Zembla II (24/01/'13)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door jossmits » vr 25 jan 2013, 16:17

Jaap,

Uiteraard de originele (de PDF versies van elk van de 3 rapporten) En ook nog al de pagina's!!

Jos

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door buzzer » vr 25 jan 2013, 16:58

Wat heeft een imker zonder grote verliezen er voor belang bij om te strijden VOOR het gebruik van allerlei vergif.... in ieder geval te ontkennen dat het rotzooi is??Hoe minder van die rotzooi hoe beter! Een tomaat met een vlekje of wat minder mais? Geen probleem toch? En al die buitenlanders hebben het ook mis!!! Leef je eigen droom. :shock:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Oude Essink » vr 25 jan 2013, 17:04

Heb jij de versie van de verslaggevers gelezen , of al de pagina's van de originele stukken bestudeerd ??.
Heb jij wel Jaap?

Zembla pakt nu min of meer exclusief de bestrijdingsmiddelen er uit en beperkt zich daartoe; pratend over de verdwijnziekte kom je natuurlijk ook niet onder de Varroa e.a. uit; het is een complex geheel. Overigens heeft Zembla wel een punt, dat wanneer Wageningen zegt "wij bestuderen dat niet, en het ministerie zegt "Wij houden ons aan Wageningen" , dat daarmee niet is vastgesteld, dat gewraakte bestrijdingsmiddelen dus geen invloed hebben op de verdwijnziekte. Ook het argument van Jaap gaat niet op, als hij zegt "ik zit er midden in met mijn bijen, zij hebben er geen nadelige gëvolgen van en dus ligt het niet aan deze middelen". Mijn schoonmoeder werd 90, rookte haar leven lang ketting en ging uiteindelijk niet aan longkanker dood. Dit is geen argument om te beweren, dat dus tabak geen bijdrage levert aan longziekten. Als je de invloed van roken op de longfunctie onbevooroordeeld wilt onderzoeken, moet je dat onderzoek niet laten uitvoeren onder auspiciën van de tabaksfabrikant. Wij zouden alles over moeten hebben voor een neutraal onbevooroordeeld belangeloos onderzoek; en dat zou het ministerie ook moeten willen. Als ik de kritieken wereldwijd lees over de gewraakte bestrijdingsmiddelen, denk ik dat, hangende een grondig, neutraal onderzoek, de twijfel moet vinden, dat deze even in de kast moeten blijven, tot de mogelijke schade al of niet vaststaat; Als deze vaststaat overstijgt ze ruim de enorme economische belangen.

Afbeelding

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door jossmits » vr 25 jan 2013, 17:35

Hennie,
Ik heb het echt gelezen, hoewel, alleen die over Clothianidine dan. Die over de andere twee substanties zijn praktisch identiek aan die eerste.
Overigens ben ik het helemaal met je eens. Je moet alles meepakken dus ook de varroa, het stuifmeel, imkermethoden en misschien nog iets dat we nu nog niet weten. Het grote bezwaar van de discussie tot nu toe bij de meesten is dat het een soort religie is geworden. Het is of varroa en kan niets anders zijn, of de insecticiden en het kan niets anders zijn, etc. Daar moeten we eerst van af.
Het EFSA zegt ook niet dat de bijensterfte aan deze insecticiden ligt. Het zegt alleen dat deze produkten bepaalde risico's voor de bijen met zich mee brengen. Niet meer en niet minder. Sommige risico's zijn daarbij te groot. Andere risico's moeten nog verder uitgezocht worden.

Jos

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Oude Essink » vr 25 jan 2013, 17:42

Geheel mee eens Jos; en dan, gezien de uitzending Zembla, goed overwegen wie je met vertrouwen met het onderzoek belasten kunt.
hennie oes

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 25 jan 2013, 18:02

Op pagina 4 schrijft Jaap:
Zou het mogelijk zijn om de uitzenders van Zembla uit te nodigen om een kijkje te komen nemen bij een Imker die de bijensterfte wel onder controle heeft .???? mij heb je .
Laat je in die uitzending dan ook echt ALLES zien!!!!!!!


Groeten.....................

Gerard

Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Dar-Bert » vr 25 jan 2013, 18:05

Jos en Hennie,
ik ben het met jullie eens dat de hele problematiek een samenhang is van verscheidene factoren: varroa, pesticiden en een afgenomen diversiteit aan nektar- en stuifmeelbronnen.

Als imkers kunnen we ten minste ons best doen goede voorwaarden te creeren voor onze honingbij d.m.v bedrijfsmethoden en zo de schade wellicht enigzins beperken. Maar ik maak me ook zorgen wat de effecten zijn van pesticiden en diversiteitsafname voor wilde bijen, hommels, vlinders en andere dieren in de voedselpiramide.

jorris
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 23:55
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door jorris » vr 25 jan 2013, 18:10

A.A. Staals schreef: De heer vd Sluis heeft geen enkel concreet bewijs van sterfte t.g.v. neonicotine, alles uit buitenlandse literatuur. Veel dingen die gezegd worden: Ik denk ...Zou kunnen... etc.
Dat is waar je een goede wetenschapper aan herkent.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Dirk Blanken » vr 25 jan 2013, 18:18

HéHé,

Eindelijk een normale opstelling die van "Oude Essink" ( Heb jij wel Jaap etc.)

Bij de minste twijfel moet je deze nieuwe bestrijdingsmiddelen niet vrijgeven.
En dus terugdraaien en een algeheel verbod.
En voortaan het toelatingsbeleid zorgvuldig doen en optreden 2e kamer als blijkt dat dat niet gebeurd.
Als het zo gegaan is als Zembla laat zien dan is dit een afgang van de politiek(Bleker) en Wageningen

Wat betreft de imker die z'n dode volk toont op een 5 jaar oude raat of langer, ik zou me doodschamen.
De kracht van bijen zit in het zwermen telkens opnieuw beginnen met zo weinig mogelijk ziektekiemen etc.
Bepaald geen reclame, maar het ergste is dat hij het niet door heeft.
Ik heb ook niet veel sterfte maar doe hiervoor m'n uiterste best en probeer alles uit o.a. elk jaar zoveel mogelijk jonge raat in de volken.
En dan gaan er wel eens raten uit met wat broed, voer en stuifmeel.
Een imker die z'n volken met zulke oude raten de winter in laat gaan heeft te weinig tijd of heeft te weinig kennis.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door buzzer » vr 25 jan 2013, 18:23

:D :clap: :dance: :pray: :naughty: :shhh: :shifty: :snooty: :think: :whistle: MORE!!!!!!!!!!!
Alle begin is (bij) zonder honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten