te schrijven.
Er staat prcies hetzelfde.

Valt me op dat véél mensen vaak niet verder kijken dan hun neus lang is.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door semar » zo 27 jan 2013, 11:27

alfa vulgaris schreef:Staat niet wat meneer Blanken met het broed gaat doen heh?

Bij die rotatiemethode hebben ze dat handig opgelost:gewoon laten zitten tot het eind van het jaar.
Jammer,in de film op youtube van de rotatiemethode wordt niet verteld WAARMEE men mijten bestrijd.
Bij het maken van de schudzwermen kan gewoon oxaalzuur worden gebruikt lijkt me.
ik ken de dvd, de celle rotatie methode,
alleen gaan ervan uit dat de volken geen of prakties geen broed meer hebben eind heide (1/2 sept)
nou je zou verbaast staan hier :wink: ,

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Te vaak oxaalzuur: slechte koninginnen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 21 aug 2013, 22:02

Ik heb nu een koningin over de raten rennen op mijn balsemienstand: die ziet er perfect uit en komt toch niet aan de leg. Ik heb er nog geen raam broed ingehangen, maar dat ga ik wellicht nog doen om haar te prikkelen. Ik zal het nog een paar dagen aanzien. De koningin is zeker twee a drie weken oud en had mijn inziens al lang aan de leg kunnen zijn.
Dit volk heb ik behandeld met oxaalzuur. Ik heb het toch het idee dat dit minder goed is voor een onaangepaarde K. Ook voor aangepaarde K. natuurlijk, maar die zetten uiteindelijk toch door.
Ik had ook twee volken met doppen en uitlopend broed behandeld met oxaalzuur op dezelfde stand, en ook daar is het niks geworden. Het is mij een raadsel of die uberhaupt zijn uitgelopen. Alle twee volken hadden leggende werksters, maar dat kan ook hebben gelegen aan de kwaliteit van de doppen. Gelukkig heb ik die kunnen redden met reservemoeren.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten